سال ۹۴ در حالی برای کشتی، ورزش نخست و ملی ایران به روزهای پایانی نزدیک می شود که در فاصله حدود پنج ماه به آغاز المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو، بار دیگر نگاه ها به این رشته ورزشی برگشته است.
کد خبر: ۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶        12 March 2016
با وجود همه مشکلات مالی که این روزها و ماه ها ورزش کشور با آن روبرو است، فدراسیون کشتی رویدادهای متعدد بین المللی و داخلی خود را در سال ۹۴ به صورت کامل برگزار شد تا یکی از فعال ترین فدراسیون های ورزشی از نظر برگزاری و همچنین حضور در میادین بین المللی باشد.
با توجه به اینکه سال آینده المپیک برگزار می شود، حضور آزادکاران و فرنگی کاران به خصوص در رده سنی بزرگسالان در مسابقات بین المللی چون جهانی و آسیایی و تورنمنت ها به صورت ویژه ای زیر ذره بین کادر فنی قرار دارد.
همین حساسیت ها و نتایج دور از انتظار تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت های قهرمانی جهان بود که سبب شد «محمد بنا» معروف به «آقای خاص» کشتی ایران یک بار دیگر سکاندار کشتی فرنگی ایران شود و هدفش را از حضور مجدد در عرصه کشتی، شاد کردن دل مردم و حتی الامکان تکرار نتایج المپیک لندن بیان کند.
تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان در سه رده سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان در سال ۹۴ در پیکارهای قهرمانی آسیا و جهان هفت عنوان قهرمانی، سه مقام نایب قهرمانی در جهان، دو مقام سومی آسیا (کشتی آزاد و فرنگی جوانان) و یک مقام چهارمی جهان (تیم کشتی فرنگی بزرگسالان) کسب کرد که به نظر می رسد، صرفه نظر از نتایج تیم بزرگسالان، در رده های پایه، کشتی پیشرفت داشته و این امر به نوعی ورزش نخست ایران را در سال های آینده امیدوار خواهد ساخت.
اما هر چه به بازی های المپیک ۲۰۱۶ ریو نزدیک می شویم، بار مسئولیت کشتی، وزنه برداری و تکواندو و سایر رشته ها مانند دو و میدانی و تیراندازی که امید زیادی به کسب مدال آنان می رود، بیشتر می شود، چرا که نگاه ها و دعای یک ملت پشت سر آنها است.
کشتی آزاد و فرنگی تاکنون ۳۸ مدال از ۶۰ مدالی که ورزشکاران ایران در المپیک کسب کرده اند را برای کشور و مردم به ارمغان آورده اند. ۱۵ مدال طلا، ۱۳ نقره و ۱۷ برنز مدال هایی است که سبب شده کشتی به همراه وزنه برداری و تکواندو به نوعی بار مسئولیت سایر رشته ها را نیز در میدانی به نام المپیک به دوش بکشند و در آستانه المپیک ریو همه امیدواری ها به آزادکاران و فرنگی کاران است تا یک بار دیگر برای کشور افتخارآفرینی کنند.
**عقب گرد سه پله ای کشتی فرنگی بزرگسالان در جهان
تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان ایران در بیست و پنجمین دوره رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا که اردیبهشت سال ۹۴ در دوحه قطر برگزار شد با سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز و ۶۳ امتیاز قهرمان آسیا شد.
بعد از این رقابت ها، تیم ملی در پنجاه و هفتمین دوره رقابت های قهرمانی جهان و گزینشی المپیک که روزهای ۱۶ تا ۱۹ شهریور با حضور فرنگی کارانی از ۶۸ کشور دنیا برگزار شد حضور یافت که با مدال نقره قاسم رضایی و دو برنز یوسف قادریان و حبیب الله اخلاقی به همراه مقام پنجمی سعید عبدولی با ۳۱ امتیاز چهارم شد.
تیم ملی ایران سه سهمیه المپیک نیز در وزن های ۷۵، ۸۵ و ۹۸ کیلوگرم کسب کرد.
بعد از این مسابقات و به دلیل اشتباهات فاحش و ضعف فنی ملی پوشان بود که فدراسیون کشتی به خواسته عمومی جامعه کشتی توجه کرد و یک بار دیگر محمد بنا را در راس کادر فنی تیم ملی قرار داد.
فرنگی کاران کشورمان در بیست و ششمین دوره رقابت های کشتی قهرمانی سال ۲۰۱۶ آسیا که روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن سال ۹۴ در بانکوک تایلند برگزار شد با چهار مدال طلا، یک نقره و دو برنز و ۷۱ امتیاز قهرمان آسیا شد.
*کشتی آزاد دوشادوش بزرگان جهان
تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران در رقابت های کشتی قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا که روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه و با حضور ۲۱ کشور در شهر دوحه پایتخت قطر برگزار شد، با کسب چهار مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز و کسب ۶۸ امتیاز به مقام قهرمانی رسید.
تیم ملی کشتی آزاد همچنین در چهل و ششمین دوره رقابت های کشتی آزاد قهرمانی سال ۲۰۱۵ جهان (۱۶ تا ۲۲ شهریور) در لاس وگاس آمریکا با دو مدال نقره، دو برنز و ۴۸ امتیاز بعد از روسیه، برای هفتمین بار نایب قهرمان جهان شد.
تیم ایران البته در این رقابت ها پنج سهمیه المپیک در وزن های ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم بدست آورد، اما این نایب قهرمانی چون سال ۲۰۱۴ جهان به دل علاقمندان ننشست چرا که ملی پوشان کشورمان نتوانستند مدال طلا کسب کنند.
آزادکاران کشورمان در بیست و نهمین دوره رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۶ آسیا که روزهای یکم و دوم اسفند در تایلند برگزار شد با کسب پنج مدال طلا، یک نقره و یک برنز و ۷۳ امتیاز با اقتدار عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کرد.
*آقایی آزادکاران جوان در جهان
تیم کشتی آزاد جوانان ایران در رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا که روزهای ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه در شهر نایپیداو میانمار برگزار شد در حالی با چهار مدال طلا به مقام سوم دست یافت که مرداد ماه در پیکارهای قهرمانی جهان که در شهر سالوادور داباهیا برزیل برگزار شد با دو مدال طلا، چهار نقره و ۶۲ امتیاز برای نخستین بار در تاریخ و برای دومین سال پیاپی با سرمربیگری محمد طلایی قهرمان جهان شد.
*روند رو به رشد کشتی فرنگی جوانان
تیم کشتی فرنگی جوانان ایران نیز در رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا (۱۸ تا ۲۱ تیر ماه - نایپیداو میانمار) با کسب دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز سوم شد و همین تیم در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۵ جهان در شهر سالوادور داباهیا برزیل با کسب سه مدال طلا، نقره و برنز ششم شد.
عنوان ششمی تیم جوانان در حالی به دست آمد که مدال های این تیم در مسابقات جهانی پس از مدتها با طلا همراه بود و همچنین صعود دو پله ای این تیم از هشتمی به ششمی جهان خود نشان از روند رو به رشد این تیم دارد.
*نایب قهرمانی فرنگی کاران نوجوانان در جهان پس از ۱۸ سال
تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران در رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا که روزهای ۲۱ تا ۲۴ خرداد در دهلی نو در کشور هند برگزار شد با کسب یک طلا، شش نقره و یک برنز و با ۸۲ امتیاز مقتدرانه قهرمان آسیا شد.
این تیم همچنین در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۵ جهان که روزهای ۳ و ۴ شهریور در شهر سارایوو در کشور بوسنی هرزگوین برگزار شد با سه مدال طلا و کسب ۴۱ امتیاز نایب قهرمان جهان شد.
نایب قهرمانی ایران در بوسنی و هرزگوین پس از ۱۸ سال به دست آمد.
*کشتی آزاد نوجوانان:
آزادکاران نوجوانان ایران نیز در ادامه روند موفقیت های خود در رقابت های قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا (۲۱ تا ۲۴ خرداد دهلی نو) با دو مدال طلا و پنج نقره و کسب ۷۷ امتیاز مقتدرانه برسکوی قهرمانی ایستادند.
این تیم در مسابقات قهرمانی جهان (۷ و ۸ شهریور در شهر سارایوو) با ۲ مدال نقره و ۴ برنز نایب قهرمان جهان شد.
*گراپلینگ زنان و مردان
تیم ملی گراپلینگ مردان ایران در رقابت های جهانی ترکیه (۱۸ و ۱۹ مهر در شهر آنتالیا ترکیه) با یک مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز چهارم شد.
تیم گراپیلینگ زنان نیز که با ۵ ورزشکار در این رقابت ها حاضر شده بود توانست سه مدال برنز کسب کند.
*قهرمانی در کشتی ساحلی جهان
رقابت های کشتی ساحلی قهرمانی جهان در سه رده ی سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان روزهای ۲۲ تا ۲۶ خرداد در شهر مانگالیای رومانی برگزار شد.
تیم کشتی ساحلی بزرگسالان کشورمان با سه مدال طلا و یک برنز به عنوان قهرمانی دست یافت.
تیم کشتی ساحلی نوجوانان نیز با یک مدال طلا و یک نقره، سوم شد.
*قهرمانی آلیش کاران مرد و زن در آسیا
تیم های آلیش (کشتی با کمربند) مردان و زنان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا که روزهای ۱۵ و ۱۶ در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد، قهرمان آسیا شدند.
البته در سال جاری به غیر از رویدادهای بین المللی، در هر سه رده سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان مسابقات قهرمانی کشور برگزار و ضمن آنکه مسابقات انتخابی این سه رده سنی نیز برگزار و در رده سنی جوانان و نوجوانان مسابقات عمومی کشور نیز برگزار شد.
همچنین جام های بین المللی تختی، جام باشگاههای کشتی فرنگی و آزاد جهان در تهران و خرمشهر، جام هاشمی نژاد در بهشهر، رقابت های کشتی پهلوانی کشور در تبریز و جام های کودک و شاهد در تهران و یادگار امام (ره) که در رده های مختلف سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان برگزار شد از جمله مهمترین رویدادهای مهم داخلی بود که در سطح بین المللی برگزار شد.
تورنمنت های بین المللی جام محمود آتالای و یاشارارکان ترکیه، کاباکوجوم کول قرقیزستان، سرکیسیان ارمنستان، جایزه بزرگ اسپانیا، پیت لازینسکی و زیلکوفسکی در لهستان، جام ریاست جمهوری قزاقستان، کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی نظامیان جهان در کره جنوبی، پیشکسوتان جهان در یونان، الکساندر مدوید در بلاروس، شرکت تیم های آلیش مردان و زنان در جام بایمان ارکینبایف قرقیزستان، سمباتهی مجارستان، دانکلوف و نیکلا پتروف در بلغارستان، جایزه بزرگ فرانسه، رقابت های کشتی آلیش بلاروس، جام هنری دوگلان فرانسه، جایزه بزرگ باکو، آکیف پریم ترکیه، جام رشید بی محمداف جمهوری آذربایجان و جام تورلیخانف قزاقستان از جمله تورنمت های بین المللی بودند که تیم های منتخب کشتی آزاد و فرنگی در رده های مختلف سنی که اغلب در رده بزرگسالان بود در آن حضور یافتند.
البته حضور تیم های کشتی ایران در تورنمنت هایی مانند جام کوربی آمریکا، کالینینگراد روسیه، جام وهبی امره ترکیه، پادوبنی روسیه، جمهوریت ترکیه و جام ابراهیم مصطفی نیز بنا به دلایل مختلف لغو شد.
متاسفانه در سال ۹۴، کشتی ایران یکی از بهترین های خود یعنی سید جواد رفوگر رئیس انستیتو کشتی، رئیس و دبیر سابق فدراسیون و مربی اسبق تیم ملی را از دست داد. استاد رفوگر در روز ۲۳ دی ماه به علت بیماری و در سن ۶۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.
برچسب ها: کشتی ، المپیک ریو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: