عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس:
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: متأسفانه هر چه از دوران اول انقلاب دورتر شده‌ایم و سال‌های اولیه تأسیس نهاد امور تربیتی را پشت سر گذاشته‌ایم سرعت رشد در این مجموعه متناسب با شرایط انجام نشد.
کد خبر: ۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷        26 February 2016
عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  درخصوص وضعیت امور تربیتی و دلایل موفقیت یا عدم آن در آموزش و پرورش اظهار داشت: نهاد امور تربیتی از جمله نهادهایی است که برآمده از تفکرات انقلاب اسلامی است با این معنا که فضای تعلیم و تربیت ما به سمت تعالی پیش برود.

وی ادامه داد: این تعالی باید در ابعاد مختلف شکل گیرد و نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال این بوده است تا بتواند انسان‌هایی در تراز نظام اسلامی تربیت کند؛ کسانی که علاوه بر تدین و تخصص‌های لازم،  زمینه‌سازی برای به دست آوردن تخصص متعهدانه را رفتار کرده و در ۴ ساحت ارتباط با خود، خدا، دیگران و ارتباط با طبیعت و محیط زیست انسان‌های رشد یافته باشند.

مقتدایی افزود: در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب نهادهای امور تربیتی فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است به ویژه در دوران دفاع مقدس و سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و رویکردهای آموزشی و پرورشی به سمتی پیش رفت که در نهایت توانست فضای غالب فرهنگی اسلامی را در بخش‌های آموزشی و آموزش و پرورش حاکم کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه متأسفانه هر چه از دوران اول انقلاب دورتر شدیم و سال‌های اولیه تأسیس این نهاد را پشت سر گذاشته‌ایم سرعت رشد در این مجموعه متناسب با شرایط انجام نشد، گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این بخش از آموزش و پرورش آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: این بی‌توجهی‌ها هم در بخش بودجه و نیز در بخش ایجاد زیرساخت و ابعاد مختلف حمایتی آموزش و پرورش قابل مشاهده است؛ معتقدیم اگر وزیر آموزش و پرورش شخصاً انگیزه لازم را نداشته باشد آموزش و پرورش نمی‌تواند نهاد امور تربیتی را تقویت کند.

مقتدایی تصریح کرد:‌در این جهت هم شورای عالی انقلاب فرهنگی و  نیز شورای عالی آموزش و پرورش باید تذکرات لازم را به مجموعه آموزش و پرورش بدهند و اعتقاد داریم آنچه امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم، القای تفکر متفکرانه اسلامی در بین دانش‌آموزان، فرهنگیان و فعالان تعلیم و تربیت است و وزارت آموزش و پرورش اگر چه گام‌های قابل توجهی برداشته است، اما در تراز تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آینده نظام اسلامی همچنان راه درازی پیش رو دارد که با بی‌توجهی‌های امروز آموزش و پرورش ۱۰ یا ۲۰ سال کشور را متضرر می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش افزود: امروز وزارت آموزش و پرورش بخش عمده‌ای از تلاش خود را مصروف گذران کارهای روزمره کرده است و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آن طور که مقرر شده بود پیش نرفته است.

وی یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش اهتمام لازم برای تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف مورد نظر را نداشته است؛ این وزارتخانه باید با دوراندیشی نسبت به پیش‌بینی آینده نیروی انسانی کشور حساسیت‌های لازم و اقدام  مناسب را داشته باشد.

مقتدایی خاطر نشان کرد: امروز به نظر می‌رسد سرعت حرکت آموزش و پرورش آن طور که در برنامه‌های توسعه و اسناد بالادستی پیش‌بینی شده است، متناسب نیست و باید وزارت آموزش و پرروش در اقدامات خود رسالت پرورش نیروی انسانی را بیش از گذشته و حال مورد توجه قرار دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: