نشریه گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به آذر ماه ۱۳۹۷ منتشر شد؛
آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که درآمدهای نفتی ایران در آذرماه سقوط کرده است.
کد خبر: ۵۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹        11 February 2019

گزارش بانک مرکزی از کسری بودجه ۹ ماهه سال ۱۳۹۷

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

در گزارش بانک مرکزی که روز یکشنبه ۲۱ بهمن منتشر شده، وضعیت ۹ ماهه امسال اقتصاد کشور ترسیم شده که بر اساس آن، تراز عملیاتی و سرمایه‌ای ایران در این دوره بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان کسری نشان می‌دهد.این رقم در حالی است که بر اساس قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود که کسری بودجه تنها ۲۴.۴ هزار میلیارد تومان باشد.

چنین حجمی از کسری بودجه حتی برای آمار‌های ۱۲ ماهه نیز بی‌سابقه است.نرخ تبدیل دلار در قانون بودجه امسال ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای ۹ ماهه امسال بر اساس نرخ دلار رسمی ۱۰ میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار برآورد می‌شود. ‎

در نگاه اول، شاید به نظر برسد تحریم‌های نفتی آمریکا باعث چنین کسری بودجه‌ای شده است، اما آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که درآمد‌های ریالی ایران از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی (شامل فروش داخلی و خارجی) فراتر از هدف‌گذاری قانون بودجه بوده است.ایران در ۹ ماهه امسال، بیش از ۸۹.۴ هزار میلیارد تومان صادرات نفت داشته است که ۱۷ درصد بیشتر از اهداف مصوب بودجه است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و آبان‌ماه نیز تحریم‌های نفتی را علیه ایران اعمال کرد. صادرات نفت خام ایران در نیمه دوم سال گذشته میلادی کاهش یافت و نهایتا در آذرماه، بنا به ادعای برخی سازمانهای بین المللی نصف شد و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید.آمار‌های بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که درآمد‌های نفتی ایران در آذرماه سقوط کرده است. البته ایران در ماه‌های ابتدایی امسال بیشتر از آنچه برنامه‌ریزی شده بود، صادرات نفت داشت.

اگر کل صادرات نفت ۹ ماهه امسال را در نظر بگیریم، قانون بودجه قیمت نفت را برای سال جاری خورشیدی ۵۵ دلار در نظر گرفته است، اما متوسط قیمت نفت و میعانات گازی صادراتی ایران حدود ۷۰ دلار شده است. به عبارتی، درآمد‌های دلاری صادرات نفت ایران ۲۷ درصد بیشتر از پیش‌بینی قانون بودجه بوده است.

البته قیمت نفت در اواخر پاییز به شدت سقوط کرد، به طوری که اوپک و کشور‌های هم پیمان توافق کردند که از اول ژانویه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.هم اکنون قیمت نفت نسبت به اواخر پاییز مقداری بالا رفته و حدود ۶۲ دلار است، اما هنوز هم از متوسط قیمت فروردین - آذر کمتر است.

درآمد‌های مالیاتی

در بخش درآمد‌های پیش‌بینی شده برای دولت، مالیات سهم چشمگیری دارد. دولت برای ۹ ماهه امسال ۱۰۷.۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده بود، اما تنها ۷۲ درصد آن محقق شده است.عدم تحقق بخش بزرگی از درآمد‌های مالیاتی پدیده‌ای نیست که به چند ماه گذشته برگردد. آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که از ابتدای امسال درآمد‌های مالیاتی، به غیر از تیرماه، در هیچ کدام از ماه‌های ۹۷ محقق نشده است. علت امر به رکود اقتصادی و همچنین افت چشمگیر واردات کشور که مشمول مالیات و تعرفه می‌شود، بر می‌گردد.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت و در سال جاری میلادی نیز ۳.۶ درصد کاهش خواهد یافت.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: