در خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور این هفته موضوعات مختلفی از جمله حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، بیانیه مهم مقام معظم رهبری، حمله تروریستی زاهدان و اف‌ای‌تی‌اف مطرح شد.
کد خبر: ۵۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵        15 February 2019

چند روزی بیشتر نیست که از حماسه حضور مردم در جشن چهل سالگی انقلاب می‌گذرد حالا هم این حضور بی‌نظیر و هم بیانیه راهبردی رهبر انقلاب برای گام دوم آنقدر حائز اهمیت بود که سایه‌اش بر خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور سنگینی می‌کرد.

در همین راستا حاج شیخ علی‌اکبری خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: «۲۲ بهمن امسال یک سجده شکر ملّی و دو رکعت سجده شکر به ساحت قدس ربوبی، از سوی ملّتی صبور، خوش‌فکر و با وفا و یک عرض ادب به ساحت مقدس، ولی الله اعظم به عنوان کارگردان انقلاب و صاحب اصلی این انقلاب بود؛ یک خداقوت عاشفانه به رهبری حکیم بود؛ یک دستمریزاد هوشیارانه به خادمان مردم و یک بوسه عارفانه بر جبین خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان و یک لبخند مهر به مستضعفان عالم؛ و در عین حال، یک طوفان خشم و یک سیلی به‌یادماندنی بر چهره سیاه شیاطین و دشمان ملّت و یک تحقیر تاریخی برای دشمنان و یک هشدار جانانه برای خائنان و «کم‌گذاران» و نفوذی‌ها و ناراضی‌تراش‌ها بود. حقیقتاً حماسه بزرگی بود و امیدواریم خداوند ملّت عزیز را به خاطر این صبوری و شکر و به خاطر این وفا و صفا در زمره سپاهیان و انصار امام عصر (عج) قرار دهد.» او همچنین ادامه داد: «در آستانه چلّه دوم انقلاب اسلامی، خداوند هدیه‌ای بسیار بزرگ و دوست‌داشتنی به ما داد که امیدوارم خداوند متعال توفیق قدرشناسی از آن را به ما عنایت بفرماید. رهبر حکیم و عالیقدر در پاسخ به این سؤال که در ادامه راه چگونه می‌توانیم شکرگزار انقلاب کبیر اسلامی باشیم، در قالب یک بیانیه به‌عنوان گام دوم انقلاب اسلامی به ملّت شریف و عزیز و باوفای ما هدیه دادند. صادرکننده این بیانیه یک رهبر الهی، نورانی، عارف، باصفا، شجاع، ولی فقیه زمان، دارای تجربه عالی مدیریت ولایی، حکیم، ژرف‌نگر، مصلح، یک مجاهد کارکشته پیر، با بیش از ۵۵ سال سابقه مجاهدت؛ در اوج فرزانگی و فرهیختگی با اشراف تاریخی، با شناخت از جهان معاصر و تاریخ ملّت‌ها، سرشار از مهربانی و احساس پدری و بهره‌مند از قلم استوار است.»

آیت‌الله علم‌الهدی خطیب نماز جمعه مشهد نیز در خطبه‌های این هفته گفت: «از روز نخست پیروزی انقلاب تا به امروز آنچه تغییر پیدا نکرد مردانگی و پایمردی شما مردم و ملت در پای ستون این انقلاب بود و در پای ارزش‌های این انقلاب بود همچنان که ۴۰ سال پیش شما سبب شدید این انقلاب به پیروزی رسید، در این ۴۰ سال این پایمردی و مقاومت، بیشتر نیز شده و کمتر نشد. وی ضمن تاکید بر این مسئله که حمله دشمن جدی است، تصریح کرد: وقتی این تهاجم قطعی‌تر گرفته شد مردم نیز با تمام وجود پای کار آمدند، کفار بعثی روزی تهدید می‌کردند که در صورت حضور در راهپیمایی صفوف راهپیمایی را مورد هدف قرار می‌دهند، اما حضور مردم پررنگ‌تر شد و امسال نیز دو عامل سبب حضور پررنگ‌تر مردم شده که عامل نخست شکرگزاری از خدا و عامل دوم تهدید دشمن بود؛ بولتون آمریکایی گفته بود شما تولد چهلم انقلاب را نخواهید دید.» او همچنین با اشاره به بیانیه رهبری گفت: «نکات برجسته و توصیه‌های اساسی رهبر انقلاب در حدی است که در خطبه نماز جمعه نمی‌گنجد، اما عزیزان جوان ما که مخاطب اصلی بیانیه هستند باید در تشکل‌های گوناگون و مختلف در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها همایش‌هایی را تشکیل و نکات این بیانیه را تفسیر و تحلیل کنند و راه را در زندگی خود در این ۴۰ ساله دوم پیدا کنند و از راهی که رهبر حکیم نشان می‌دهند مسیر را طی کنند.»

البته حمله تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان و شهادت شماری از پرسنل سپاه پاسداران نیز یکی از موضوعاتی بود که ائمه جمعه به آن پرداختند.

انتقام سختی از عاملان شهادت سربازان

حجت‌الاسلام مجتبی میردامادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان با تقدیر از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار بستند تا شاهد حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نباشیم، اما به کوری چشم دشمنان، جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی امسال پرشکوه‌تر از همیشه برگزار شد و آرزو‌های خیالی دشمنان در هم شکسته شد.

میردامادی با تسلیت شهادت ۲۷ نفر از اعضای لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در عملیات تروریستی سیستان ابراز داشت: جنایتکاران با دلار‌های آل سعود و آمریکا، انسان‌های بی گناهی را قربانی می‌کند که پس از مدت‌ها مرزبانی شبانه‌روزی از حریم کشورمان به دیدار خانواده می‌رفتند و ما نیز در برابر این جنایت ساکت نخواهیم نشست. جنایتکارانی که دست به این عملیات انتحاری زدند بدانند با شیرمردان و شیرزنانی روبرو هستند که انتقام سختی از آن‌ها خواهند گرفت به نوعی که غافلگیرانه ریشه‌کن شوند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به پیام رهبر انقلاب خطاب به مسئولان ابراز داشت: ایشان ضمن برشمردن دستاورد‌های انقلاب اسلامی رهنمود‌های خوبی برای مسئولان ارائه و نقاط قوت و ضعف امور را تبیین کردند.

کنایه امام جمعه مشهد به به تصویب برجام

این هفته هم مانند هفته‌های گذشته برخی خطبا به نقد اف‌ای تی اف و ارتباط آن با برجام پرداختند. آیت‌الله حسینی همدانی امام جمعه کرج با اشاره به برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که فردا برگزار می‌شود، گفت: انشا الله در این جلسه بدون تأثیرپذیری از فشار‌های جهانی و وادادگان داخلی برای آن چیزی که به صلاح کشور در آینده است تصمیم‌گیری شود. گروه‌های مختلفی از دلسوزان نظام و مراجع عظام و رهبری نگرانی و مخالفت خودشان را با این معاهده و امثال آن‌که بدتر از ترکمنچای است را ابراز کرده‌اند. تصویب لایحه با حرف‌هایی که اخیراً اروپایی‌ها زده‌اند تبعات خطرناکی برای کشور خواهد داشت در این فضا باید مصالح واقعی دیده شود. خیلی بد است که در این فضا برخی از مسئولان تهدید می‌کنند و تصمیم گیران را در معرض تردید قرار می‌دهند.

خطیب جمعه کرج با تأکید بر اینکه برخی از مسئولان اعلام کرده‌اند که تضمین نمی‌دهیم با امضای این معاهده مشکلات اقتصادی حل شود، گفت: دلیل اصرار برای تصویب این معاهده معلوم نیست در مورد برجام نیز تهدید کردند و یکی از آقایان در جلسه‌ای مدعی شد اگر مجلس این را تصویب نکند بابت هرروز تأخیر، کشور بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر می‌کند، دیدیم ۲۰ دقیقه‌ای برجام را تصویب کردند و چه شد.

نماینده، ولی فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه خسارت این‌گونه معاهده‌ها کاملاً مشخص است، گفت: ما باید صنعت هسته‌ای را دوباره احیا کنیم تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری تأکید کرد: اگر بنده موضعی نسبت به مسئله‌ای داشته باشم به‌صراحت عرض می‌کنم، نظرات خودم را در خطبه‌ها اعلام می‌کنم، اگر در جلسه‌ای مطلبی اعلام می‌شود باید از طریق روابط عمومی دفتر نقل‌قول شود در غیر این صورت اعتباری ندارد.

خداحافظی از نماز جمعه

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری که در هفته گذشته سفرش به انگلستان حاشیه‌ساز شده بود در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز با رد شایعات فضای مجازی مبنی بر مراجعه خود به بیمارستان یا درمانگاه عنوان کرد: تنها یک پزشک نظرات پزشکان در خصوص ضعف و بی حسی که در پای من ایجاد شده بود را مورد بررسی قرار داد؛ وی نیز مانند دکتر‌های ایرانی اعلام کردند که این بیماری علاجی ندارد.

او در ادامه گفت: اگر نتوانیم به عنوان امام جمعه از عهده بربیاییم به عنوان تکلیف شرعی محل شبهه است؛ بنابراین با این بی حسی توان این کار را نداریم، هرچند تا آنجایی که بتوانیم می‌کوشیم برای ادای تکلیف شرعی که در حال خواندن نماز نباید حرکت کرد و من خیلی خودم را کنترل می‌کنم که وقت نماز، پاهایم تکان نخورد و زمین نخورم.

آیت الله جزایری با اشاره به اینکه نمی‌توان این بیماری را از همه پنهان کرد: تقویت رهبری، تقویت اسلام است؛ خدمتگزاری به ولایت فقیه نیز خدمتگزاری به اسلام خواهد بود؛ با خدای خود عهد کردم که تا زمان زنده بودن به شرط حیات در خدمت مردم و، ولی فقیه آیت الله سید علی خامنه‌ای به کار و راه خود را ادامه دهم.

او ادامه داد: اگر در کسوت نمایندگی، ولی فقیه یا امام جمعه نتوانم ادامه دهم، اما نوکر و خدمتگزار مردم هستم؛ خدمت به شما مردم عبادت خداست و همیشه در خانه روحانیت باز بوده است.

نماینده، ولی فقیه در خوزستان در پایان تأکید کرد: مسئولیت نمایندگی، ولی فقیه در استان خوزستان مسئولیت سختی هست و استان خوزستان هم استان پهناوری است که اگر جوانی کنار ما این کار را انجام دهد، خیلی هم خوشحال می‌شویم؛ چه بهتر اینکه از اهالی خوزستان هم باشد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: