در این مطلب به ۱۰ جنگنده برتر جهان در سال ۲۰۲۴ نگاهی داریم.
کد خبر: ۱۳۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳        23 April 2024
گران قیمت ترین جنگنده های قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۴ را بشناسید + تصاویر

آذین گودرزی_ به گزارش پارسینه به نقل از aerotime، جت‌های جنگنده از نظر فناوری، پیشرفته‌ترین، قوی‌ترین و پیچیده‌ترین تسلیحات نظامی در بین همه هواپیماها  هستند؛ در نتیجه آنها بسیار گرانند.لیست قیمت در این مقاله فقط شامل هزینه خود هواپیما است، بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به توسعه، نگهداری و سایر هزینه های مرتبط. بیایید نگاهی به جنگنده های قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۴ داشته باشیم.

۱) جنگنده F16 block 70/72 از لاکهید مارتین با قیمت ۶۳ میلیون دلار

این جنگنده به عنوان یک جت جنگنده سبک و قابل مانور ساخته شد که جایگزینی مقرون به صرفه برای F-15 است. انواع قدیمی‌تر آن تقریباً ۳۰ میلیون دلار قیمت دارند.

 یکf-16-1024x682


پیکربندی‌های جنگنده Block 70 و 72 به‌روزترین نسخه از این جنگنده ارجمند است که حتی به F-16V تغییر نام داد تا نشانه‌ای از ارتقا باشد. پیشرفت‌ها به احتمال زیاد بسیار شبیه به F-21 هستند، جنگنده ای که لاکهید مارتین به هند ارائه کرده است.


۲) جنگنده بوئینگ F/A-18E/F سوپر هورنت با قیمت ۶۶.۹ میلیون دلار 

این جنگنده در اواخر دهه ۹۰ عرضه شد و جایگزین هورنت های قدیمی تر از انواع A، B، C ، D شد. این جنگنده در درجه اول یک هواپیمای مبتنی بر ناو هواپیمابر است و آخرین ارتقاء F/A-18، دارای پیشرفت های گسترده ای در سیستم های اویونیک و تسلیحات است. این ارتقاء ، سوپر هورنت را با جدیدترین جت های جنگنده نسل 4.5 هماهنگ می کند اما قیمت را نیز افزایش می دهد.

2


گران‌ترین نوع این جت، EA-18G Growler است که یک هواپیمای جنگ الکترونیک اختصاصی با قیمت ۱۲۵ میلیون دلار است و می توان آن را با مهمات هوا به هوا و هوا به زمین تجهیز کرد.

۳) جنگنده Shenyang FC-31 با قیمت ۷۰ میلیون دلار

این جنگنده که با نام های J-35 یا J-31 نیز شناخته می شود، یک هواپیمای جنگنده چند منظوره است که توسط چین ساخته شده است. این هواپیما عمدتاً برای اهداف نظامی طراحی شده است و به عنوان یک هواپیمای جنگی نسل پنجم در نظر گرفته شده است. FC-31 برای ماموریت های مختلف از جمله برتری هوایی، حمله زمینی و شناسایی در نظر گرفته شده است. FC-31 دارای فناوری رادارگریز، سیستم های هوایی پیشرفته و سایر ویژگی هایی است که معمولاً با جت های نسل پنجم مرتبط است

3

به گفته مقامات نظامی و صنعتی ایالات متحده، اعتقاد بر این است که هنگامی که J-31 عملیاتی شود، احتمالاً این جنگنده از جنگنده های نسل چهارم فعلی مانند F-15 Eagle، F-16 Fighting Falcon و F/A-18E/ برتری خواهد داشت. با این حال، اثربخشی آن در برابر جدیدترین جنگنده‌ها مانند F-22 و F-35 ساخت ایالات متحده به عوامل مختلفی از جمله تعداد هواپیماهای J-31 مستقر شده، سطح مهارت خلبانان، و قابلیت‌های سیستم‌های راداری و سایر موارد بستگی دارد.

۴) جنگنده Saab JAS 39E/F Gripen باقیمت ۸۵ میلیون دلار

این جنگنده سوئدی، از انواع C و D یکی از ارزان‌ترین جت‌های جنگنده نسل 4 یا 4.5 در سراسر جهان است .

آخرین نسخه های آن، E و F، تغییر یافته اند. در حالی که آنها هنوز هم بسیار ارزان تر از جنگنده های نسل پنج هستند. توضیح آن در تفاوت های جت ها نهفته است: تقریباً همه چیز، به جز بدنه هواپیما، ارتقا یافته است. رادار جدید، موتور، اویونیک، سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته - در واقع میزان بسیار کمی از گریپن قدیمی باقی مانده است.

4

در سال ۲۰۱۲، انتظار می رفت که نسل جدید JAS 39 بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. تنها در سال های اخیر است که ساب موفق به کاهش قیمت شد و با کاهش قیمت، گریپن بار دیگر به جت مورد تقاضا در بازارهای بین المللی تبدیل شد.

۵) جنگنده Chengdu J-20 با قیمت ۱۱۰ میلیون دلار 

اطلاعات بسیار کمی در مورد جت نسل پنجم چینی وجود دارد. برچسب قیمت آن نیز حدس و گمان محض رسانه ها است. با این وجود، J-20 برای فروش نیست، زیرا چین هرگز قصد صادرات سلاح برتر خود را ندارد.

5

نمونه اولیه J-20 که اخیراً با شماره سریال 2052 رونمایی شده بود، اولین پرواز خود را در شرکت هواپیماسازی چنگدو در چین در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ با موفقیت انجام داد. قابل ذکر است که اکنون به دو موتور توربوفن WS-15 مجهز شده است. با نگاهی به آینده، احتمال پیشرفت و اصلاحات مداوم موتور WS-15، با تغییرات بالقوه برای پیشبرد برنامه جنگنده نسل ششم چین، زیاد است.

۶) جنگنده Dassault Rafale با قیمتی در حدود ۱۱۵ میلیون دلار

گزارش های مختلفی در مورد قیمت Rafale وجود دارد که در ابتدایی ترین پیکربندی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار متغیر است. نیروی هوایی فرانسه قطعا این جنگنده را با قیمتی بسیار کمتر خریداری کرده اما هند آن را گران تر خرید و اغلب به خاطر آن مورد انتقاد قرار می گیرد. جنگنده رافائل به عنوان یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای نسل خود و تولید شده در یکی از گران ترین مناطق جهان، به هیچ عنوان ارزان نیست.

6

۷) جنگنده Boeing F-15EX با قیمت ۱۱۷ میلیون دلار

جنگنده F-15 قرار نبود ارزان باشد، و آخرین نوع آن، F-15EX، این قضیه را نشان می دهد. این هواپیما قرار است جایگزین مدل های قدیمی تر C و D شود در حالی که مقرون به صرفه تر از پیشرفته ترین جت های جنگنده نسل پنجم به شمار می آید. 

7

هزینه عملیاتی آن ۲۹۰۰۰ دلار در ساعت است. این هزینه یک سوم کل هزینه عملیاتی F-35 را نشان می دهد.

۸) جنگنده Eurofighter Typhoon با قیمتی در حدود ۱۲۴ میلیون دلار 

یکی دیگر از جت های جنگنده اروپایی، Eurofighter Typhoon است که ممکن است برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در توسعه آن مشارکت داشته اند، به قیمت ۵۰ میلیون دلار باشد، اما قیمت صادرات بسیار بالاتر است. طبق گزارش ها، در سال ۲۰۱۸، ایرباس هواپیماهای یوروفایتر را به قیمت ۱۳۸ میلیون یورو به ازای هر فروند به هند پیشنهاد کرده است

8

۹) جنگنده Lockheed Martin F-22 Raptor با قیمت ۱۴۳ میلیون دلار

این جنگنده که به عنوان یکی از بهترین جت های جنگنده در جهان شناخته می شود، ویژگی ها و قابلیت های برجسته ای دارد. این جنگنده برتری هوایی رادارگریز در همه شرایط آب و هوایی قادر به پرواز است و توسط لاکهید مارتین برای نیروی هوایی ایالات متحده توسعه یافته است. فناوری رادارگریزی بسیار مطمئنی را در خود جای داده است و به عنوان یکی از بهترین جنگنده ها در کلاس خود شناخته می شود.

9

۱۰) جنگنده Lockheed Martin F-35 با قیمت ۱۷۷ میلیون دلار 

این جنگنده به عنوان گران ترین سیستم تسلیحاتی تاریخ ثبت شده است و هزینه های عملیاتی این جت جنگنده نسل پنجم از بالاترین قیمت ها در جهان است که خرید و نگهداری این هواپیما را نسبتاً گران می کند.

انواع A، B ، C F-35، برای اهداف مختلف، هواپیماهای متفاوتی هستند. گرانترین F-35B است که برای برخاست کوتاه و فرود عمودی (STOVL) طراحی شده است.

10

این هواپیما با قیمت تقریبی ۱۷۷ میلیون دلار برای هر فروند، عنوان گران ترین هواپیمای این لیست را نیز به خود اختصاص داده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: