رئیس جمهوری آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به توسعه زرادخانه‌های اتمی در برخی کشورها به ویژه کشورهایی که "سلاح‌های اتمی استراتژیک کوچک دارند" که احتمال به سرقت رفتن آن‌ها وجود دارد، از پاکستان و هند خواست تا تهدید اتمی جدی در این شبه قاهره را کاهش دهند.
کد خبر: ۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵        03 April 2016

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پس از چهارمین و آخرین نشست امنیت اتمی در واشنگتن در کنفرانسی خبری گفت: یکی از چالش‌هایی که با آن روبه رو هستیم این است که به سختی می‌توانیم شاهد کاهش‌ موثر زرادخانه‌ اتمی‌مان باشیم مگر آنکه آمریکا و روسیه به عنوان بزرگترین صاحبان تسلیحات اتمی در این راه پیش قدم شوند.

وی افزود: منطقه دیگری که فکر می‌کنم باید در آن شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم، پاکستان و هند است. باید مطمئن شویم که آن‌ها همزمان با توسعه تعالیم نظامی در مسیر اشتباهی قدم بر نمی‌دارند.

اوباما ادامه داد: باید نگاهی به شبه جزیره کره بیندازیم چرا که کره شمالی تافته جدا بافته است و برای همه ما یک سری نگرانی‌های جدی به وجود آورده است؛ کشوری که ما برای تمرکز بر آن به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کنیم. این یکی از دلایل من برای برگزاری یک نشست سه جانبه با ژاپن و کره جنوبی و موضوع اصلی در مذاکرات با همتای چینی‌ام بوده است.

در اعلامیه منتشر شده پس از نشست امنیت اتمی واششنگتن آمده است: برای جلوگیری از اینکه عاملان غیر دولتی به مواد اتمی دست یابند، باید اقدامات بیشتری انجام شود. تهدید اتمی و تروریسم افراطی یکی از بزرگترین چالش‌ها برای امنیت بین‌المللی است. این تهدید دائما در حال توسعه و گسترش است.

در این اعلامیه آمده است: ما به عنوان رهبران جهان متعهد می‌شویم تا با کاهش تهدید تروریسم اتمی و تقویت امنیت اتمی یک محیط بین‌الملی با ثبات‌تر و صلح آمیزتر به وجود آوریم.

هیات شرکت کننده پاکستان در این نشست به رهبری طارق فاطمی، معاون ویژه نخست وزیر در امور خارجی در بیانیه‌ای رسمی مجددا بر تعهد اسلام آباد نسبت به امنیت اتمی تاکید کرده و گفت: پاکستان به طور فعالانه با جامعه بین‌الملل در راستای ارتقاء امنیت اتمی همکاری می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: پاکستان مطمئن است که مواد اتمی و رادیو اکتیو و تمامی تاسیسات مرتبط در تمامی نقاط کشور امن هستند. نشست امنیت اتمی به ارتفاء امنیت اتمی و تقویت فرهنگ امنیت اتمی کمک کرده است. امنیت اتمی یک مسئولیت ملی است. پاکستان به عنوان یک کشور اتمی مسئول، امنیت اتمی را بسیار جدی می‌گیرد و در ساختار امنیتی‌اش آن را اصلی‌ترین اولویت خود قرار می‌دهد.

در این بیانیه اسلام‌آباد تاکید کرده است: الگوی امنیت اتمی ما این است که در برابر کل تهدیدهای احتمالی مسئول و متهد باشیم. ساختار امنیت اتمی در پاکستان پویا است و مرتبا مورد بازرسی قرار گرفته و به روز رسانی می‌شود. عناصر امنیت اتمی در پاکستان شامل فرماندهی قوی و سیستم کنترل به رهبری اداره "اختیارات فرماندهی ملی"، رژیم تنظیمی جدی، کنترل‌های جامع و همکاری بین‌المللی است. ما از قوانین پیروی می‌کنیم تا از هرگونه تهدید جلوگیری کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: