شاید بتوان جزیره کیش را قوی‌ترین نقطه ایران در حوزه تفریحات آبی برای گردشگران دانست. در سال‌های اخیر صاحبان کلوپ تفریحات آبی این جزیره سعی کرده‌اند با واردات ابزارهای تفریحی و یا ساخت آنها در داخل کشور، در زمینه تفریحات آبی پررنگ‌تر از گذشته عمل کنند تا شاید بتوانند در کنار ساحل رقیب‌ همسایه «دوبی» از ظرفیت‌ ساحل ایران به خوبی استفاده کنند.
کد خبر: ۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸        22 March 2016

به گزارش ایسنا، از غواصی گرفته تا چتر پاراسل، جت اسکی، اسکی روی آب و استفاده از قایق‌های تندرو از جمله تفریحات پر رونق گردشگران کیش محسوب می‌شود و به عقیده مسؤولان کلوپ‌های تفریحات دریایی این جزیره، بسیاری از گردشگران از پاراسل به نسبت تفریحات دیگر استقبال بیشتری می‌کنند. گردشگرانی که تا چند سال پیش تنها برای خرید به این جزیره سفر می‌کردند حالا با قدم زدن در ساحل، ناخودآگاه جذب هیجانات تفریحات آبی می‌شوند و دلشان می‌خواهد یکی از آنها را حتا برای یکبار هم که شده امتحان کنند.

کلوپ‌های تفریحات آبی کیش با استفاده از انواع قایق‌ها و ابزارهای تفریحی آبی و همچنین طراحی لباس‌های اسلامی و ایمن سعی کرده‌اند امکانات لازم برای گردشگران را فراهم و به نحوی با هم صنف‌های خودشان رقابت کنند.

یکی از شناورهای جدید و پر سر و صدایی که به شکل آزمایشی در این جزیره استفاده می‌شود، «هاور کرفت» است که به شناورهای هیجانی شهرت دارد و بیشتر از آن که برای گردشگر هیجان داشته باشد، آلودگی صوتی ایجاد می‌کند! سطح زیرین این شناور مثل یک بالشتک پر از باد عمل می‌کند و با 60 لیتر بنزین، چهار ساعت روی آب دوام می آورد. این شناورها بیشتر در مناطق باتلاقی کاربرد دارد و برای استفاده گردشگران در بندرانزلی، تالاب گمیشان و آلا گل نیز فروخته شده است.

امیر سماواتیان مدیر فروش شرکت تولیدکننده این محصول درباره شناورهایی که به صورت آزمایشی در سواحل این جزیره استفاده می‌شوند، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: شناور «هاورکرافت» دو نفره، شش نفره و 22 نفره برای نخستین بار است که در ایران طراحی و ساخته شده است. این شناورها نیاز به اسکله ندارند و براحتی در سواحل شنی حرکت می‌کنند.

او با بیان اینکه خوبی این شناورها به سر و صدای آن است، درباره اینکه چه برنامه‌ای برای کنترل سر و صدای آن دارد، اظهار می‌کند: برای ساخت این شناور از ملخ هواپیما استفاده شده و هنگامی که داخل آب می‌رود صدایش کمتر می‌شود.

سماواتیان درباره این که گردشگران باید چه هزینه‌ای برای استفاده از آن پرداخت کنند، بیان می‌کند: هنوز درباره این موضوع به نتیجه نرسیده‌ایم و شاید در ایام نوروز گردشگران چند کلوپ تفریحی و ورزش‌های آبی جزیره کیش به صورت امتحانی از این شناور استفاده کنند.

مرتضی تقدیری نیز صاحب یکی دیگر از کلوپ‌های جزیره کیش است که به گفته خودش قرار است لوکس‌ترین کلوپ دریایی ایران را تا پایان اردیبهشت ماه در این جزیره راه‌ اندازی کند. او می‌گوید: این کلوپ به لحاظ استفاده از تکنولوژی وسایل‌های تفریحی که در دنیا استفاده می‌شود یکی از مجهزترین و لوکس‌ترین کلوپ‌های ایران خواهد شد و اولین جت اسکی‌های کاوازکی اولترا 310 قدرتمند ایران در آن استفاده می‌شود و همچنین نماینده انحصاری فلای بورد فرانسه در جزیره قشم و کیش است.

او درباره هزینه اجاره این ابزارهای تفریحی بیان می‌کند: هنوز شورای سیاستگذاری این کلوپ قیمت‌هایی برای استفاده از تفریحاتی که قرار است ارائه شود مشخص نکرده است اما قطعا قیمت اجاره فلای بورد در این کلوپ کمتر از قیمت تمام دنیا و زیر 80 دلار است در حالی که اجاره آن در دوبی برای نیم ساعت حدود 450 درهم است.

یکی دیگر از شناورهایی که برای نخستین بار در جزیره‌ی کیش به صورت آزمایشی استفاده می‌شود، قایق‌های تندرو هستند که 10 تا 14 نفر می‌توانند از آن استفاده کنند. سرعت این قایق‌های تندرو 90 کیلومتر بر ساعت است.

غواصی نیز یکی دیگر از تفریحات آبی جزیره مرجانی کیش است که در سال‌های اخیر به خوبی جا افتاده است و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. پیش از این گردشگران ایرانی غواصی را در کشورهای دیگر تجربه می‌کردند. هزینه هر جلسه غواصی در جزیره کیش 100 هزار تومان است که هر دو نفر می‌توانند به همراه یک مربی و به مدت 15 دقیقه زیبایی‌های زیرآب خلیج فارس را ببینند.

همچنین استفاده از چتر پاراسل که یکی از محبوب‌ترین تفریحات بین گردشگران است، 6 دقیقه زمان می‌برد. گردشگران در این تفریح با استفاده از یک چتر رنگی تا ارتفاع 150 متر از سطح آب دریا بالا می‌روند. تیوپ‌های بادی نیز شامل انواع شاتل و بانانا می‌شود که هر 15 دقیقه آن 40 هزار تومان است. در کنار این تفریحات، کلوپ‌های تفریحی، پکیجی هم برای عکاسی و ثبت لحظاتی که گردشگران می‌گذرانند دارند. برای عکاسی از هر نفر در زیر آب 60 هزار تومان و در سطح آب 40 هزار تومان دریافت می‌کنند.

شاید تفریحاتی که گردشگران از آن لذت می‌برند کار دشواری برای کسانی باشد که آنها را همراهی می‌کنند. پرسنلی که در کلوپ‌های تفریحی آبی جزیره کیش کار می‌کنند مجبورند از صبح تا غروب زیر آفتاب باشند، رنگ پوست همه‌ی آنها زیر آفتاب برنز شده است، عینک و کلاه آفتابی، ابزار لازم برای کارشان محسوب می‌شود. بسیاری از آنها مهاجر هستند و از شهرهای دیگر ایران بویژه بندرعباس، آبادان، شیراز و بوشهر برای کار به جزیره آمده‌اند و کارفرمایان‌شان هیچکدام از آنها را بیمه نمی‌کنند. حقوق آنها بستگی به کاری دارد که انجام می‌دهند، کاپیتانی که مسؤول راندن قایق است حدود یک میلیون تومان دریافت می‌کند و کسی که دو کار عکاسی و جمع کردن چتر پاراسل را با هم انجام می‌دهند 900 هزار تومان می‌گیرد.

یکی از پرسنل‌ که در این کلوپ‌ها کار می‌کند، می‌گوید: صاحب کلوپ‌ها معمولا پرسنلی را که استخدام می‌کنند، بیمه نمی‌کنند چون اکثرا مهاجر هستند و مشخص نیست تا چه زمانی می‌توانند برای کار در جزیره دوام بیاورند.

با اینکه سعی شده در سواحل خلیج فارس به ویژه کیش بیشتر از سواحل دریای شمال به تفریحات آبی پرداخته شود اما همچنان در بین جزایر ایرانی مقصدی به عنوان سفرهای دریایی جا نیفتاده است و بسیاری از گردشگران ایرانی ترجیح می‌دهند تفریحات آبی را در سواحل دوبی تجربه کنند. با توجه به اینکه سعی شده تفریحات آبی در جزیره کیش پررنگ شود اما در این زمینه هنوز برند سازی صورت نگرفته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: