روحانی بعد از بازگشت از سفر عراق در فرودگاه مهرآباد:
رئیس جمهوری سفر رسمی سه روزه خود به عراق را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و تاکید کرد: هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست بین دو دولت و دو ملت بزرگ ایران و عراق تفرقه ایجاد کند.
کد خبر: ۵۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲        14 March 2019

هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست بین ایران و عراق تفرقه ایجاد کند

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

حجت الاسلام حسن روحانی چهارشنبه شب در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران، با قدردانی از پذیرایی گرم و صمیمانه دولت و ملت عراق، اظهارداشت: در این سفر تقریبا با همه مقام‌های عالیرتبه عراق از جمله نخست وزیر، رییس جمهور، رییس مجلس و دیگر مقامات این کشور به صورت خصوصی و و جمعی دیدار و گفتگو کردیم و مسائل بسیار مهمی در این ملاقات‌ها مورد بحث قرار گرفت.

روحانی افزود: در این ملاقات‌ها در مورد مسائل مرزی دو کشور بر معاهده ۱۹۷۵ تاکید شد، برای لایروبی اروند رود که برای دو کشور و بویژه منطقه جنوب ایران از اهمیت بالایی برخوردار است توافق کردیم و دوطرف درمورد رایگان شدن روادید سفرگردشگران و زائران دو کشور به توافق رسیدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سالیانه حدود ۳ میلیون عراقی به ایران سفر می‌کنند و از ایران نیز نزدیک به دو میلیون نفر گردشگر و زائر به عراق می‌روند، گفت: موضوع گردشگری از نظر اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است و رایگان شدن روادید سفر به دو کشور می‌تواند در توسعه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران موثر باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری‌های تجاری درمورد کاهش تعرفه‌های تجاری و حتی حذف تعرفه برخی اقلام گفتگو کردیم و همچنین درمورد احداث شهرک‌های صنعتی در مرز‌های دو کشور توافق شد. توافق‌های بسیار خوبی هم درزمینه همکاری در حوزه انرژی، برق و نفت و گاز حاصل شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه عراق اولین مرکز صادراتی ایران در دنیا است، افزود: در این سفر تصمیم گرفته شد صدور روادید تجاری نسبت به قبل تسهیل شود، دو کشور روابط تجاری بسیار نزدیک و صمیمی دارند و نقشی که فعالان اقتصادی و تجار در این زمینه ایفا می‌کنند برای دو طرف بسیار مهم است.

روحانی همچنین به توافق ایران و عراق برای همکاری در حوزه فنی - مهندسی اشاره کرد و افزود: در گفتگو با مقام‌های عراقی درمورد ارائه تسهیلات خدمات فنی و مهندسی مذاکره کردیم.

رئیس جمهور از موضوع روابط بانکی و حاکم شدن پول ملی دو کشور و تسهیل روابط بانکی به عنوان دیگر محور‌های گفت و گوی خود با مقام‌های عراقی نام برد و افزود: درخصوص مسائل امنیتی منطقه نیز توافق‌های خوبی داشتیم و نظرات دو کشور به هم نزدیک است.

روحانی با اشاره به امضای ۵ سند و توافقنامه هنکاری بین دو کشور و همچنین صدور بیانیه مشترک در پایان سفرش به عراق، تصریح کرد: همه این موارد برکاتی بود که خداوند در این سفر نصیب دو ملت کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دیدار‌های مختلف با مقام‌های عراقی دو طرف تاکید کردند که روابط خوب دو جانبه در آینده به روابط سه جانبه، چهار جانبه و بیشتر تبدیل شود.

روحانی با بیان اینکه ارتباط فرهنگی دو ملت ایران و عراق عمیق است افزود: دیدار‌های خوبی با نخبگان عراق و تجار و بازرگانان دو کشور در بغداد برگزار شد و همچنین در شهر کربلا با سران قبایل و عشایر عراقی دیدار کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این سفر همچنین توفیق زیارت ائمه هدی (ع) و اصحاب ابی عبدالله حسین (ع) نصیب ما شد، گفت: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و امیدواریم شاهد گسترش روابط ایران و عراق در آینده باشیم که به نفع دو کشور و همه منطقه خواهد بود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: