پس از آنكه نمایندگان مجلس انگلیس مشكلات بخش فولاد این كشور را به چین نسبت دادند، تحلیگران و دست اندركاران صنعت این كشور با رد «دامپینگ چینی» اعلام كردند كه مشكلات و نوسانات بوجود آمده برای كارخانه‌ها و تولیدكنندگان انگلیسی هیچ ارتباطی به فعالیت های پكن ندارد.
کد خبر: ۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴        06 April 2016
به گزارش ایرنا،فعالان عرصه این صنعت در چین همچنین می گویند، نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی پكن در این زمینه و متهم ساختن این كشور به اجرای سیاست های دامپینگ، نوعی منحرف كردن افكار عمومی دنیا از واقعیات است.
 نمایندگان احزاب مخالف مجلس انگلیس اخیرا دولت دیوید كامرون نخست وزیر را تحت فشار گذاشته اند كه به منظور نجات صنعت فولاد این كشور اقدامات لازم را علیه واردات فولاد ارزان قیمت چینی انجام دهند چرا كه ادامه این روند سبب به خطر افتادن دهها هزار فرصت شغلی در این كشور می شود.
در واكنش به این اقدام، تولیدكنندگان فولاد در چین با انتشار بیانیه هایی در روزهای اخیر آنچه را كه انگلیس در انتقاد از سیاست های فولادی پكن مطرح كرده، نادرست دانسته و تاكید كردند كه تولید و صادرات فولاد چین ربطی به مشكلات كارخانه های فولادی این كشور اروپایی ندارد.
این بیانیه ها می افزاید: انگلیسی ها در سال 2014 میلادی نزدیك به 670 هزار تن فولاد از چین وارد كردند كه یكی از بیشترین ارقام بود اما همان زمان از دیگر كشورهای اروپایی چهار میلیون و 700 هزار تن فولاد خریداری كرده اند. بر این اساس كمیت فولاد خریداری شده آن كشور از چین به هیچ وجه قابل مقایسه با خریدهای بزرگ از دیگر كشورهای اروپایی نیست و اگر امروز مشكلی برای صنعت فولاد و آهن انگلیس پدید آمده است باید علت را در جای دیگری جستجو كرد.
بر اساس آمارهای رسمی، تولید فولاد سالانه انگلیس در سال 1997 میلادی بیش از 18 میلیون تن بوده و این رقم در سال 2014 میلادی به حدود 12 میلیون تن كاهش یافته است.
تارنمای «چاینا ارگ» نیز گزارش كرده است: اگرچه چین بزرگترین تولیدكننده فولاد دنیاست اما 88 درصد از تولید را در داخل مصرف می كند.
از سوی دیگر گزارش های آماری نشان می دهد چین در سه سال گذشته 90 میلیون تن مصرف فولاد خود را كاهش داه است.
دولت چین به تازگی نیز اعلام كرده كه در سه سال آینده نزدیك به 150 میلیون تن از تولید فولاد چین كاسته خواهد شد تا مازاد تولید از بین برود.
«لوشیامینگ» از كارشناسان بازار فولاد در چین می گوید: مساله كاهش قیمت مواد فولادی و زیان های كارخانه ای فراگیر است و نباید به این دلیل كشورهای دیگر را متهم كرد.
وی گفت: در سال 2011 میلادی قیمت سنگ آهن در دنیا به 168 دلار در هر تن می رسید اما حالا 55 دلار در هر تن است دقیقا مانند نفت كه بهای آن به شدت كاهش داشته است و این یك گرایش جهانی به حساب می آید.
انگلیس و برخی از كشورهای اروپایی بر این باورند كه یارانه های دولت چین به صنعت فولاد باعث شده است تا فولادسازان چینی دست برتر را در بازار بین المللی داشته باشند و با عرصه فولاد ارزان باعث ضررهای سنگین برای كشورهای دیگر شوند.
منابع انگلیسی روز شنبه فاش ساختند كه دولت انگلیس در سال گذشته میلادی مانع از تصمیم اتحادیه اروپا برای مقابله با بازارشكنی چینی ها شده است.
به گفته این منابع، اتحادیه اروپا در پاییز گذشته عنوان كرده بود كه چین برای یك سری از تولیدات فولادش در اروپا اقدام به بازارشكنی كرده و به هم دلیل توصیه داشت كه برای حفاظت از تولیدات مشابه در اتحادیه اروپا تعرفه های بالایی بر روی تولیدات فولاد چین بسته شود.
از سوی دیگر گزارش شده كه پایین بودن بهای پایین فولاد چین كه همراه با تقویت فعالیت های اقتصادی در انگلیس شده، باعث گردیده كه تقاضا برای فولاد ارزان قیمت چینی در این كشور كه هجدهم تولیدكننده فولاد جهان است، روند افزایشی داشته باشد.

برچسب ها: پکن ، انگلیسی ، چین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: