نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت اگر ابن سینا اکنون زنده بود دیگر از کتاب قانون خود استفاده نمی‌کرد و علم روز دنیا را مورد توجه قرار می‌داد. ائمه نیز برای درمان بیماری خود به طبیبان یهودی مراجعه می‌کردند که حکایت از لزوم استفاده از علم روز دنیا در درمان بیماری دارد.
کد خبر: ۲۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴        11 September 2017
خبرگزاری فارس: ویزیت همزمان چند بیمار تخلف است/ ماجرای درخواست نمایندگان مجلس برای انتصاب ژن‌های خوب/ ابن‌سینا هم اگر زنده بود از کتاب قانون استفاده نمی‌کرد/ طفره رفتن حریرچی از توضیح درباره اعتصاب متخصصان بیهوشی

به گزارش اطلس خبر به نقل از فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به اینکه در کشور 24 میلیون خانوار داریم، اظهارداشت: 8.46 درصد خانوارها در کشور یک نفره، 20.7 درصد دو نفره، 28.45 درصد 3 نفره، 27.64 درصد 4 نفره و 14.74 درصد 5 نفره است.
وی افزود: از دهه 70 رشد جمعیت منفی در روستاها به دلیل مهاجرت داریم و هرم سنی جمعیت کشور از جوانی به سمت میانی است و بالاترین رده سنی در کشور 30 تا 34 سال است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین امید به زندگی ایران 74 سال است و امید به زندگی سالم به 64.8 سال رسیده است.

وی گفت: شایع‌ترین علت مرگ ایرانی‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات است؛ همچنین 13.7 درصد کودکان زیر 5 سال چاق یا دارای اضافه وزن است.
حریرچی اضافه کرد: از هر 4 ایرانی یک نفر دچار فشار خون است.

*ویزیت چند بیمار به صورت همزمان تخلف است

حریرچی ادامه داد: ویزیت چند نفر همزمان تخلف است و هم از پزشکان درخواست داریم و هم مردم اگر گزارش دهند ما برخورد می کنیم؛ نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی می توانند نظارت کنند البته کمبود متخصص و پزشک عمومی داریم و گاهی به ناچار این اتفاق رخ می‌دهد.

وی در مورد برنج تولیدی تراریخته توسط دانشجویان علوم پزشکی یزد گفت: نتیجه این محصول را داده‌اند. من هم شنیده‌ام و این برنج مشکلی نداشته است. البته جزئیات در این زمینه نیز اعلام خواهدشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جلسه وزیر بهداشت با انجمن بیهوشی گفت: ما با واقعی سازی تعرفه ها موافق هستیم همانطور هم که منتخبین جدید نظام پزشکی نیز اعلام کرده اند،قطع رابطه مالی بین بیمار و پزشک مطرح است. پزشکان ما قریب به اتفاق در شرایط جنگ،تحریم و ... اجازه نداده اند مشکلی برای مردم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این جلسه مبتنی بر تفاهم و همکاری بوده است، در مورد اینکه اعلام شده برخی از متخصصان بیهوشی در استان هایی همچون شیراز از بیهوشی بیماران امتناع کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بعید می دانم چنین شده باشد و امیدوارم خبر واقعی نباشد.

حریرچی در پاسخ اینکه مجازات متخصصان بیهوشی در صورت امتناع از بیهوش کردن بیماران چیست؟ گفت: باید این مسئله بررسی شود و بعد در این رابطه اظهارنظر کرد. بعید میدانم چنین مواردی رخ دهد.

*ماجرای درخواست نمایندگان مجلس برای انتصاب ژن‌های خوب

حریرچی در پاسخ به سوالی که برخی از انتصابات در دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش شده بر اساس ژن خوب است و شایستگی ها در نظر گرفته نمی شود، گفت: برخی از درخواست ها که انجام می شود حتی اگر مطابق ضوابط باشد به دلیل بعضی از انعکاس ها ممکن است آن را انجام ندهیم.

وی افزود: هیچ اقدام غیر قانونی که منجر به ظلم یا امتیاز برای کسی باشد، انجام نمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد درخواست نمایندگان مجلس از مسئولان وزارت بهداشت برای انتصاب افرادی خاص برای رؤسای شبکه های بهداشتی و درمانی گفت: گاهی در محیط مفاهمه این اقدام صورت می گیرد. نمایندگان مجلس صدای مردم‌اند و انتظاراتی برای بهبود شرایط خدماتی مردمانشان دارند از طرفی نیز هرجا انتصابی باشد به دلیل فضای رقابتی قضاوت‌هایی نادرست صورت می گیرد.

* ابن‌سینا هم اگر زنده بود از کتاب قانون استفاده نمی‌کرد

وی در مورد موضوع طب اسلامی گفت: اینکه ائمه ما قادر به معجزه بوده اند و شفا می‌دادند، شکی نیست ولی اینکه برخی اذعان می کنند فلان سرطان یا بیماری خاص را با یک جلسه درمان می‌کنیم از نظر ما تخلف است ولو با نیت خیر باشد.

حریرچی عنوان کرد: برخی شاعبه مالی و برخی نیت خیر دارند؛ ولی در هر دو صورت چون سلامت مردم تهدید می شود،تخلف است. همچنین باید توجه داشت اگر ابن سینا الان زنده بود دیگر از کتاب قانون خود استفاده نمی‌کرد و قطعا علم روز دنیا را مورد توجه قرار می‌داد. خود ائمه نیز در زمان خودشان شنیده‌ایم که برای درمان بیماری خود به طبیبان یهودی مراجعه می‌کردند و این نشان از لزوم استفاده از علم روز دنیا در درمان بیماری ها دارد.


برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: