شمار اسناد به دست آمده بالغ بر ۵/ ۱۱ میلیون صفحه است!
در اسنادی که به نام "اوراق پاناما" معروف شده و در ارتباط با پولشویی برخی از رهبران جهان، چهره‌های ورزشی و تبهکاران بین‌المللی است، نام کشورهای متعدد و سران و شخصیتهای مهمی همچون پوتین و پدر دیوید کامران تا بازیگران مطرحی همچون آمیتاباچان و جکی چاون و حتی شخصیتهای ورزشی همچون نیونل مسی دیده می‌شود.
کد خبر: ۴۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶        04 April 2016
علی علیزاده - تحریریه شبکه خبری اطلس-یک گروه بین‌المللی از خبرنگاران تحقیقی مدارک تازه‌ای از «پول‌شویی‌های» عظیم برخی از سران کشورها و همین‌طور افراد سرشناس ورزشی و سیاسی منتشر کرده‌است که می‌تواند از بزرگ‌ترین افشاگری‌ها در نوع خود در تاریخ به‌شمار بیاید.به نوشته خبرگزاری فرانسه، این گروه خبر از افشای مدارک مالی یک شرکت حقوقی بین‌المللی می‌دهد که مقر آن در پاناما، در آمریکای مرکزی است.از این شرکت حقوقی پانامایی که موساک فونسکا (Mossack Fonseca) نام دارد یازده میلیون سند افشا شده‌است.

بزرگترین افشاگری روزنامه‌نگاری اطلاعاتی در تاریخ جهان!

بنا بر این گزارش، این شرکت به ثروتمندانی از سراسر جهان کمک می‌کند تا برای پرداخت نکردن مالیات، پول‌هایشان را در کشورهای دیگر ذخیره کنند.از میان نام‌های افشا شده از مدارک این شرکت می‌توان به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پاولو لازارنکف، نخست وزیر سابق اوکراین، لیونل مسی، بازیکن فوتبال، و پترو پرشنکوف، رئیس جمهور فعلی اوکراین نام برد.

بزرگترین افشاگری روزنامه‌نگاری اطلاعاتی در تاریخ جهان!

این گروه از خبرنگاران تحقیقی که کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی یا «آی‌سی‌آی‌جی» (ICIJ) نام دارد می‌گوید که برای دست یافتن به این اطلاعات ایمیل‌های مربوط به بیش از ۴۰ سال گذشته و جزئیات گذرنامه‌های افراد زیادی را بررسی کرده است.

گروه «آی‌سی‌آی‌جی» که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن دی‌سی، پایتخت آمریکا است، یافته‌های خود را در قالب گزارشی به نام «اسناد پاناما» منتشر کرده‌است.

به گفته روزنامه آلمانی «زوددویچه زایتونگ» این مدارک که به «اسناد پاناما» معروف شده‌اند به ردیابی پول‌شویی‌های افراد سرشناس از دهه ۱۹۷۰ تا بهار ۲۰۱۶ می‌پردازد.

از زمان دستیابی به این مدارک، این روزنامه اطلاعات بدست آمده را با صد مؤسسه خبری و نزدیک به ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ۸۰ کشور مختلف دنیا در میان گذاشته‌است.

بنا بر گزارش‌ها، «اسناد پاناما» حاوی نام ۷۲ نفر از سران سیاسی کنونی یا سابق در سراسر جهان است. برخی از این افراد شامل دیکتاتورهای سرشناس هم می‌شوند!

این اطلاعات شامل جزئیات شرکت‌هایی است که به خانواده‌های دیکتاتور سابق مصر، حسنی مبارک، معمر قذافی، دیکتاتور لیبی و همین‌طور بشار اسد، رئیس جمهوری فعلی سوریه مربوط‌اند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد این گزارش همچنین حکایت از پول‌شویی میلیارد دلاری توسط یک بانک روسی وابسته به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هم دارد.

گروه «آی‌سی‌آی‌جی» می‌گوید شبکه‌ای از نزدیکان ولادیمیر پوتین را کشف کرده‌است که در پول‌شویی بیش از دو میلیارد دلار دست دارد.

دست‌اندرکاران این گزارش تحقیقی گفته‌اند که از دولت روسیه درخواست کرده‌اند موضع خود را درقبال یافته‌های آنها اعلام کند اما با پاسخ منفی کرملین مواجه شده‌اند.

با این همه «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین خبرنگاران را متهم کرد که به دنبال، به گفته او، خدشه‌دار کردن چهره ولادیمیر پوتین، هستند.

در بخش دیگری از این اسناد به شرکت‌هایی با فعالیت‌های مشابه اشاره شده که نخست‌وزیران ایسلند و پاکستان، فرزندان رئیس‌جمهوری آذربایجان، پادشاه عربستان سعودی و برخی دیگر از شخصیت‌های جهانی آنها را اداره می‌کنند.

این گزارش تاکنون از سوی چندین مؤسسه خبری به زبان‌های مختلف منتشر شده‌است.ادوارد اسنودن، که در سال ۲۰۱۳ اسرار سازمان امنیت ملی آمریکا را در خصوص شنودهای تلفنی از شهروندان آمریکای برملا ساخته بود و از آن سال در کشور روسیه به سر می‌برد، روز یک‌شنبه در توئیتی نوشت که این افشاگری، که در خصوص فساد مالی است، بزرگترین افشاگری روزنامه‌نگاری اطلاعاتی در تاریخ به حساب می‌آید.

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) اعلام کرده «اسناد پاناما» شامل اطلاعات مالی ۲۱۴ هزار و ۴۸۸ شرکت و ۱۴ هزار و ۱۵۳ موکل شرکت حقوقی پانامایی «موساک فونسکا» است.

این گروه غیرانتفاعی افزوده به زودی فهرست کامل شرکت‌ها و افراد مرتبط با این پرونده را منتشر می‌کند.بر اساس این اسناد، خانواده شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، پدر دیوید کامرون، نخست وزیر فعلی بریتانیا و زیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند هنگام بحران اقتصادی جهانی در بانک‌های پاناما به صورت مخفیانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

«اسناد پاناما» همچنین ابعاد تازه‌ای از پرونده فساد مالی در فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) را روشن می‌کند.بخشی از اسناد منتشرشده تأیید می‌کند که خوان پدرو دامیانی، عضو کمیته اخلاق فیفا با سه مردی که به اتهام داد و ستد غیرقانونی با آنها تحت تعقیب قرار داشت، معامله داشته‌است.

بر اساس این اوراق، یک شرکت پوششی پانامایی نیز به اختفای میلیون‌ها دلار حاصل از سرقت شمش طلا در بریتانیا کمک کرده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز دوشنبه ۱۶ فروردین گزارش کرده که فعالیت مالی بیش از ۸۰۰ نفر از ثروتمندان استرالیایی به دلیل ارتباط احتمالی با این اسناد منتشرشده و از سوی اداره مالیات این کشور در دست بررسی قرار گرفته‌است.

آمیتا باچان، ستاره سینمای بالیوود و جکی چان، ستاره هنگ‌کنگی نیز در میان افراد مشهور دنیای سرگرمی از جمله چهره‌هایی هستند که اسنادی از فرار مالیاتی آنها منتشر شده‌است.

بزرگترین افشاگری روزنامه‌نگاری اطلاعاتی در تاریخ جهان!

آن‌طور که «اسناد پاناما» مدعی شده‌اند آمیتا باچان هندی، مدیر دست‌کم چهار شرکت حمل و نقل است که ۲۳ سال پیش از این به منظور فرار مالیاتی ثبت و راه‌اندازی شده‌اند.

روزنامه هندی اکسپرس نوشته سرمایه مجاز این شرکت‌ها بین پنج تا پنجاه هزار دلار است، اما میزان تجارت آنها در حوزه حمل و نقل میلیون‌ها دلار بوده‌است.

به نوشته این گزارش‌ها، آیشواریا رای، عروس آمیتا باچان که سهامدار و مدیر یکی از شرکت‌های ثبت‌شده پول‌شویی بوده نیز به همراه اعضای خانواده‌اش با سوءاستفاده از پناهگاه‌های مالیاتی، فرار مالیاتی داشته‌است.

این اسناد با اشاره به نام ۵۰۰ فرد هندی از جمله غول‌های املاک و مستغلات این کشور که در فهرست شرکت «موساک فونسکا» قرار دارند، شرایط دهلی از نظر فرار مالیاتی و پول‌شویی را ویژه کرده‌است.

جکی چان، ستاره دنیای سینمای هنک‌گنگ نیز دست‌کم شش شرکت به نمایندگی شرکت فونسکا داشته که البته ممکن است برای تجارت مشروع و نه فرار مالیاتی ثبت شده باشند.

خانواده نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز که نام آنها در فهرست اسناد منتشرشده قرار دارد، از مالکیت خود بر پناهگاه‌های مالیاتی دفاع کرده‌اند.

از چهار فرزند آقای شریف، به نام سه تن از آنها در این اسناد اشاره شده است؛ دخترش مریم که به عنوان ادامه‌دهنده راه پدرش در سیاست از وی نام برده می‌شود و پسرانش حسن و حسین که شرکت‌های ثبت‌شده آنها در لندن با پناهگاه‌های مالیاتی پانامایی مرتبط بوده‌اند.



پای نخست‌وزیر ایسلند به 'اسناد پاناما' کشیده شد

بزرگترین افشاگری روزنامه‌نگاری اطلاعاتی در تاریخ جهان!

نام نخست وزیر ایسلند در اسناد فاش شده در ارتباط با پنهان کردن دارایی‌ها و فرار از مالیات مطرح شده است

در میان میلیون‌ها سندی که با عنوان "اسناد پاناما" در ارتباط با پولشویی و تلاش برای فرار از مالیات افراد ثروتمند و قدرتمند منتشر شده، نخست‌وزیر ایسلند به پنهان کردن میلیون‌ها دلار سرمایه در بانک‌های کشورش، تحت پوشش نام یک شرکت ثبت‌شده در گریزگاه‌های مالیاتی متهم شده است.

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، اسناد فاش‌شده همچنین نشان می‌دهد که تعدادی از سیاستمداران این کشور هم در کشورهای خارجی که به گریزگاه مالیاتی مشهورند حساب داشته‌اند.

اسناد پاناما نشان می‌دهد که سیگموندور گونلاگسون، نخست‌وزیر ایسلند و همسرش در سال ۲۰۰۷ شرکت خارجی وینتریس را خریده‌اند.

آقای گونلاگسون سود حاصل از این شرکت را هنگام ورود به پارلمان در سال ۲۰۰۹ اعلام نکرده بود و هشت ماه بعد نیمی از سهام شرکت را به قیمت یک دلار به همسرش فروخته بود.

نخست وزیر ایسلند می‌گوید که کارش غیرقانونی نبوده و همسرش از نظر مالی سودی نبرده است.

سندی که با امضای آنا سیگورلاگ پالسدوتیر، همسر نخست وزیر ایسلند به تاریخ ۲۰۱۵ منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت خارجی وینترس برای سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار پول به ارث رسیده، مورد استفاده قرار گرفته است.


اسناد پاناما - افشای گریزگاه‌های مالیاتی ثروتمندان و قدرتمندان

یازده میلیون سند از اسناد شرکت حقوقی موساک فونسکا مستقر در کشور پاناما به دست روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ رسیده که این روزنامه آنها را در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاری تحقیقی" قرار داده است. بیش از صد رسانه از ۷۸ کشور جهان از جمله بی‌بی‌سی و روزنامه گاردین بریتانیا این اسناد را مورد بررسی قرار داده‌اند. بی‌بی‌سی از هویت منبع اصلی فاش شدن این اسناد بی‌اطلاع است.
    این اسناد نشان می‌دهد که شرکت حقوقی فونسکا چگونه برای پولشویی، دور زدن تحریم‌ها و فرار از مالیات به مشتریانش کمک کرده است.
    موساک فونسکا می‌گوید در ۴۰ سال گذشته بدون هیچ مشکلی فعالیت کرده و هرگز به خلافکاری متهم نشده است.

اسناد حقوقی فاش‌شده نشان می‌دهد که شرکت وینتریس سرمایه‌گذاری کلانی برای خرید اوراق قرضه سه بانک بزرگ ایسلندی که بعدا در دوران بحران اقتصادی ورشکست شدند، انجام داده است. بعد از ورشکستگی بانک‌ها، این شرکت مدعی میلیون‌ها دلار طلب خود شده است.

آقای گونلاگسون در سال ۲۰۱۳ نخست وزیر ایسلند بود و در مذاکرات مربوط به سرنوشت بانک‌های ورشکسته شرکت داشت که می‌توانست روی ارزش اوراق قرضه وینتریس تاثیر بگذارد.

او در برابر فشار طلبکاران خارجی - از جمله مشتریان بریتانیایی - برای بازپرداخت کامل دارایی‌های آنها مقاومت کرد.

پرداخت این دارایی‌ها به شدت روی وضعیت بانک‌های ایسلند و به تبع آن اوراق قرضه شرکت وینتریس تاثیر منفی گذاشت.در آن زمان آقای گونلاگسون سود حاصل از سرمایه‌گذاری همسرش را پنهان کرده بود.

سخنگوی نخست‌وزیر ایسلند می‌گوید که سیاست‌های او منافع مردم این کشور را بر منافع بانک‌های ورشکسته مقدم دانسته است.

سیاستمداران بریتانیایی

روزنامه دیلی‌میل بریتانیا گزارش داده است که در میان اسناد فاش‌شده نام شش عضو از مجلس اعیان بریتانیا و سه عضو سابق مجلس عوام از حزب محافظه‌کار هم به چشم می‌خورد که در گریزگاه‌های مالیاتی در خارج از بریتانیا حساب بانکی داشته‌اند.

سه سیاستمدار بریتانیایی که تا کنون نامشان در ارتباط با این اسناد مطرح شده لرد اشکرافت، بارونس شارپلز از مجلس اعیان و مایکل میتز، نماینده سابق پارلمان از حزب محافظه‌کار هستند.

به گزارش روزنامه دیلی‌میل ده‌ها اهداکننده کمک به احزاب سیاسی بریتانیا هم نامشان در اسناد دیده شده است.

مقر اصلی شرکت موساک فونسکا در پاناما

در اسنادی که به نام "اوراق پاناما" معروف شده و در ارتباط با پولشویی برخی از رهبران جهان، چهره‌های ورزشی و تبهکاران بین‌المللی است، نام کشورها و شخصیتهای بسیار نام آشنایی نیز دیده می‌شود.

بنا به تحقیقاتی که شبکه خبرنگاران بین‌المللی انجام داده‌، شرکت "موساک فونسکا" که مقر اصلی آن در پاناما است، با ایجاد شرکت‌های فرضی و جعلی، برای مشتریان خود امکان پولشویی فراهم می‌کرده است.

هیچیک از مسئولان شرکت موساک فونسکا حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشده‌‌اند. تنها شرکت موساک فونسکا با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه گفته است که "تمامی فعالیت‌های این شرکت در چارچوب قانون صورت گرفته است."

این شرکت در سال ۱۹۷۷ توسط یورگن موساک (مهاجر آلمانی) و رامون فونسکا در پاناما تاسیس شد. فعالیت‌های این شرکت بر مبنای حفاظت کامل از مشتریان و خودداری از فاش کردن هویت آنان صورت می‌گیرد.

شمار اسناد به دست آمده بالغ بر ۵/ ۱۱ میلیون صفحه است که اطلاعاتی را درباره بیش از ۲۱۵ هزار شرکت فرضی و جعلی فاش می‌کند.

بررسی‌های اولیه‌ی این اسناد نشان می‌دهند که حدود ۱۴۰ سیاستمدار و مدیر برجسته از سراسر جهان در مظان اتهام پولشویی قرار دارند.

در این میان نام ۱۲ رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر کشورهای جهان دیده می‌شود که البته برخی از آنان در حال حاضر مسئولیت‌های دولتی ندارند.

دست‌کم سیاستمداران و مدیرانی از ۱۱ کشور جهان همچون  آرژانتین، ایسلند، سوئیس، اوکراین، عربستان سعودی، روسیه، گینه، آلمان، سوریه و چین در این شبکه پولشویی نقش داشته‌اند.

نام افرادی نیز در این اسناد دیده می‌شود که با کشورهای تحت تحریم همچون کره شمالی، روسیه، سوریه و زیمبابوه معامله داشته‌اند. اسنادی نیز از پولشویی سیاستمدارانی نظیر پترو پوروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین، زیگموندور داوید گونلاگسون نخست‌وزیر ایسلند، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به همراه فرزندانش (دو پسر و یک دختر) برملا شده است.

بنا به گزارش روزنامه گاردین، نام سیاستمدارانی همچون ایاد علاوی وزیر پیشین کشور عراق، علا مبارک پسر حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر، هشت عضو سابق دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، شش تن از اعضای مجلس اعیان بریتانیا، برخی از نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دیده می‌شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
0
در لید خبر نام بازیکن ارژانتینی تیم بارسا را نیونل ذکر کرده اید در حالیکه نام ایشان لیونل است لطفا تصحیح کنید