منتفی شدن سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا به نوعی پاسخ رفتار اوباما در ماه‌ها و به خصوص دوره دوم ریاست جمهوری وی بوده است.
کد خبر: ۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱        09 March 2016
به گزارش ایلنا،«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به لغو سفر نتانیاهو به واشنگتن اظهار کرد: در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما مخالفت‌هایی از سوی کنگره با کاخ سفید مشهود شد که دلیل آن ناراضی بودن تل آویو از سیاست‌های اوباما به دلیل توافق آمریکا با ایران بر سر مسائل هسته ای بود که نتانیاهو معتقد است این توافق و نزدیکی واشنگتن به تهران امنیت اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.

وی افزود: 3 پرونده صلح فلسطین،مذاکرات هسته‌ای ایران و مساله سوریه از موضوعاتی بود که دولت اوباما در صدد بود تا بتواند آن را به نتیجه برساند. در این حالت محبوبیت اوباما به 34 درصد رسیده بود که تاثیر منفی بر دموکرات‌ها داشت اما با حصول پرونده هسته‌ای و همچنین از سرگیری رابطه با کوبا، چهره آنها تا حد زیادی برجسته شد و حتی اوباما توانست آراء 20 میلیون لاتین تبار را به سمت کلینتون و به نفع وی رقم بزند اما اختلاف از جایی بالا گرفت که نتانیاهو در سال گذشته میلادی به کنگره رفت و در آنجا سخنرانی کرد اما اوباما وی را نپذیرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اوباما پس از اصطکاک با نتانیاهو اعلام کرده بود که انتخابات کنست مانع دیدار این دو چهره شده بود، بیان داشت: زمانی که اوباما با نتانیاهو دیدار نکرده بود در رسانه‌ها علت آن را برگزاری انتخابات کنست اسرائیل عنوان کرد بود که این دیدار امکان تحت‌الشعاع قرار دادن آن را متصور می‌کرده است. از این رو شاهد آن هستیم که نتانیاهو هم همین اظهارات را در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرده و گفته است که اگر به واشنگتن بیاید باید با تمامی نامزدها دیدار کند که این ممکن است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.

وی در پایان گفت: سالانه 3 میلیارد دلار کمک بلاعوض نظامی از سوی آمریکا به اسرائیل ارائه می‌شود که تل‌آویو خواستار افزایش آن تا 5 میلیارد دلار است که البته این موضوع از سوی کنگره تایید شد اما از سوی اوباما مورد تایید قرار نگرفت چراکه وی نمی‌خواهد قبل از انتخابات ریاست جمهوری نارضایتی مردم به سمت دموکرات‌ها سرازیر شود. بنابراین باید گفت منتفی شدن سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا به نوعی پاسخ رفتار اوباما در ماه‌ها و به خصوص دوره دوم ریاست جمهوری وی بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: