واحد جنگ‌روانی ارتش رژیم اسراییل، به تازگی تصاویری از آن‌چه که «بقایای موشک‌های پدافند شده‌ی ایران» می‌نامد منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۳۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸        19 April 2024
چگونه اسراییل، عملکرد موفق موشک‌های ایران را اثبات کرد؟ + تصاویر

پارسینه: ارتش اسرائیل مدعی‌است باقیمانده‌ی موشک‌های پدافند شده‌ی ایرانی را به نمایش گذاشته که سیستم‌های پدافندی اسراییل ۹۹ درصد آن‌ها را منهدم کرده‌اند. اما رژیم اسراییل یک واقعیت نظامی را به مخاطبان خود نمی‌گوید.

برای درک این واقعیت، باید کمی با نحوه‌ی عملکرد موشک‌های بالستیک آشنا شویم.

یک موشک بالستیک از دو بخش کلی تشکیل شده است که اگر بخواهیم نام گذاری آن‌ها را ساده‌تر کنیم، می‌توان گفت آن دو بخش شامل کلاهک جنگی و بدنه می‌باشد.

کلاهک جنگی بخشی‌ست که وظیفه‌ی انهدام هدف را بر عهده دارد و بدنه نیز محفظه‌ای است که سیستم‌های مورد نیاز برای رسیدن کلاهک به هدف را حمل می‌کند؛ مانند مخازن سوخت، پیشران‌ها، بخش‌های الکترونیکی و بخشی از سیستم هدایت فیزیکی و‌….

1



بدنه‌ی یک موشک بالستیک براساس برد آن، می‌تواند یک تا چند پیشران را با خود حمل کند. این پیشران‌ها به صورت عمودی و در داخل بدنه نصب شده و براساس برد موشک، تعداد آن‌ها بین یک تا ۴ عدد متفاوت است. هر یک از این مراحل، یا به عبارت بهتر، هر یک از قسمت‌ها‌ی بدنه، بعد از شلیک و در مراحل پرواز موشک، فعال شده تا کلاهک را به هدف برساند. هر مرحله که شامل یک پیشران و سیستم تزریق سوخت می‌باشد، براساس زمان‌بندی خاص، بعد از اتمام ماموریت، طی فرایندی از بدنه‌ی اصلی جدا شده و همزمان پیشران مرحله‌ی بعد فعال می‌شود تا موشک به پرواز خود ادامه دهد و کلاهک را به هدف برساند.

2

به شکل ساده‌تر، در طول پرواز و به‌منظور رسیدن کلاهک به هدف، بخش‌هایی از بدنه‌ی موشک که دربردارنده‌ی پیشران است، به تدریج از بدنه‌ی اصلی جدا شده و بر روی زمین سقوط می‌کنند. در مرحله‌ی آخر پروازی نیز آخرین پیشران از کلاهک جدا می‌شود و از این قسمت به بعد، کلاهک وارد فاز شیرجه بر روی هدف می‌شود.

موارد فوق‌الذکر یک روند کاملا ساده و روتین از مراحل عملکرد یک موشک بالستیک ساده است. موشک‌های بالستیک پیشرفته‌تر و هایپرسونیک مراحل پیچیده‌تر پروازی را طی می‌کنند که موضوع این گزارش نیست.

3

حال بر گردیم به اتاق جنگ روانی ارتش اسراییل. همانطور که در ابتدای گزارش گفته شده، ارتش اسراییل با به نمایش گذاشتن بخش‌هایی از موشک‌های شلیک شده در جریان عملیات موفق «وعده‌ی صادق»، مدعی‌ست که این بخش‌ها بقایای موشک‌های پدافند شده‌ی ایرانی هستند که بر روی زمین سقوط کرده‌اند. تصاویر منتشر شده توسط ارتش اسراییل از این بقایا شامل یک استوانه‌ی حدودا ۱۰ متری است که کاملا سالم می‌باشد و اثری از ترکش، پارگی بدنه، فرورفتگی و هیچ گونه آسیب ناشی از اصابت موشک پدافندی بر روی آن دیده نمی‌شود و حتی بدنه انسجام فیزیکی خود را حفظ کرده است. پس این بقایا نمی‌توانند حاصل از اصابت و پدافند شدن به وسیله‌ی واحد‌های پدافندی ارتش اسراییل باشند.


photo_2024-04-19_13-25-42


با مرور دوباره بر عملکرد یک موشک بالستیک ساده و نگاهی به تصاویر منتشر شده از بقایای موشک‌های ایرانی و توجه به سالم بودن ساختار این بقایا، می‌توان به راحتی متوجه شد رژیم در واقع بدنه‌ی یکی از مراحل پروازی موشک ایرانی، موشک بالستیک رضوان را که براساس برنامه‌ریزی و مسیر پروازی، به صورت خودکار از کلاهک جدا شده را به‌عنوان موشک پدافند شده، جا زده است.

photo_2024-04-19_13-26-07

به عبارت دیگر آن‌چه اسراییل به نمایش گذاشته نه بقایای پدافند شده‌ی موشک، بلکه بخشی از بدنه‌ی موشکی است که به صورت خودکار و در مرحله‌ی شیرجه بر روی هدف، از کلاهک جدا شده و بر روی زمین سقوط کرده.


photo_2024-04-19_13-26-07 (2)


این بدان معناست که با وجود فعال بودن سیستم‌های پدافندی برد بلند ارتش اسراییل که مسئولیت مقابله با موشک‌های بالستیک را بر عهده دارند، موشک‌های ایران به آسمان اراضی اشغالی رسیده، خود را بر روی اهداف مورد نظر رسانده، مراحل جدایش پیشران (بدنه) از کلاهک جنگی را با موفقیت انجام داده و کلاهک را به سمت هدف رها کرده‌اند. در واقع دستگاه جنگ روانی ارتش اسراییل با نمایش بدنه‌ی جدا شده و سقوط کرده‌ی موشک‌‌ها، اثبات کرد موشک‌های ایرانی فرایند پروازی خود را به درستی و طبق زمان‌بندی انجام داده و موفق شده آخرین مرحله‌ی پیشران را از کلاهک جدا و کلاهک جنگی را به سمت هدف رها کنند.




البته باید به این موضوع اشاره شود که که مطالب فوق‌الذکر بدان معنا نیست سیستم‌های پدافندی ارتش اسراییل، که جزو پیشرفته‌ترین‌ها در دنیا هستند، در مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی، چه در مرحله‌ی پرواز و چه در مرحله‌ی شیرجه‌ی کلاهک، دست‌آوردی نداشته است. اما باید متوجه بود که افسانه‌ی «۹۹٪ پدافند موفق» مانند دیگر افسانه‌های رژیم، دروغی زاییده‌ی دستگاه تبلیغات یهودیان است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: