گزارش
میزبانی ترکیه از اوکراین و پشتیبانی از این کشور در مقابل روسیه جبهه دیگری در تنش‌های میان مسکو و آنکارا گشوده است.
کد خبر: ۹۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷        13 April 2021
 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، روز دوشنبه در نشست خبری با رئیس جمهوری مصر در پاسخ به سوالی در خصوص فروش پهپادهای ترکیه به اوکراین گفت: «ما قویا به همه کشور‌های مسئول که با آن‌ها در ارتباط هستیم (که ترکیه هم یکی از آنهاست) توصیه می‌کنیم که اوضاع و بیانیه‌های جنگ افروزانه کی‌یف را تجزیه و تحلیل کنند. ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم پیش از فروش هرگونه تسلیحات نظامی به اوکراین این موارد و پیشینه رفتار‌های کی‌یف را مورد بررسی قرار دهند و به احساسات نظامی‌گرایانه دامن نزنند.»

اظهارات لاوروف چند روز پس از دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر زلنسکی، روسای جمهور ترکیه و اوکراین، در آنکارا ابراز شد. هشدار لاوروف به ترکیه در جریان سفر به مصر تهدید غیرمستقیم دیگری هم برای آنکارا به همراه دارد، چرا که پس از کودتای عبدالفتاح السیسی علیه محمد مرسی، روابط ترکیه و مصر به تیرگی گذاشت، روابط دیپلماتیک آن‌ها قطع شد و بر سر مسائل مختلفی همچون اخوان المسلمین، جنگ لیبی و منابع انرژی شرق مدیترانه رویاروی یکدیگر قرار گرفتند.

دیدار اردوغان و زلنسکی که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، بیش از سه ساعت طول کشید.

پس از این دیدار، اردوغان در نشست خبری تاکید کرده که «تضمین امنیت و صلح در منطقه دریای سیاه اولویت ترکیه است.»

رئیس جمهور ترکیه همکاری دفاعی موجود میان دو کشور را ستود اگرچه تأکید کرد که این همکاری علیه هیچ کشور ثالثی نیست، اما در عین حال اظهار داشت که آنکارا به سیاست خود در عدم شناسایی الحاق [شبه جزیره]کریمه به روسیه ادامه خواهد داد.

البته رجب طیب اردوغان پیش از آنکه با همتای اوکراینی خود دیدار کند، به صورت تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفتگو کرده بود. به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، دو طرف در این تماس تلفنی بحران اوکراین را بررسی کرده بودند.

طی هفته‌های گذشته مرز‌های اوکراین شاهد تحرکات نظامی روسیه بوده است و همین مسئله نگرانی کیف را به همراه داشته است.

حمایت ترکیه از اوکراین می‌تواند برگ تازه‌ای در رقابت این کشور با روسیه باشد که طی ماه‌های گذشته در سوریه، لیبی و جنگ قره باغ دنبال شده است.

ترکیه در نبرد‌های لیبی و قره باغ توانست با استفاده از پهپاد‌های خود پیروزی متحدانش را رقم بزند و به همین دلیل همکاری نظامی آن با اوکراین می‌تواند خطر تازه‌ای برای روسیه به همراه داشته باشد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: