دریافت طلب نفتی 6.5 میلیارد دلاری از هند هر روز با مانع تازه‌ای روبرو می‌شود و پس از اختلاف طرفین بر سر نرخ روپیه، این بار طرف هندی سنگ‌اندازی جدیدی را شروع کرده و بحث پرداخت تدریجی پول برای اجتناب از لطمه به اقتصاد خود را مطرح کرده است.
کد خبر: ۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱        06 April 2016
به گزارش ایسنا،راگورام راجان رئیس بانک مرکزی هند گفته است: گمان نمی‌کنم پرداخت طلب ایران به صورت یکجا باشد و این کار تدریجی خواهد بود.
 وی گفت: ما در حال مذاکره با آنها درباره روش مورد نظر آنها برای دریافت مطالباتشان هستیم و مطمئنا درباره زمان و شیوه پرداخت با آنها همکاری خواهیم کرد. گمان نمی‌کنم که این پرداخت به صورت یکجا باشد و این کار تدریجی خواهد بود.

هندیها ترجیح می‌دهند که بدهی نفتی معوق آنها به ایران از فوریه 2013 به تدریج پرداخت شود تا پرداخت یکجا باعث نوسان در ارزش روپیه نشود.

با توجه به سخنان رئیس بانک مرکزی هند،‌ به زعم مقامات هندی ظاهرا فقط این اقتصاد هند است که اهمیت دارد و در جریان پرداخت این بدهی انباشته شده نباید فشار خاصی به آنها وارد شود!

هند در واقع طی سه سال گذشته(به دلیل تحریمها) از موهبت واردات نفت ایران با دوره بازپرداخت چند ساله بهره مند شده و اینکه اکنون رئیس بانک مرکزی این کشور از پرداخت تدریجی پول این سخن بگوید منطق اقتصادی چندانی ندارد.

راجان در سخنانش مبلغی که هند به ایران پرداخت خواهد کرد را به طور دقیق اعلام نکرد.

وی همچنین در سخنان دیگری صندوق ذخایر ارزی هند را به رخ کشیده و اعلام کرده که ایران نباید نگران دریافت طلب خود از این کشور باشد.

رئیس بانک مرکزی هند با بیان اینکه تعهدات هند پرداخت خواهد شد گفت: پرداخت این بدهی نباید نگران کننده باشد زیرا هند هم اکنون بیش از٣٥٠ میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی خود دارد.

یکی از مسئولان بانک مرکزی هند در اوت سال ٢٠١٥ اعلام کرده بود که این نهاد برای تسویه بدهی شش میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلاری پالایشگاههای هندی به ایران، همکاری می کند.

بانک مرکزی هند که پیشتر پرداخت صورتحساب نفت وارداتی از ایران را تسهیل کرده با کمک به ایجاد کانال پرداخت بدهی های معوق موافقت کرده است.

اختلاف نظر با هندیها بر سر تسویه یکجا یا تدریجی طلب نفتی ایران در حالیست که پیشتر طرفین بر سر نرخ روپیه نیز دچار اختلاف شده اند.

منابع آگاه می‌گویند: با توجه به لغو تحریم‌های آمریکا، ایران می‌خواهد طلب‌ نفتی‌اش از هند تسویه شود، اما اختلافاتی بین طرفین بر سر نرخ روپیه در سال 2013 و نرخ کنونی این ارز به وجود آمده است.

ایران به پالایشگاه‌هایی همچون اسار و مانگلور نفت خام به دلار آمریکا فروخته است. 45 درصد از صورت حساب نفتی هند به روپیه و در حساب ایران در بانک UCO پرداخت شده در حالی که 55 درصد مابقی قرار است هر زمان که کانال‌های بانکی باز شود، پرداخت گردد.

اکنون با توجه به لغو تحریم‌ها ایران صورتحساب پرداخت نشده هند را به این کشور ارائه داده است.

اما پالایشگاه اسار و دیگر پالایشگاه‌ها خواهان پرداخت پول ایران به نرخ روپیه در زمان خرید نفت از ایران در سه سال قبل هستند.

در فوریه 2013 زمانیکه سیستم پرداخت 45 - 55 اجرایی شد هر دلار آمریکا کمتر از 55 روپیه بود، اما اکنون هر دلار آمریکا معادل 67 روپیه است.

به شکل ایده‌آل اگر پالایشگاه‌های هندی طی این سال‌ها دلار معادل خرید خود از ایران را در حساب جداگانه ای نگه می‌داشتند، اکنون آمادگی پرداخت پول ایران را داشتند، اما برای هر بشکه نفت ایران که پالایشگاه‌های هندی در فوریه 2013 به قیمت حدود 80 دلار در هر بشکه خریده‌اند، اکنون باید به جای 4400 روپیه 5360 روپیه بپردازند.

منابع آگاه می‌گویند: ایران خواهان دریافت طلب خود به شکل تمام و کمال و به دلار و بدون وارد شدن به بحث نرخ تبادل ارز است.

اما پالایشگاه‌ اسار خواهان پرداخت معادل بدهی خود به روپیه با نرخ امروز هستند. به گفته آنها ایران خواهان معادل دلاری طلب خود به یورو است.

دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند برای دیدار با مقام‌های ایرانی و بررسی این موضوع بامداد شنبه (٢١ فروردین ماه) وارد تهران می شود.

برچسب ها: راگورام راجان ، هند ، نفتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: