نشست خبری سخنگوی دولت؛
ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آن‌ها غیرقانونی در جبل الطارق توقیفی صورت می‌دهند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آن‌ها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند ما هم ملزم به اغماض نیستیم.
کد خبر: ۶۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹        22 July 2019

ربیعی: تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می کردیم/ به دنبال رساندن سوخت به دو کشتی‌ در برزیل هستیم
 

اطلس‌خبر به نقل از پارسینه:

«علی ربیعی» سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه در نشست خبری هفتگی، درباره توقیف کشتی ایران در تنگه جبل الطارق و توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در خلیج فارس گفت: مواضع ما در این زمینه روشن است، اما خیلی جالب است که تا کشتی انگلیسی یک تخلف حقوقی انجام داده و جمهوری اسلامی ایران برای امنیت منطقه با این کشتی برخورد می‌کند، برخی از کشور‌ها برای رفع توقیف فوری این کشتی به ما درخواست می‌دهند اتفاقاً ما از این کشور‌ها می‌خواهیم همین درخواست را به انگلستان اعلام کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، نخست دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده بود و به جای حرکت به سمت ورودی به خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر جنوبی وارد شده و همچنین به هشدار‌ها و تذکر‌های متعدد نیرو‌های ما توجه نکرده است.

به گزارش ایرنا، ربیعی گفت: معتقدیم مقایسه این دو توقیف یک خوانش نارواست که می‌خواهند تلافی از اقدام ناروای دیگری صورت بدهند. نفتکش انگلیسی مطابق مدارک موجود در محدوده آبی ایران توقیف شده است.

وی افزود: انگلیسی‌ها وقتی کشتی ایرانی را متوقف می‌کنند و رفتار خصمانه از خودشان نشان می‌دهند نباید انتظار داشته باشند که ما واکنشی نداشته باشیم؛ البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نیت، اغماض می‌کردیم. وقتی آن‌ها غیرقانونی در جبل الطارق توقیفی صورت می‌دهند که حتی اسپانیایی‌ها معتقدند در خاک آن‌ها این کار را غیردوستانه و خصمانه انجام داده‌اند ما هم ملزم به اغماض نیستیم.

دستیار رئیس‌جمهوری در امور ارتباطات اجتماعی درباره سفر مقامات عراقی به تهران و تلاش این کشور برای میانجیگری میان ایران و آمریکا اظهار داشت: معمولاً کشور‌های دوست هر کدام که به ایران می‌آیند یا ملاقاتی با مسئولان ما انجام می‌دهند، ابراز تمایل می‌کنند تا از میزان تنش در منطقه بکاهند، اما اینکه ما پذیرفته‌ایم کشوری به عنوان میانجی صحبت کند، این تصمیم را تاکنون اتخاذ نکرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: این مساله را طبیعی می‌دانیم که در هر ملاقات از سوی مقامات کشور‌های خارجی با مسئولان ایرانی، آن‌ها این مسائل را بیان کنند. حتی ممکن است آن‌ها نگرانی‌های خودشان را از ناامنی منطقه مطرح کرده و دیدگاه‌هایشان را تشریح کنند و خواهان شنیدن دیدگاه‌های ما نیز باشند.

وی درباره عدم سوخت‌رسانی به دو کشتی ایرانی در برزیل یادآور شد: این دو کشتی توقیف نشده‌اند. دولت برزیل تحریم‌های آمریکا برای ندادن سوخت اعمال کرده است. متاسفانه در نظام ظالمانه جهانی، کشوری تحریمی را اعمال می‌کند و بعد به همه کشور‌ها فشار می‌آورند تا آن را اجرا کنند. در این چارچوب ممکن است کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های آمریکای جنوبی نیز در این باره تبعیت کنند.

سخنگوی دولت افزود: در حال دنبال کردن این موضوع هستیم تا سوخت لازم از ایران یا برخی از کشور‌های دیگر برای این کشتی ارسال کنیم، زیرا کالا‌های این کشتی نباید فاسد شوند. مجموعه اقدامات دیپلماتیک و عملیاتی به سرعت در حال انجام و پیگیری است تا این کشتی‌ها به ایران بازگردند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: