مهدی سلطان محمدی در خصوص موثر نبودن برنامه‌های تدوین شده در راستای تحقق سیاست‌های کلان در حوزه مسکن از جانب دولت بیان کرد: درباره اقدامات و مداخلاتی که در بازار مسکن انجام می‌گیرد باید خاطر نشان کرد حتی اگر این برنامه‌ها سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشد نمی‌توان انتظار تاثیر کوتاه‌مدت داشت.
کد خبر: ۶۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴        15 August 2019

رکود در معاملات مسکن هر روز عمیق‌تر می‌شود، کمتر کسی خانه‌ای می‌خرد و کمتر کسی هم برای فروش خانه خود ریسک می‌کند. با وجود برنامه‌های تدوین شده در راستای تحقق سیاست‌های کلان حوزه مسکن شامل تکمیل و اتمام طرح مسکن مهر، آغاز طرح اقدام ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تقویت طرح مسکن روستایی، ایجاد بازار تعهدی مصالح، ایجاد ظرفیت‌های تامین مالی جدید، اجرای ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (اجاره‌داری حرفه‌ای)، ابلاغ سیاست‌های عرضه زمین، ارائه بسته پیشنهادی «کاهش التهابات و ساماندهی بازار اجاره مسکن» و ایجاد بنگاه‌های استارت‌آپ معاملات مسکن، اما بازار مسکن همچنان نابسامان است و در رکود بسر می‌برد.

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن در خصوص موثر نبودن برنامه‌های تدوین شده در راستای تحقق سیاست‌های کلان در حوزه مسکن از جانب دولت بیان کرد: درباره اقدامات و مداخلاتی که در بازار مسکن انجام می‌گیرد باید خاطر نشان کرد حتی اگر این برنامه‌ها سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشد نمی‌توان انتظار تاثیر کوتاه‌مدت داشت؛ معمولا میزان عرضه مسکن یک روند ۲-۳ ساله است و از زمانی که تصمیم گرفته می‌شود عرضه صورت بگیرد تا زمان انجام آن باید قوانین، مقررات و آیین‌نامه اجرایی مناسب تنظیم شود و در صورت موثر واقع شدن چندسال طول می‌کشد تا بتوان شاهد ثمرات آن بود.

رکود در معاملات مسکن عمیق‌تر می‌شود

وی در مورد روند تغییرات به وجود آمده در بازار افزود: بازار در حال تغییر است، ولی این تغییرات ربطی به سیاست‌گذاری دولت ندارد، برنامه‌های دولت هنوز اجرایی نشده است و در اثرگذاری آن جای تردید وجود دارد. چرخه‌های مسکن به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و می‌توان انتظار داشت حوالی همین ماه‌ها بازار دچار یک دوره چرخش شود و به سمت رکود بیشتر حرکت کند؛ آمار معاملات تیر و آماری که تا این لحظه از ماه مرداد موجود است نشان می‌دهد روند افزایشی بازار متوقف شده و حتی احتمال کاهش محدودیت در قیمت‌ها وجود دارد، ولی شیب افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

سلطان محمدی درباره تعریف رکود به روایت سیاست‌گذاران، خریداران و بنگاه‌داران تصریح کرد: در خصوص رکود از دیدگاه سیاست‌گذاران باید گفت: آن‌ها به دنبال عرضه بیشتر هستند و بخش عرضه نیز مدت زیادی است دچار مشکل است و حتی افزایش قیمت‌های شدید در طول ۲-۳ سال گذشته موجب نشده میزان عرضه مسکن افزایش قابل توجهی پیدا کند و تبعا در دوره‌های بعدی که رکود نیز خواهیم داشت میزان عرضه نمی‌تواند افزایش داشته باشد و نباید منتظر بود در آینده نزدیک نیز عرضه با تغییر محسوسی مواجه شود.

وی افزود: کنترل رکود از دیدگاه خریداران به تعدیل در قیمت‌ها و کاهش شیب افزایش آن مربوط است؛ از نظر بنگاه داران نیز رکود به معنی کاهش حجم معاملات محسوب است. حجم معاملات حتی در دوره رونق اخیر نیز بالا نبود و اکنون نیز درحال کاهش است، در ماه مرداد نیز علائم آن دیده می‌شود و به نظر نمی‌آید در ماه‌های آتی افزایشی داشته باشد؛ این ربطی به سیاست دولت نیز ندارد و تنها ممکن است در حوزه وام‌ها تقاضا را تقویت کند و حجم معاملات را حداقل برای خرید اولی‌ها افزایش دهد هرچند در آن حوزه نیز نمی‌توان انتظار زیادی داشت.

این کارشناس مسکن در نهایت در خصوص راهکاری برای بهبود وضعیت فعلی این حوزه خاطرنشان کرد: باید سعی شود تا عرضه به خصوص در حومه شهر‌های بزرگ افزایش پیدا کند، سیاست‌ها باید به این سمت باشد و در صورت عرضه زمین در شهر‌های جانبی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و طرح‌های شهرسازی و همچنین حمل و نقل ریلی تاثیرات قوی‌تری را نسبت به ورود خود دولت در این زمینه مشاهده خواهیم کرد.
 
منبع: اقتصاد24
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: