یک عضو شورای نگهبان به اعلام جزئیات بررسی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در این نهاد پرداخت.
کد خبر: ۷۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰        30 May 2020

هادی طحان نظیف در این باره نوشته است:

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مصوبات زیادی در دستورجلسه شورای نگهبان بود. با عنایت به اینکه در مناسبت روز ملی جمعیت بودیم، پیش از دستور مباحث مفصلی در خصوص مسئله جمعیت صورت گرفت و برخی اعضا ازمعطل ماندن «طرح جمعیت و تعالی خانواده» که متعاقب ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت تهیه شده و چندین سال است که در مجلس است، گلایه نمودند.

من نیز بر بهره‌مندی از برخی ابزارهای واقعی و غیرتبلیغاتی مانند در نظر گرفتن مشوق‌های مالی، جهت‌دهی یارانه‌‌ها اعم از یارانه‌های عمومی و خاص و همچنین اهتمام نسبت به هزینه‌های درمان زوج‌‌های نابارور که بدون نیاز به هیچ تبلیغی، خود در آرزوی داشتن فرزند هستند، تاکید کرده و تجربه برخی کشورها را در این مورد قابل مراجعه دانستم.

در ادامه با توجه به اینکه اصولا زمان زیادی برای بررسی طرح‌های دوفوریتی وجود ندارد، طبعا اولویت با رسیدگی «طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» بود و نسبت به مفاد آن مباحث مختلفی صورت گرفت و در آستانه روز قدس به تایید شورای نگهبان رسید.

همچنین با توجه به درخواست رئیس کل بانک مرکزی برای حضور در جلسه شورای نگهبان، بخشی از جلسه را میزبان ایشان بودیم تا ایشان به توضیح و تبیین «لایحه اصلاح ماده (۱) قانون پولی و بانکی کشور» که به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی معروف شده است، بپردازد و ابهامات اعضای شورا را در خصوص آن برطرف نمایند. البته این موضوع در جلسات قبل شورا بحث شده بود و کارشناسان بانک مرکزی در پژوهشکده شورا نیز حضور پیدا کرده بودند اما با عنایت به اهمیت موضوع و آثار و تبعات آن، این درخواست اجابت شد تا تصمیم‌گیری دقیق‌تری در این خصوص صورت پذیرد. اعضای شورا نیز از این فرصت استفاده نموده و سوالات و ابهاماتی که در این مورد داشتند را مطرح نمودند و ایشان نیز پاسخ‌هایی را ارائه کردند.

من پیشتر برخی گزارش‌های کارشناسی و نظرات اقتصاددانان را در خصوص ابعاد و آثار این طرح مطالعه کرده بودم. کارشناسان اقتصادی نیز از منظر آثار تورمی و روانی حذف چهار صفر نکات قابل توجهی را مطرح کرده بودند که مجال آن نیست.

البته شورای نگهبان وظیفه انطباق مصوبه با قانون اساسی و موازین شرعی را بر عهده دارد و صرفاً در این چارچوب اعلام نظر می‌کند. لذا این مصوبه با توجه به اینکه یکی از معیار‌های محاسبه و تعیین برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز، را «تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول» و این تعهدات روشن نبود، دارای ابهام شناخته شد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: