ماجرای لیست انگلیسی همچنان ادامه دارد
بعد از آن بود که در شبکه های اجتماعی کمپینی به راه افتاد با این محوریت که به لیست هاشمی رای دهیم تا یزدی و جنتی و مصباح رای نیاورند. آن ها همچنین در کمپینشان بر حذف افرادی چون آیات علم الهدی و احمد خاتمی نیز تاکید کردند.
کد خبر: ۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷        23 February 2016
با شروع تبلیغات انتخابات خبرگان، لیست های کاندیداها مشخص شد. هاشمی رفسنجانی لیستی ارائه داد به نام «خبرگان مردم» که نام حسن روحاني، ابراهيم اميني، محمد امامي كاشاني، محمود علوي، محمد‌علي موحدي‌كرماني، ابوالفضل ميرمحمدي، محمد ري شهري، محسن قمي، محمدعلي تسخيري، محمد سجادي عطا آبادي، قربانعلي دري نجف آبادي، هاشم بطحايي، محمدحسن فاضل گلپايگاني، نصراله شاه آبادی و محسن اسماعيلی در آن دیده می شد. لیستی که جای کسانی چون آیت الله محمد یزدی رئیس کنونی مجلس خبرگان، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و آیت الله مصباح یزدی در آن خالی بود.

بعد از آن بود که در شبکه های اجتماعی کمپینی به راه افتاد با این محوریت که به لیست هاشمی رای دهیم تا یزدی و جنتی و مصباح رای نیاورند. آن ها همچنین در کمپینشان بر حذف افرادی چون آیات علم الهدی و احمد خاتمی نیز تاکید کردند. خبر کمیپن تشکیل شده روی خبرگزاری های دنیا و از جمله بی بی سی فارسی رفت. همچنین افراد کمپین و تحلیلگران از جمله تحلیلگران بی بی سی فارسی تحلیل هایی ارائه کردند که کمپین به چه میزان رای برای رسیدن به چنین هدفی نیاز دارد.در حالی که خود کمیپن نام برده واکنش خاصی را برنینگیخته بود، گزارش های بی بی سی فارسی بهانه ای جدید به دست مخالفان برای هجمه علیه هاشمی داد: لیست انگلیسی. اما اطلاق انگلیسی بودن به لیست خبرگان مردم درحالیست که این لیست درواقع متشکل از جمعی از مجتهدین حوزه علمیه است که همگی از سد شورای نگهبان نیز گذشته و تایید شده اند. موضوعی که از طرفی نشان می دهد همچنان «کار کار انگلیسی هاست» و توهم توطئه در بخشی از فرهنگ سیاسی ما وجود دارد. از سوی دیگر نشانه افزایش بی اخلاقی ها در ایام انتخابات است که باعث می شود گروه های سیاسی در تخریب طرف مقابل از هیچ تهمتی دریغ نکنند. 

آیت‌الله‌ها از انگلیس اعلام برائت کنند
صفحه یک و یادداشت ها و گزارش های اصلی روزنامه های راست گرا این روزها به رونمایی از این لیست انگلیسی اختصاص دارد. کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری در این خصوص با بیان اینکه دستورالعمل دیکته شده سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، بدون کم و کاست و دقیقا همان گونه که دیکته شده است از سوی برخی مدعیان اصلاحات و اعتدال و کارگزاران و رسانه های مجازی و مکتوبی که در اختیار دارند دنبال می شود، می پرسد: آیا این همخوانی تصادفی است و فقط در حد و اندازه یک اتفاق ساده و بدون هماهنگی قبلی و پشت پرده قابل ارزیابی است؟ شریعتمداری تاکید می کند که اگر اینگونه نیست کمترین انتظار آن است که آقای رفسنجانی و برخی دیگر از مدعیان اصلاحات و اعتدال با صراحت و به گونه ای خالی از ابهام، علیه بلندگوهای وابسته به سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس موضع گرفته و به وضوح نشان بدهند که با دشمنان تابلودار بیرونی مرزبندی مشخصی دارند. شریعتمداری تاکید می کند: بسیار بدیهی است که اگر آشکارا علیه سرویس های اطلاعاتی یاد شده و بلندگوهای نشان دار آنها موضع نگیرند باید به مردم حق بدهند که در این ماجرا «کاسه ای زیر نیم کاسه» ببینند.

وطن امروز روزنامه اصولگرایان تندرو نزدیک به جبهه پایداری در گزارشی با اشاره به تشکیل لیست هاشمی با هدف راه نیافتن علمای بزرگ به خبرگان و تغییر ماهیت انقلابی مجلس خبرگان، نوشت: محتوا و هدف‌گذاری این بازی غیراخلاقی اما زمانی بیشتر آشکار شد که رسانه‌های ضد انقلاب تمام قد به یاری آن شتافتند. در این میان آنچه باعث حیرت ناظران شد؛ تغییر کارکرد رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی در این قبیل مواقع شد. بی‌بی‌سی که پیش از این همواره بخشی از بازی جریان ضد انقلاب در ایران بود؛ اکنون میدان‌دار بازی جدید شده است. در واقع مهندسی مقابله با رای آوردن آیات جنتی، یزدی و مصباح‌یزدی توسط بی‌بی‌سی در حال اجراست. به نوشته وطن امروز فرمول‌هایی که این شبکه انگلیسی و همچنین کارکنان و عوامل آن درباره چگونگی عدم راهیابی این علما ارائه می‌دهند حاکی از برنامه‌ریزی درازمدت آنها درباره این موضوع است. 

روزنامه جوان در سرمقاله خود به این موضوع پرداخت و با بیان اینکه جریان اصلاحات و ایضاً هاشمی و تا حدودی دولتی‌ها، مواضع و عملکرد افرادی که اکنون مورد غضب رسانه‌های غربی هستند را آسیب به نظام می‌دانند و بر این باورند که با عملکرد شورای نگهبان، اندیشه مصباح و ... مردم به نظام بدبین می‌شوند و انقلاب آسیب می‌بیند، نوشت: آیا می‌توان گفت بی‌بی‌سی و رادیوفردا و منافقین با حمایت از لیست هاشمی و اصلاح‌طلبان در خبرگان درصدد تقویت کسانی هستند که عین و اصل نظام‌اند؟ آیا غرب تصمیم به تقویت نظام جمهوری اسلامی و خط امام گرفته است و درصدد مبارزه با کسانی است که اهل مبارزه نبوده‌اند و نورسیده‌اند؟

اما برخی چهره ها نیز در این خصوص سخن گفتند. سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  موضع تندی در این باره گرفت و گفت: کسانی که آمریکا و انگلیس از آنها حمایت کردند، اگر اعلام برائت نکنند، مجرم بوده و در این توهین شریکند.

آیت الله ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه دولت انگلیس، خبیث و پلید است و وقتی از برخی لیست‌های انتخاباتی حمایت می‌کند باید نگران باشیم گفت: افرادی که از سوی انگلیس مورد حمایت قرار می‌گیرند باید به شکل شفاف اعلام برائت کنند.

توهین به مردم، جفا به نظام و اسلام
اما چنین هجمه ها و موضع گیری هایی با واکنش چهره های این طرفی همراه بود. رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه ای تلویزیونی با بیان اینکه ما نگران نیستیم که گفتمان انتخاباتی ما را رسانه‌های غربی تعیین کنند؛ چراکه مردم آگاهی و شعور کافی دارند و برخلاف خواست رسانه‌های غربی عمل می‌کنند، گفت: ما باید متحد باشیم و نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند. نباید اجازه دهیم دشمن در میان ما صف‌بندی کند و اتحاد ما را از بین ببرد. همه جناح‌ها باید این دخالت‌ها را محکوم کنند.

ستاد «خبرگان مردم» نیز با انتشار اطلاعیه ای به این هجمه ها و تخریب ها واکنش نشان داد. این ستاد در اطلاعیه خود با بیان اینکه رسانه های بیگانه از ابتدای انقلاب اسلامی، بدنبال اختلاف افکنی در میان صفوف انقلابیون ومردم بوده اند، بنابراین دامن زدن به این موضوع برای تخریب رقیب ، بازی کردن در سناریوی رسانه های بیگانه است، این پرسش را مطرح می کند که چگونه است که طی ۳۷ سال گذشته، همواره مرز بین نیروهای داخلی و بیگانه حفظ گردیده و مردم براساس منافع ملی و استقلال کشور تصمیم گرفته اند، و اکنون به یکباره این تصور القا می شود که مردم فهمیم وانقلابی ایران بدنبال .خط رسانه های بیگانه حرکت می کنند؟ این اطلاعیه در ادامه می پرسد: آیا مجازیم فقهایی که صلاحیت آنها توسط شورای محترم نگهبان تایید شده و در میان آنان ، چهره های شاخصی که از نزدیکترین یاران امام راحل و رهبری واز بنیانگذران نظام جمهوری اسلامی ومورد تایید اساتید حوزه های علمیه ، علمای بزرگ و شخصیتهای برجسته نظام انان را مورد حمایت قرار داده اند، اینگونه مورد توهین قرار داده وبزرگترین تبلیغ را برای بیگانگان انجام دهیم که این شخصیتهای برجسته را مرتبط با انها بنماییم. سخن گفتن از لیست رسانه‌های بیگانه، بزرگترین جفا به اسلام، نظام و ارکان آن نیست ؟

خود هاشمی رفسنجانی نیز به این سخنان واکنش نشان داد. او گفت: محافل و کسانی که د‌‌ست‌شان از بهانه‌های تخریبی و اهانت خالی است، این روز‌ها از روی د‌‌رماند‌‌گی و ضعف استد‌‌لال و منطق، به‌د‌‌ور از اد‌‌ب سیاسی و اخلاق اجتماعی و آد‌‌اب اسلامی و انسانی، جاهلانه شخصیت‌های مبارز، سابقه‌د‌‌ار و حتی مورد‌‌ تأیید‌‌ شورای نگهبان را با انتساب تعابیری همچون انگلیسی و نفوذی یاد‌‌ می‌کنند‌‌.

هاشمی امروز نیز در سخنانی تعبیر لیست انگلیسی را توهین به فهم و شعور مردم ایران دانست و گفت: تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، چون به گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران نیز در واکنش به این تخریب ها گفت: لیستی را که شورای محترم نگهبان تایید کرده و از همه فیلترها رد شده است، دیگر نباید درون این لیست دنبال نفوذی بگردیم یا دنبال افرادی با عنوان انگلیسی یا امریکایی بگردیم؛ چون این لیست مورد تایید شورای نگهبان است. 

وزیر دادگستری هم امروز به موضوع لیست انگلیسی واکنش نشان داد. پورمحمدی بدون اشاره مستقیم به این اصطلاح گفت: هدف دشمن صرفا آدرس غلط دادن و انحراف در انتخاب نیست، بلکه ایجاد تفرقه و درگیری از اهداف مهم آنهاست و نباید از نقشه‌های آن‌ها غافل شویم. او تاکید کرد: دشمن غلط می‌کند که بخواهد ما را به سمت و سوی مورد نظر خود سوق دهد. روش و سیاست دشمنان مغلطه و آمیختن سخنان درست و نادرست و القای به آنجامعه است و در این میان ما باید در پی حرف و سخن حق و درست باشیم حتی اگر از جانب دشمن مطرح شود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: