نحوه‌ گذران اوقات فراغت ایرانیان در مناطق شهری در تابستان 1394 از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
کد خبر: ۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸        03 April 2016
به گزارش خبرنگار ایسنا،بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، افراد 15 سال به بالا در تابستان سال 1394، بعد از « نگهداری و مراقبت شخصی» که برای آن 13 ساعت و 39 دقیقه زمان صرف کرده‌اند، بیشترین زمان خود در شبانه‌روز را به «فعالیت خانه‌داری»، با سه ساعت و 23 دقیقه و بعد از آن به «کار و فعالیت‌های شغلی» با دو ساعت و 46 دقیقه و «استفاده از رسانه‌های جمعی» با دو ساعت و 15 دقیقه اختصاص داده‌اند.
  همچنین متوسط کمترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به گروه «فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه» برابر با دو دقیقه است.

زنان و مردان اوقات خود را چگونه می‌گذرانند؟

همچنین نتایج این بررسی که در تابستان سال 1394، انجام شده، نشان می‌دهد در بین مردان بعد از « نگهداری و مراقبت شخصی» که روزانه 13 ساعت و 26 دقیقه وقت می‌برد، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به ترتیب مربوط به «کار و فعالیت‌های شغلی» با چهار ساعت و 54 دقیقه، «استفاده از رسانه‌های جمعی» دو ساعت و 20 دقیقه و «خانه‌داری»، یک ساعت و 17 دقیقه بوده است.

در بین زنان نیز متوسط بیشترین زمان صرف شده به ترتیب مربوط به گروه «نگهداری و مراقبت شخصی»، با صرف 13 ساعت و 50 دقیقه، گروه «فعالیت خانه‌داری» با صرف پنج ساعت و 25 دقیقه، «استفاده از رسانه‌های جمعی» با صرف دو ساعت و 10 دقیقه و «مشارکت اجتماعی» با صرف یک ساعت و 11 دقیقه بوده است.

جونان اوقات فراغت خود را چگونه می‌گذرانند؟

همچنین بررسی نحوه گذران وقت جوانان 15 تا 24 ساله در مناطق شهری کشور نشان می‌دهد که بعد از «نگهداری و مراقبت شخصی»، (13 ساعت و 45 دقیقه) متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز به گروه فعالیت‌های استفاده از «رسانه‌های جمعی»، با دو ساعت و 53 دقیقه و پس از آن «خانه‌داری»، با دو ساعت و 40 دقیقه اختصاص یافته است.

متوسط کمترین زمان صرف شده در یک شبانه‌روز توسط این گروه سنی مربوط به گروه فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه با یک دقیقه بوده است.

بررسی زمان اختصاص داده شده برای کار و فعالیت شغلی افراد 15 تا 24 ساله در یک شبانه‌روز نیز گویای آن است که مردان به‌طور متوسط دو ساعت و 39 دقیقه و زنان 34 دقیقه به کار و فعالیت‌های شغلی پرداخته‌اند.

همچنین بررسی الگوی فعالیت‌های گذران وقت جمعیت نقاط شهری کشور بر حسب وضعیت فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها نشان داده است: در بین شاغلان بعد از «نگهداری و مراقبت شخصی»، که 12 ساعت و 36 دقیقه زمان می‌برد، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه‌روز مربوط به «کار و فعالیت‌های شغلی» با هفت ساعت و 8 دقیقه و کمترین زمان صرف شده مربوط به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه با صرف یک دقیقه بوده است.

در فصل تابستان سال 1394، مردان شاغل هفت ساعت و 26 دقیقه، زنان شاغل پنج ساعت و 10 دقیقه از اوقات 24 ساعته خود را به کار و فعالیت شغلی پرداخته‌اند.

برای جمعیت بیکار نیز بعد از «نگهداری و مراقبت شخصی»، که برای آن‌ها 14 ساعت و 9 دقیقه زمان ‌برده است، «استفاده از رسانه‌های جمعی»، با صرف زمان سه ساعت و 29 دقیقه و «خانه‌داری»، با صرف زمان دو ساعت و 40 دقیقه قرار دارد و همچنین «فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه»، هم با سه دقیقه کمترین زمان صرف شده را به خود اختصاص داده است.

همچنین بررسی فعالیت‌های گذران اوقات جمعیت نقاط شهری کشور برحسب وضعیت سواد آنها نشان می‌دهد: افراد بی‌سواد روزانه 14 ساعت و 56 دقیقه از وقت خود را به «نگهداری و مراقبت شخصی» می‌گذرانند و چهار ساعت و یک دقیقه از مان خود را به خانه‌داری می‌گذرانند. همچنین این افراد روزانه دو ساعت و پنج دقیق از زمان خود را صرف تماشای رسانه‌های جمعی و یک دقیقه از وقت خود را صرف فعالیت‌های خیریه می‌کنند.فعالیت‌های فرهنگی این افراد نیز روزانه 10 دقیقه است. فعالیت‌های آموزشی و فراگیری این افراد روزانه سه دقیقه است.

در این زمینه افراد دارای فوق لیسانس و دکتری حرفه‌ای روزانه 13 ساعت و هشت دقیقه از وقت خود را صرف «نگهداری و مراقبت شخصی»، می‌کنند.

همچنین روزانه دو ساعت و 18 دقیقه از اوقات این افراد صرف استفاده از رسانه‌های جمعی می‌شود. همچنین روزانه 28 دقیقه از اوقات افراد فوق لیسانس و دکترای حرفه ای صرف امور تفریحی و فرهنگی می‌شود و حدود دو دقیقه از وقت این افراد صرف امور خیریه می شود. همچنین این افراد روزانه 58 دقیقه زمان صرف امور آموزشی و فراگیری می‌کنند و سه ساعت و 43 دقیقه از وقت این افراد صرف کار و فعالیت شغلی می‌شود.


برچسب ها: مرکز آمار ، فراغت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: