عواقب ممنوعیت پیک نوروزی از سوی وزارت آموزش و پرورش
هنگامی در موتور جست وجوی گوگل پیک نوروزی 95 را تایپ می کنی صفحاتی را مشاهده می کنی که برای یک تکلیف ساده نوروزی دور از ذهن است.
کد خبر: ۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱        30 March 2016
بیتاحقیقی پور- تحریریه اطلس خبر| هنگامی در موتور جست وجوی گوگل پیک نوروزی 95 را تایپ می کنی صفحاتی را مشاهده می کنی که برای یک تکلیف ساده نوروزی دور از ذهن است.

وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامه ای توزیع پیک نوروزی را به صورت متمرکز ممنوع کرده بود، اما نوروز امسال برخی دانش آموزان تاوان تخلف ادارات آموزش و پرورش را با استرس پر کردن پیک شادی پس دادند. البته شادی دانش آموزان از شادی این ابلاغیه و استراحت نوروزی دوام زیادی نداشت.

چندسالی می‌شود که دیگر خبری از پیک های قطور نوروزی که پر از تکلیف از دروس مختلف دانش آموزان بودند نیست و بر اساس مصوبه آموزش و پرورش، فعالیت های دیگری جایگزین این تکالیف شده است.

تعطیلات نوروزی طولانی است و نداشتن تکلیف و مرور نداشتن، موجب ایجاد فاصله خواهد شد. اما تکالیف سنگین نه تنها بار علمی ندارد و بلکه دانش آموز به دلیل بی علاقگی به انجام روزانه این تکالیف اغلب آنها را در یکی دو روز انجام می دهد تا روزها تعطیل را به تفریح سپری کند
از سویی مسئولان آموزش و پرورش پایان هر سال اعلام می کنند که پیک شادی و تکالیف نوروزی وجود ندارد و یا بستگی به مدیریرت مداردس دارد که تکالیفی برای دانش آموزان طراحی کنند و یا خیر.

اسفندیار چهاربند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در رابطه با تکالیف نوروزی توضیح می دهد که دیگر چیزی به عنوان پیک نوروزی وجود ندارد و تکلیف سراسری بدون توجه به نیازها، استعدادها و علاقه‌ ها مورد تاید نیست چرا که یک فعالیت غیر ضروری و کم اثر است که از سال 93 متوقف شده است.

این در حالی است که فعالیت نوروزی دانش آموزان قطعی است اما طراحی و محتوای آن به عهده آموزگاران است.

به گفته مسئولان آموزش و پرورش هر استان، فعالیت های پژوهشی اختیاری جایگزین پیک نوروزی شده است و فعالیت‌هایی به عنوان تعمیق و توسعه آموزش‌های انجام گرفته در کلاس درس مشخص شده و دانش‌آموزان با توجه به علایق خود و راهنمایی معلم فعالیت مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

از سال 92 تاکنون فعالیت های نوروزی جایگزین تکالیف شده اند و هر سال به نحوی ارائه می شوند. فعالیت های نوروزی مدارس بر طراحی فعالیت‌هایی همچون انشانویسی، گفت وگو، کتابخوانی، آشنایی با آداب و رسوم و پیشینه‌های فرهنگی تأکید کرده است.
 فریبرز حمیدی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره تکالیف نوروزی سال 95 گفته بود که معلمان دوره ابتدایی از ابتدای دی ماه سال 94 فعالیت‌های نوروزی را طراحی کرده‌اند، تقویت مهارت‌های یادگیری در محیط طبیعی و تقویت مهارت‌های زندگی به عنوان مکمل برنامه‌های درسی از جمله فعالیت‌های یادگیری دانش‌آموزان در ایام نوروز خواهد بود.

به گفته حمیدی، مساله این بود که مدارس برای بچه ها «فعالیت» تعریف کنند و نه «تکلیف». فعالیت هایی مثل خواندن، نوشتن و ساختن. به همین منظور لازم بود هر مدرسه به صورت مستقل، این فعالیت ها را با توجه به نیاز و امکانات دانش آموزان تعریف کند.
معایب تکالیف نوروزی باعث شد تا کارشناسان آموزش به این نتیجه برسند که آن را حذف کنند. در حال حاضر این فعالیت ها ویژگی هایی دارند که آن ها را بر تکالیف برتری می دهد. اول این که زمان بندی خاصی ندارند و لازم نیست هر دانش آموز به یک میزان تعیین شده برای یک فعالیت وقت بگذارد. ویژگی بعدی جذابیت این فعالیت هاست. فعالیت هایی مانند تحقیق و پژوهش یا سفرنامه نویسی و کاردستی ساختن باعث می شود تا دانش آموز از انجام دادن آن سر ذوق بیاید و خسته نشود.

اما در حالی که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش تولید پیک نوروزی از سوی اداره های آموزش و پرورش کلیه استان ها به‌ صورت متمرکز و توزیع آن میان مدارس ممنوع است اما برخی از ادارات آموزش و پرورش پیک نوروزی تولید کرده و به ازای پرداخت وجه آن را به دانش آموزان ارائه می دهند.

طبق اعلام برخی خانواده‌ها در استان بوشهر برای ارائه پیک و یا تکالیف نوروزی به دانش‌آموزان مبلغ ۲هزار توماند. در استان خراسان رضوی نیز پیک نوروزی به‌ صورت هماهنگ طراحی شده و به‌ ازای دریافت مبلغ هزار تومان به دانش‌آموزان ارائه شده است.
این د ر حالی است که شهرستان‌های استان تهران نیز اقدام به تولید پیک نوروزی و ارائه آن به دانش‌آموزان کرده‌ اند.

اما موضوع به اینجا ختم نمی شود و هنگامی در موتور جست وجوی گوگل پیک نوروزی 95 را تایپ می کنی صفحاتی را مشاهده می کنی که برای یک تکلیف ساده نوروزی دور از ذهن است.
دانلود پیک نوروزی سال 95، پاسخ شماره شت پیک نوروزی سال 95 و... عناوینی است که در این جست و جو مشاهده می شود. حال این سوالیش می آید که آیا بهتر نبود به جای طرح ممنوعیت پیک نوروزی آن را به صورت یکپارچه توزیع می کردند؟

جالب است سایت هایی که دانلود پیک های نوروزی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند از روش اشتباه روش موزشی و ارائه پیک نوروزی از سوی مدارس انتقاد می کنند.

برچسب ها: پیک نوروزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: