خریداران بیشتر دنبال چه متراژ و عمر بنایی هستند؟
بیشترین معاملات مسکن از نظر متراژ واحد مسکونی به واحد‌های ۶۰ تا ۸۰ متری با ۲۸.۸ درصد در اردیبهشت ماه و ۲۷.۸ درصد در خردادماه اختصاص داشت.
کد خبر: ۴۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳        16 July 2018

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۹۷ را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه امسال ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان برآورد شد که نسبت به فروردین سال جاری ۷.۲ درصد و نسبت به اردیبهشت ماه سال ۹۶ معادل ۳۴.۲ درصد افزایش داشته است.

رشد ۴۴ درصدی قیمت نسبت به پارسال

این در حالی است که گزارش مذکور متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در خردادماه امسال را ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان برآورد کرده است که نسبت به اردیبهشت ماه امسال ۸.۴ درصد و نسبت به خردادماه سال گذشته ۴۴.۵ درصد افزایش داشته است.

از دیگر نکات مندرج در این گزارش برآورد میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران با ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان گرانترین منطقه پایتخت در اردیبهشت ماه و ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان میانگین هر متر مربع آپارتمان در منطقه ۱۸ تهران به عنوان ارزان‌ترین منطقه خرید فروش مسکن در ماه گذشته تعیین شد است.

شاخص مذکور در خردادماه افزایش چشمگیری داشته و همچنان منطقه یک با میانگین هر متر ۱۴ میلیون گرانترین منطقه پایتخت و منطقه ۱۸ با متوسط ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ارزانترین منطقه تهران قیمت گذاری شده است.

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی گرانترین واحد‌های مسکونی در اردیبهشت ماه متعلق به واحد‌های با سن کمتر از ۵ سال با متوسط قیمت ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بوده و در رتبه بعدی واحد‌های با عمر بین ۶ تا ۱۰ سال با متوسط قیمت ۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان قرار گرفته است این در حالی است که آپارتمان‌های با عمر بین ۱۶ تا ۲۰ سال با متوسط قیمت ۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان کمترین قیمت را در معاملات اردیبهشت ماه به خود اختصاص داده اند.

افزایش تمایل به خرید خانه‌های کلنگی

بررسی گزارش تحلیلی معاملات مسکن خردادماه نشان می‌دهد در ماه گذشته واحد‌های با سن کمتر از ۵ سال با متوسط قیمت ۷ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بالاترین قیمت معاملات مسکن را داشته اند با این حال در خردادماه امسال رتبه دوم گران قیمت‌ترین واحد‌های مسکونی با واحد‌های بالای ۲۰ سال با متوسط قیمت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار دارند که نشان دهنده افزایش تمایل خرید به واحد‌های کلنگی در معاملات مسکن تهران است.

رشد ۲۶۰ درصدی معاملات در اردیبهشت

آمار منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی از حجم معاملات مسکن در اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد در دومین ماه بهار ۹۷ تعداد مبایعه‌های نامه‌های امضا شده ۱۹ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی بوده که نسبت به فروردین ماه امسال ۲۶۴.۴ درصد و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۶.۳ درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد معاملات مسکن در خردادماه امسال کاهش چشمگیری داشته و به ۱۵ هزار و ۲۰۹ فقره رسید که نسبت به اردیبهشت ماه امسال ۲۱.۸ درصد و نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۹ درصد کاهش داشته است.

پرطرفدارترین منطقه پایتخت

ضمن اینکه منطقه ۵ در ماه‌های اردیبهشت و خردادماه امسال با داشتن به ترتیب ۲ هزار و ۸۱۳ فقره و هزار و ۸۵۰ فقره مبایعه نامه پرطرفدارترین منطقه مسکونی تهران بوده است. دو منطقه ۴ و ۲ پایتخت نیز در هر دو ماه اردیبهشت و خرداد در رتبه‌های دوم و سوم مناطق پرطرفدار تهران محسوب شده است. منطقه ۱۹ نیز هم در اردیبهشت ماه و هم در خردادماه کمترین تعداد معاملات مسکن را به ترتیب با ۱۰۷ و ۸۳ فقره معامله به خود اختصاص داد.

خریداران بیشتر دنبال چه متراژ و عمر بنایی هستند؟

آمار نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال جاری بیشترین سهم معاملات مسکن با ۱۸ درصد به واحد‌های مسکونی در بازه هر متر مربع ۳ تا ۴ میلیون تومان و کمترین حجم معاملات با۱.۶ درصد به واحد‌های کمتر از هر متر ۲ میلیون تومان اختصاص داشت. این در حالی است که در خردادماه امسال نیز واحد‌های ۳ تا ۴ میلیون تومان بیشترین سهم معاملات مسکن را با ۱۵.۵ درصد و واحد‌های زیر ۲ میلیون تومان با ۱.۵ درصد کمترین سهم بازار معاملات مسکن را داشته اند که این شاخص در هر دو ماه اردیبهشت و خرداد به طور قابل محسوسی مشابه یکدیگر بوده است.

بیشترین معاملات مسکن از نظر متراژ واحد مسکونی به واحد‌های ۶۰ تا ۸۰ متری با ۲۸.۸ درصد در اردیبهشت ماه و ۲۷.۸ درصد در خردادماه اختصاص داشت. کمترین تعداد معاملات مسکن از نظر متراژ نیز به واحد‌های ۱۸۰ تا ۲۰۰ متری با سهم یک درصدی در اردیبهشت ماه و ۱.۲ درصدی در خردادماه تعلق دارد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: