نشست خبري رئيس ستاد انتخابات کشور:
مقيمي رئيس ستاد انتخابات کشور گفت: آمادگي کامل در نقاط مرزي، کوهستاني، عشايري و شهري داريم تا همه واجدان بتوانند راي به داوطلبان مدنظر بدهند.
کد خبر: ۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳        26 February 2016
به گزارش آريا، رئيس ستاد انتخابات کشور با اعلام انصراف ۱۴۸۰ نامزد انتخابات مجلس شوراي اسلامي؛رقابت انتخابات فردا را ميان ۴۸۴۴ نفر اعلام کرد.

محمدحسين مقيمي در نشست خبري گفت: از مجموع ۶ هزار و ۳۲۴  نفري که براي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي تأييد صلاحيت نهايي شده بودند هزار و ۴۸۰ نفر انصراف دادند که به اين ترتيب ۴ هزار و ۸۴۴ نفر با هم رقابت خواهند کرد.

وي با تاکيد بر اينکه مدت زمان انتخابات حداقل ۱۰ ساعت و از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ است افزود: از فردا ساعت ۸ صبح که رأي گيري آغاز مي شود آمادگي در همه شعب اخذ رأي در سراسر کشور وجود دارد تا رأي همه مردم ايران را در همه نقاط کشور اعم از نقاط مرزي ، کوهستاني ، مناطق روستايي ، عشايري و شهري اخذ کنند.

رئيس ستاد انتخابات کشور گفت: در برخي از مناطق صعب العبور نيز از بالگرد براي انتقال صندوق هاي رأي استفاده خواهيم کرد و در مناطقي که به علت مشکلات جوي ممکن است محدوديت‌هايي داشته باشيم سعي کرديم از امکاناتي استفاده کنيم که وقفه اي در کار پيش نيايد.

مقيمي افزود: به جاي دو هيئت اجرايي جداگانه براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري و انتخابات مجلس شوراي اسلامي يک هيئت اجرايي ۱۱ نفره را براي هر دو انتخابات در نظر گرفتيم که ۱۰ نفر در هر دو هيئت مشترک هستند.

رئيس ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت نام ۱۲ هزار و ۶۷ نفر داوطلب در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نشان مي دهد که مردم ايران با علاقمندي مسائل سياسي را دنبال و در انتخابات شرکت مي کنند.

مقيمي افزود: هزار و ۶۲ حوزه انتخابي براي اين دوره از انتخابات در نظر گرفتيم که براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري ۳۱ حوزه اصلي در مراکز استان ها و هزار و ۳۱ حوزه فرعي در فرمانداري ها و بخشداري هاي مستقل کشور، مستقر است.

وي گفت: همچنين براي انتخابات مجلس، ۲۰۷ حوزه اصلي در نظر گرفتيم و بقيه حوزه‌هاي فرعي شامل فرمانداري ها و بخشداري هاي مستقل است.

مقيمي با بيان اينکه صندوق ها ، تعرفه ها ، مُهرها و همه امکانات مورد نياز براي اخذ رأي به استان ها و شهرستان ها انتقال يافت و توزيع شد گفت: همه حوزه هاي انتخابيه از نظر تجهيزات و امکانات در شرايط مطلوب قرار دارند.

وي افزود: در تبليغات دو هفته اي انتخابات مجلس خبرگان کمترين تخلفي گزارش نشد اما در تبليغات يک هفته اي مجلس شوراي اسلامي که همراه با تبليغات مجلس خبرگان رهبري ۸ صبح امروز به پايان رسيد در برخي موارد هيجان هايي داشتيم که در شرايط انتخابات عادي اما در شرايط معمولي اينگونه رفتارها غيرعادي است.

مقيمي گفت: در مقايسه با انتخابات قبلي در اين دوره از انتخابات وضع مناسبي در تبليغات داشتيم و از اين بابت گزارش هاي نگران کننده اي ارسال نشده است اگرچه موارد تخلف را به مراجع قضايي معرفي کرديم که طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

رئيس ستاد انتخابات کشور افزود: هر کدام از داوطلبان بتواند بالاترين رأي و حداقل يک چهارم آراء به علاوه يک رأي را کسب کند به مجلس راه مي يابند اما اگر هيچ يک از داوطلبان نتوانند ۲۵ درصد آراء به علاوه يک رأي را کسب کنند انتخابات به دور دوم کشيده مي شود.

مقيمي گفت: ۱۳۰ ميليون تعرفه براي دو انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي در اختيار حوزه ها قرار گرفته و تعداد تعرفه ها به حدي است که براي دو انتخابات کفايت خواهد کرد البته تعرفه هاي انتخابات مجلس خبرگان با تعرفه هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي متفاوت اما به اندازه هم است.

وي افزود: مدت زمان انتخابات حداقل ۱۰ ساعت و از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ است اما اگر در حوزه هايي نياز به تمديد زمان رأي گيري احساس شود با درخواستي که انجام مي شود و تأييد وزير کشور تمديد از طريق رسانه ملي اعلام مي شود.

مقيمي گفت: در هر شعبه وقتي زمان رأي گيري به پايان برسد هيئت اجرايي با حضور هيئت هاي نظارت شمارش آراء را آغاز و صورت جلسه تنظيمي را به فرمانداري ها ارسال مي کنند و زماني که همه صورت جلسه هاي يک حوزه اخذ رأي به فرمانداري آمد فرمانداري ها نتيجه حوزه انتخابيه خود را اعلام مي کنند.

رئيس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اين پرسش که آيا تأييد صلاحيت روز گذشته  يکي از داوطلبان صحت دارد يا خير؟ گفت: تکذيبيه آن ديشب در سايت ها کار شد ضمن اينکه شوراي نگهبان سه روز است که براي ما تأييد صلاحيتي نفرستاده است.

مقيمي برخي اظهار نظرها ، نوشتن ها ، استفاده از اموال دولتي و عمومي و همچنين استفاده از جرايد و روزنامه در تبليغ ، له يا عليه ديگر کانديداها را از مصاديق تخلف انتخاباتي برشمرد و گفت: پيش از آغاز تبليغات، مديران رسانه ها را دعوت و براي آنان موضوع را تبيين کرديم خيلي ها رعايت کردند که تشکر مي کنيم اما پرونده آنهايي را که رعايت نکردند به دادگاه ارجاع داديم.

وي افزود: در هفت روز تبليغات گسترده براي انتخابات مجلس همه دانشگاه ها فعال بودند و در شهرها گردهمايي هاي مختلف انجام شد ، سايت ها و خبرگزاري هاي خصوصي هم فعاليت هاي گسترده اي داشتند اما تعداد معدودي از نشست هاي انتخاباتي برگزار نشد که در يکي دو مورد خود برگزارکنندگان نشست را لغو کردند در دو تا سه مورد هم کساني بودند که فعاليت غيرقانوني داشتند يا تهديد به لغو نشست کردند که از طريق شوراي تأمين و امور امنيتي مربوط به انتخابات موارد تخلف را به دستگاه قضايي معرفي کرديم.

رئيس ستاد انتخابات کشور درباره هزينه هاي ستادهاي انتخاباتي افزود: از آنجا که قانوني در اين باره نداريم نمي توانيم به اين پرسش پاسخ دهيم اما آنچه از ظاهر کار در مقايسه اين دوره با دوره هاي قبل برمي آيد اين است که در اين دوره هزينه ها محدودتر و جمع و جورتر شده است.

مقيمي گفت: در اين دوره چون رأي دهندگان بايد در تهران به ۳۰ نفر نماينده مجلس و ۱۶ نفر نماينده مجلس خبرگان رأي دهند کار سنگين تر است از اين رو توصيه ما اين است که رأي دهندگان قبل از حضور در شعب اخذ رأي فهرستي از داوطلبان هر دو مجلس را تهيه کنند و اگر نياز به کسي دارند که برايشان رأي را بنويسد فرد مطمئني را به همراه داشته باشد ضمن اينکه براي جلوگيري از ازدحام در صندوق ها که معمولاً از ۴ بعدازظهر به بعد اتفاق مي افتد درخواست ما اين است که رأي دهندگان از ۸ صبح در پاي صندوق رأي حضور يابند.

وي در پاسخ به پرسشي در اين باره که ممکن است جريان هايي رأي دهندگان را با وسايل نقليه از شهري به شهري جابجا کنند گفت: فرد خودش مي تواند هر جايي رأي دهد و هيچ محدوديتي براي رأي دادن نداريم اما اگر جايي به صورت سازماندهي شده و مديريت شده وسيله اي را در اختيار رأي دهندگان قرار دهد تا آنها را به جايي ديگر منتقل کند اين اشکال دارد و در اين باره نکات لازم را به فرمانداري ها اعلام کرده ايم.

رئيس ستاد انتخابات کشور درباره زمان برگزاري دور دوم انتخابات مجلس افزود: حداکثر يک ماه بعد از تأييد انتخابات دو سوم حوزه ها از طرف شوراي نگهبان بايد دور دوم انتخابات را برگزار و به گونه اي عمل کنيم که نمايندگان مجلس ۷ خرداد در خانه ملت مستقر باشند.

مقيمي تعداد داوطلبان حوزه انتخابيه تهران ، ري ، اسلامشهر و شميرانات را هزار و ۱۱۱ نفر تا اين لحظه اعلام کرد و گفت: در حوزه اقليت ها نيز زرتشتيان ، کليميان ، آشوريان و کلدانيان ، ارامنه و مسيحيان در شمال و ارامنه و مسيحيان در جنوب هر کدام يک نماينده در مجلس شوراي اسلامي خواهند داشت ضمن اينکه همه فرآيندهاي تأييد صلاحيت براي اقليت ها انجام مي شود و هيئت هاي اجرايي انتخابات اقليت ها نيز از خودشان هستند.

وي در پاسخ به اين پرسش که ارسال پيامک هاي انبوه براي همه خبرگزاري ها به جز خبرگزاري وابسته به دولت قطع شده است گفت: در اين باره هر تخلفي که صورت گرفته باشد به وزارت ارشاد و دستگاه قضايي منعکس شده و مي شود و براي ما فرقي ندارد که آن رسانه موافق يا مخالف دولت باشد همين که از بودجه دولت و عمومي استفاده مي کرده است حق نداشته تبليغ کند.

رئيس ستاد انتخابات کشور افزود: براي رصد فعاليت هاي انتخاباتي در فضاي مجازي مصوبه اي تهيه و از سوي وزير کشور تأييد و ابلاغ شد ديروز هم نخستين جلسه آن با حضور وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي ، اطلاعات ، ارتباطات و فناوري اطلاعات و کشور و شوراي نگهبان و نيروي انتظامي برگزار و مقرر شد همانگونه که تبليغات در فضاي حقيقي ممنوع شده است در فضاي مجازي نيز از ۸ صبح امروز تبليغات ممنوع است و اگر تخلفي روي دهد توسط همين کميته بررسي مي شود.

مقيمي به رأي دهندگان توصيه کرد: شناسنامه و شماره ملي را به همراه داشته باشند و کساني که شماره ملي ندارند مي توانند امروز و فردا از طريق ثبت احوال و حتي به صورت تلفني شماره ملي خود را دريافت کنند.

وي گفت: امروز بعدازظهر درباره تخلفات رسانه ها در حوزه تبليغات جلسه اي برگزار مي شود و هر کدام از رسانه هاي دولتي و غيردولتي که امروز ۶ اسفند تبليغ له يا عليه کسي داشته باشند تخلف آنها در اين کميته بررسي مي شود.

رئيس ستاد انتخابات کشور افزود: اقليت ها ضمن اينکه به نمايندگان خود رأي مي‌دهند مي توانند به نمايندگان مجلس خبرگان رهبري نيز رأي دهند.

مقيمي افزود: ‌وزارت کشور برگزار کننده انتخابات است و هيچ نهاد يا سازماني  در برگزاري انتخابات حضور ندارد؛ وزير کشور مي تواند بازرساني را براي بررسي نحوه عملکرد شعب انتخاباتي ارسال کند تا گزارش تهيه و به وزير ارائه کنند اما امر نظارت بر عهده شوراي نگهبان و هيئت هاي نظارت است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: