استقرار تکاوران نیروی زمینی ارتش ایران در سوریه
بخشی از تکاوران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه از تیپ ۶۵ این نیرو در سوریه مستقر شده اند. تکاوران این تیپ یک نیروی واکنش سریع با انواع مهارت ها در عملیات کماندویی در آب و خشکی هستند.تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (با نماد اختصاری نوهد) معروف به کلاه سبزهای ارتش ایران زبده‌ترین نیروی ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد...
کد خبر: ۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹        05 April 2016
علی علیزاده -تحریریه شبکه خبری اطلس - بخشی از تکاوران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه از تیپ ۶۵ این نیرو در سوریه مستقر شده اند.

درروزهای ابتدایی هفته آغازین سال جاری، و همزمان با پیروزیهای بزرگ ارتش سوریه در نبرد با تروریستها در چند جبهه مختلف، سرتیپ امیرعلی آراسته معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش در مصاحبه ای گفت: «تیپ ۶۵ جزئی از نیروی زمینی ارتش است و ما از تیپ ۶۵ و هم یگان‌های دیگر به عنوان مستشار به سوریه نیرو اعزام می‌کنیم و این اعزام مختص تیپ ۶۵ تکاوری نیست و الان در آنجا مستشاران تیپ ۶۵ حضور دارند.»

تیپ ۶۵ نیروی زمینی، نیروهای ویژه هوابرد موسوم به نوهد و معروف به کلاه سبزها هستند که از سال ۱۳۴۹ در ارتش ایران بوجود آمد و پس از انقلاب به تیپ ۶۵ نیروی زمینی تغییر نام یافت.



 تکاوران این تیپ یک نیروی واکنش سریع با انواع مهارت ها در عملیات کماندویی در آب و خشکی هستند.تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (با نماد اختصاری نوهد) معروف به کلاه سبزهای ارتش ایران زبده‌ترین نیروی ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۱ به تیپ ۶۵ تغییر یافت. مأموریت اصلی این تیپ جنگ نامتقارن تعریف شده است.

پرسنل این تیپ افرادی گزیده از پرسنل لشکر ۲۳ نوهد سابق می‌باشد. این افراد با طی کردن آموزش‌های ویژه و تخصصی در طول خدمت، قادر به انجام عملیات‌های ویژه در داخل خاک ایران و خارج از آن می‌باشند.

درواقع این تیپ در سال ۱۳۴۹ تحت نام تیپ ۲۳ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد) تأسیس گردید و هرساله نیروهای مخصوص زبده را تربیت و آماده خدمت از مرزهای زمینی و خاکی کشور می‌نمود و بعدها این یگان از تیپ به لشکر ارتقا یافت.

با شروع جنگ تحمیلی نیاز به ارتقای اندازه این نیرو به لشکر احساس شد؛ بنابراین لشکر ۲۳ تکاور تشکیل و ماموریت‌های مختلفی توسط این لشکر در طول جنگ ایران و عراق انجام گرفت؛

از جمله حضور تیپ ۶۵ این لشکر در عملیات بیت‌المقدس و عملیات کربلای ۵.نیروهای نوهد در جنگ‌های چریکی و برون مرزی فعالیت داشتند٬عملیات تیپ نوهد بیشتر در خاک عراق انجام می‌شد.

ولی حضور در نبردهای کلاسیک هم داشتند. درگیری‌های بسیاری با (منافقین) و تروریستها کومله در کردستان داشت، کردستان ناآرام بود ولی هیچوقت تصرف نشد تیپ نوهد در کردستان و جنوب با شهید مصطفی چمران عملیات‌های بسیاری انجام دادند.


پیش از این نیز از سپاه پاسداران، نیروهایی مستشار نظامی به سوریه اعزام شده و تعدادی نیز از فرماندهان و کادرهای نظامی این نیرو در نبرد با تروریستهای تکفیری-صهیونیستی داخلی سوریه به شهادت رسیده اند.

سرتیپ حسین همدانی، سرتیپ عبدالله اسکندری، سرتیپ اسماعیل حیدری و سرتیپ دوم محمد علی الله دادی، از جمله فرماندهان سپاه بودند که طی سال های اخیر در نبردهای داخلی سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: