رئیس‌جمهوری ترکیه انتقادات مختلف مبنی بر جنگ وی علیه رسانه‌ها را رد و اظهار کرد، انتقاد نباید با توهین و هتک حرمت اشتباه گرفته شود.
کد خبر: ۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱        02 April 2016
به گزارش ایسنا  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی حضورش در واشنگتن به منظور شرکت در کنفرانس امنیت هسته‌ای در گفت‌وگوی اختصاصی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرد که "با رسانه‌ها سر جنگ ندارم".

اردوغان در این باره توضیح داد: باید تعریف کنیم که اساسا جنگ علیه رسانه‌ها در نگاه شما و من چه معنی می‌دهد. ما هرگز در توقف و تحدید آزادی بیان یا آزادی مطبوعات اقدامی نکرده‌ایم. این در حالی است که رسانه‌ها در ترکیه نسبت به من و دولتم دید بسیار انتقادی دارند و بسیار جدی به من حمله می‌کنند. در قبال این حملات ما بسیار صبور بوده‌ایم.

رئیس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره واکنش وی نسبت به شوخی یک آلمانی با او در حالی که نشان می‌دهد اردوغان "نازک‌نارنجی" است، گفت: هر حرفی چه جدی و چه شوخی باید دارای حریم و مرزهایی باشد. یک کاریکاتور طنزآمیز قابل قبول است و هیچ مشکلی با آن وجود ندارد اما اگر یک کاریکاتور بکشند و بعد آن را با موضوعاتی مرتبط کنند که نباید، روشن است که دیگر قابل قبول نخواهد بود.

اردوغان در ادامه گفت‌وگوی خود از سرکنسولگری‌های انگلیس وآلمان به دلیل حضور در دادگاه جان دوندار، سردبیر جمهوریت و اردم گل، خبرنگار روزنامه اپوزیسیون جمهوریت که پس از انتشار گزارشی درباره ارسال سلاح از ترکیه برای مخالفان سوری به جاسوسی متهم شده‌اند به شدت انتقاد کرد.

وی در این باره اظهار کرد: برای خبرنگاران مشکلی نیست که در این دادگاه حاضر شوند. اما حضور دیپلمات‌ها در این دادگاه و حمایت از افرادی که به جاسوسی متهم هستند متفاوت است. چنین اقدامی هرگز تحمل نمی‌شود.

اردوغان تشریح کرد: کشور من قانون دارد. اگر عضوی از مطبوعات یا تحریریه یک روزنامه دست به جاسوسی بزند، اسرار کشور را برای جهان افشا کند و اگر همه این‌ها به شکایت منجر شود، طبیعی است که به یک حکم قضایی هم ختم شود. هر کجای دنیا که بروید چنین مساله‌ای به یک پرونده قضایی ختم می‌شود. انجام اقدامات خلاف قانون باید هزینه مشخصی داشته باشد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از مصاحبه با سی‌ان‌ان به تهدید تروریسم جهانی و درگیری‌ها در جنوب شرق ترکیه و منطقه پرداخت.

به اعتقاد اردوغان "بسیاری از کشورهای اروپایی در توجه به اهمیت تهدید ترور شکست خورده‌اند و برای مبارزه با آن دست به اقدام کافی نزده‌اند."

وی از کشورهایی که اجازه گسترش داعش را می‌دهند انتقاد و بسیاری از کشورهای اروپایی را به "عمل نکردن به وظایف خود" در مقابل موج افراط‌گرایان از اروپا به خاورمیانه متهم کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه به طور خاص از مقامات بلژیکی به دلیل "قصور" در مدیریت پرونده ابراهیم البکراوی، مظنون بمبگذاری بروکسل که توسط مقامات ترکیه‌ای بازداشت و به هلند فرستاده شده بود انتقاد کرد. مقامات بلژیکی مدت کوتاهی پس از استرداد البکراوی، وی را آزاد کردند.

اردوغان در این باره گفت: ما همواره از تمام کشورها خواسته‌ایم تا موضعی مشترک علیه تروریسم اتخاذ کنند و به نظر می‌رسد که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قادر به درک اهمیت این درخواست نبوده‌اند. کشورهای غربی ما را تنها گذاشتند. انتظاراتی که ما در برابر تشریک اطلاعاتمان داشتیم، برآورده نشده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در توضیح "تعهد بی‌چون و چرای" کشورش در مقابله با داعش خاطرنشان کرد: ما به این هدف متعهدیم و انتظار تحکمی مشابه از سوی کشورهای غربی داریم.

اردوغان همچنین اظهار کرد، ترکیه، آلمان و سایر شرکای بین‌المللی "باید برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و ایجاد صلحی پایدار در این کشور با همکاری یکدیگر تلاش کنند." وی تصریح کرد: من در شرایطی نیستم که اجازه دهم بخش‌هایی از سوریه به برخی گروه‌های تروریستی واگذار شود. اگر این اشتباه رخ دهد من هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.

رئیس کشور ترکیه در پاسخ به اینکه منظورش از گروه‌های تروریستی چه گروه‌هایی است، عنوان کرد: یگان‌های حفاظت خلق کردهای سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک و داعش اگر هرگز چنین هدفی داشته‌اند، هرگز چنین اجازه‌ای نخواهند یافت.

این در حالی است که ترکیه و آمریکا به دلیل اختلاف‌نظر درباره یگان‌های حفاظت خلق و حزب اتحاد دموکراتیک روابط پیچیده‌ای را سپری می‌کنند. ترکیه این گروه‌ها را به عنوان شاخه‌هایی از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) گروه‌های تروریستی می‌شناسد؛ در حالی که آمریکا آنها را نیروی زمینی خود در مقابله با داعش در شمال سوریه می‌داند.

رئیس‌جمهوری ترکیه توضیح داد، دولتش فرق بین سازمان تروریست "خوب" یا "شیطانی" قائل نمی‌شود و یک گروه تروریستی همواره شیطانی است و هرگز نباید اجازه فعالیت داشته باشد.

امانپور در ادامه گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهوری ترکیه این ادعا را مطرح کرد که "روابط پیچیده دولت ترکیه با خبرنگاران" اکنون به مانعی در روند پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا تبدیل شده است. اردوغان با رد این ادعا چنین توضیح داد: آزادی مطبوعاتی و آزادی بیان "مانعی غیر مرتبط" محسوب می‌شوند در حالی که اتحادیه اروپا همواره نسبت به "غیرقابل مذاکره بودن" چنین شرایط حقوق بشری هشدار داده است.

مرد اول سیاست ترکیه توضیح خود را این چنین تکمیل کرد: با وجود اینکه ما یکی از اولین درخواست‌کنندگان پیوستن به این اتحادیه بوده‌ایم، همچنان پشت درهای بسته انتظار می‌کشیم و هنوز درخواست ما را با موانع غیرمرتبط به تعویق می‌اندازند اما ما بسیار صبوریم.

اردوغان بیش از یک دهه است که در عالی‌ترین جایگاه سیاسی ترکیه فعالیت می‌کند و همچنان در خانه محبوب است. وی درباره محبوبیت خود می‌گوید: تا زمانی که عمیق و وفادارانه عاشق مردم باشید، مردم هم عاشق شما خواهند بود.


برچسب ها: اردوغان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: