در این مراسم رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در اوج تحریم به دشمن نشان دادیم که کارها روی زمین نمانده است و پروژهها به خوبی پیش میرود.
نوبخت افزود: قطعه یک آزادراه تهران ـ. شمال در همین ماه به بهرهبرداری میرسد ضمن آنکه بخشی از منطقه ۲ نیز تا ابتدای سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به بازدید خردادماه امسال از آزادراه تهران ـ. شمال گفت: آن زمان ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادیم و وعده دادیم بهمن ماه افتتاح میشود و امروز زمان تحقق وعدههای دولت است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاشهای پیمانکاران، بنیاد مستضعفان و دولت در این پروژه گفت: منطقه یک ۳۲ کیلومتر طول دارد ضمن آنکه ۳ کیلومتر هم رمپ و لوپ برای اتصال به جاده قدیم کرج ـ چالوس ساخته شد. از این ۳۲ کیلومتر مسیر ۱۷ کیلومتر تونل و پل است.
نوبخت ادامه داد: منطقه یک موجب کاهش یک و نیم ساعته مسیر تهران به چالوس میشود و عمده فعالیت تکمیل این پروژه در منطقه یک در این دولت انجام شد ضمن آنکه کار از ۶ ماه پیش با تزریق مالی سرعت گرفت. این پروژه از سال ۱۳۷۵ تا همین چند وقت پیش فقط ۱۷ درصد رشد داشت.
وی با بیان اینکه اوایل سال ۱۴۰۰ بخشی از منطقه ۲ آزادراه افتتاح میشود، افزود: تلاش میکنیم تا ابتدای ۱۴۰۰ محور غربی و برخی تونلها را در منطقه ۲ آزادراه تکمیل کنیم تا ایاب و ذهاب انجام شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ارزش امروز منطقه یک را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در منطقه ۳ آزادراه هم برنامهریزی کردهایم، اتصال منطقه ۴ به منطقه ۳ تا اندازهای انجام شود و دستور تخصیص ۸۵ میلیارد تومان برای منطقه ۳ دادیم.
نوبخت تاکید کرد: در باره روز افتتاح این پروژه منطقه یک باید منتظر برنامه رئیسجمهور بود تا روز دقیق را اعلام کرد.
* افتتاح ادامه آزادراه همت تا کرج بلافاصله پس از منطقه یک آزادراه تهران ـ. شمال
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همچنین پروژه ادامه آزادراه همت تا کرج بلافاصله پس از افتتاح منطقه یک آزادراه به بهرهبرداری میرسد.
به
گزارش پارسینه، محمد باقر نوبخت در حاشیه بازید از آخرین مراحل ساخت و
تکمیل قطعه یک آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران افزود: زمان تحقق
وعدههای دولت در ارتباط با طرحهای عمرانی به ویژه آزادراه تهران- شمال
فرا رسیده و امروز این خبر را میدهم که در همین ماه آزادراه تهران- شمال
افتتاح میشود.
وی تاکید کرد که با وجود تلاش دشمن برای فشار
اقتصادی و توقف طرحهای عمرانی هیچ طرح عمرانی در کشور متوقف نشده است و
قطعه یک آزادراه سرانجام به بهره برداری میرسد.
به گفته نوبخت از
سال ١٣٧٥ تا مدتی پیش، وضعیت پیشرفت آزادراه تنها ١٧ درصد بود و با تلاش
دولت تدبیر و امید قطعه یک آزادراه اکنون با پیشرفت ٩٩ درصدی در آستانه
بهرهبرداری قرار گرفته است.
نوبخت در خصوص برنامه دولت برای ساخت قطعه دوم آزادراه گفت: تا اوایل سال ١٤٠٠ قطعه دوم نیز مورد بهره برداری قرار میگیرد.
وی گفت: همچنین برای ساخت قسمتی از قطعه چهارم که به قطعه سوم آزادراه متصل میشود، دستور تخصیص ۸۵ میلیارد تومان اعتبار صادر شد.
آزادراه
تهران-شمال مسیری ۱۲۱ کیلومتری در چهار قطعه است که مراحل مطالعاتی آن از
سال ۱۳۵۳ آغاز شده و حدود ۲۰ سال از اجرای عملیات ساخت آن میگذرد، قطعه
اول از تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع میشود و
در امتداد دره کن پس از عبور از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه
کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۷۰ متر این
رشته کوه را قطع کرده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک
قرار میگیرد.
از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج- چالوس
امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول ۶۴۰۰ متر شده و در پل
زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود
کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به
کمربندی چالوس- تنکابن متصل میشود.