«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه موضع باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات سوری را مورد تمجید قرار داد.
کد خبر: ۳۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱        25 March 2016
پوتین روز پنجشنبه در دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کاخ کرملین که مساله سوریه در مرکز توجه قرار داشت به نقش اوباما در حصول توافق برای برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات سوری اشاره کرد.
به گزارش ایرنا رئیس جمهوری روسیه خطاب به کری گفت: آنچه که در رابطه با مساله سوریه انجام گرفت، فقط با کمک موضع گیری دولت آمریکا و شخص اوباما به دست آمد.
وی افزود: امیدوارم دیدار شما به نزدیکی مواضع روسیه و آمریکا برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه و نیز حل بحران اوکراین کمک کند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت که همکاری ها و رویکرد جدی روسیه و آمریکا نتایج جدی به همراه داشت که از آن جمله پیشرفت در حل مساله سوریه و بهبودی نسبی وضع زندگی مردم این کشور است.
وی ادامه داد: باید یادآور شوم بسیاری از ناظران سیاسی بر این باور بودند که آتش بس در سوریه امکان پذیر نیست. اما با همکاری آمریکا و روسیه در عرصه های سیاسی و نظامی تلاش های بسیار گسترده ای انجام گرفت تا همکاری های دو کشور برای آغاز آتش بس در سوریه برقرار شود.
وزیر امورخارجه امریکا با بیان این که روز یکشنبه یک ماه می شود که آتش بس در سوریه برقرار شده است، اظهار داشت: مردم سوریه و ملت های منطقه در این مدت توانستند نتایج این اقدامات را لمس کرده و از نزدیک با فرصتی که برای اثر آتش بس به وجود آمده است آشنا شوند.
وی گفت: می دانم که شما ایده های مشخصی دارید و تصمیم بسیار جدی برای خروج بخش اصلی نیروهای روسیه از سوریه گرفتید ما نیز انگیزه ها و نقطه نظرات جدی در مورد برگزاری مذاکرات سوری در ژنو و مسایل دیگر داریم.
وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: به این ترتیب در شرایط کنونی زمان برای تلاش های جدی در باره مساله سوریه فرا رسیده است و واقعا کارهای دشواری در رابطه با دوره انتقالی در این کشور در پیش است.
کری همچنین به ایده های امریکا برای حل و فصل هر چه سریعتر مساله اوکراین اشاره کرد و گفت: می دانم که شما هم با بی صبری در انتظار حل مساله اوکراین هستید تا به مسایل جدی دیگر بپردازید.
وزیر امورخارجه آمریکا روز (پنجشنبه) پیش از دیدار با پوتین با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه ملاقات و دو طرف در باره مسایل مهم بین المللی از جمله مساله سوریه گفت و گو کردند.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مود این دیدار به خبرنگاران گفت: دیدار لاوروف و کری چهار ساعت بطول انجامید و دو طرف در خصوص مسایل دوجانبه و برخی مسایل مهم بین المللی از جمله اوکراین و سوریه مذاکره کردند.
دیدار وزیران امورخارجه روسیه و امریکا در پشت درهای بسته انجام شد و پس از آن دو طرف برای ارائه نتیجه دیدار و مذاکرات خود عازم کرملین شدند.
به گزارش رسانه ها، مساله نادیا ساوچنکو خلبان اوکراینی که به 22 سال زندان در روسیه متهم شده است و واشنگتن بر آزادی وی اصرار دارد در مذاکرات وزرای خارجه روسیه و آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.
سفر کری به مسکو در شرایط تنش های شدید میان دو کشور بر سر مسایلی همچون اوکراین و توسعه سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا انجام می گیرد.


برچسب ها: پوتین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: