معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران گفت: شرکت‌های داخلی و خارجی بسیاری، متقاضی همکاری در طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی هستند.
کد خبر: ۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۳        02 April 2016
به گزارش خبرآنلاین به نقل از منطقه ویژه پارس، علی کاردر، وجود زیرساخت‌های اولیه و در نتیجه کاهش هزینه‌های توسعه ای در فاز ١١ پارس جنوبی را از دلایل تمایل شرکت‌های مختلف برای همکاری در توسعه این فاز عنوان کرد و گفت: از آنجا که گاز این فاز به کمک فازهای ١٢، ٦، ٧ و ٨ می آید، تکلیف توسعه آن حداکثر در نیمه نخست امسال مشخص می شود.

وی درباره پیشنهاد شرکت مپنا برای توسعه این فاز گفت: منابع مالی مپنا برای توسعه فاز ١١ هنوز مورد تایید قرار نگرفته است؛ اما با این حال این شرکت یکی از متقاضیان است.

کاردر با بیان این که پیشنهادهایی برای توسعه این فاز در قالب قراردادهای جدید نفتی مطرح است، ادامه داد: با استناد به دلایل فنی و تخصصی، بهتر است این فاز در قالب قرارداد بیع متقابل یا EPCF توسعه یابد.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه در سال ٢٠٠٠ میلادی برای توسعه بخش بالادستی فاز ١١ پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود ١٠ میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و سرانجام در سال ١٣٧٩ تفاهمنامه‌ای میان دو طرف امضا شد.

پس از امضای این تفاهمنامه، شرکت پتروناس مالزی نیز برای توسعه فاز ١١ پارس جنوبی پیشقدم شد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران ٥٠ درصد، شرکت توتال فرانسه ٤٠ درصد و پتروناس مالزی ١٠ درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و پایین دستی فاز ١١ پارس جنوبی را در اختیار گرفتند.

در سال‌های ١٣٨٥ تا ١٣٨٧، مذاکرات دنباله داری در تهران و اروپا میان دو طرف آغاز شد و در نهایت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد حدود ١٠ تا ١١ میلیارد دلاری فرانسویها مخالفت کرد و به این ترتیب شرکت توتال از این پروژه کنار گذاشته شد.

چینی‌ها گزینه بعدی ایران برای توسعه فاز ١١ پارس‌جنوبی بودند. طرح در سال ١٣٨٨ با هزینه چهار میلیارد دلار به آنها واگذار شد. طبق قرارداد، شرکت سی ان پی سی چین موظف شد توسعه این فاز مرزی با کشور قطر را طی ٥٢ ماه تکمیل کند؛ اما شرکت چینی کوچکترین اقدامی برای اجرای قرارداد انجام نداد و شرکت ملی نفت ایران نیز ٥٠ ماه بعد، قرارداد با چینی‌ها را فسخ کرد؛ پس از آن نیز خبرهایی مبنی بر احتمال حضور شرکت‌های داخلی از جمله مپنا در طرح توسعه فاز ١١ به گوش رسید که قطعیت آن تایید نشد.

در نهایت در حالی که پیش از برگزاری کنفرانس تهران انتظار می رفت طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی در این کنفرانس و به منظور اجرا در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت معرفی شود، این اتفاق روی نداد و هم اکنون با توجه به تمایل شرکتهای متعدد برای توسعه این فاز پارس جنوبی، شرکت ملی نفت ایران گزینه های موجود را در دست بررسی دارد و بر آن است حداکثر در نیمه نخست امسال، تکلیف فاز ١١ را مشخص کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: