نتایج انتخابات 7 اسفند، در روز های بعد از انتخابات به تدریج مشخص شد و بسیاری از شهر های کشور نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی شناختند. با این حال، 69 کرسی از کرسی های سبز بهارستان همچنان خالی است.
کد خبر: ۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷        09 March 2016
نتایج انتخابات 7 اسفند، در روز های بعد از انتخابات به تدریج مشخص شد و بسیاری از شهر های کشور نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی شناختند. با این حال، 69  کرسی از کرسی های سبز بهارستان همچنان خالی است. 

در برخی از شهر ها کاندیدا های انتخابات به دور دوم راه یافته اند و باید منتظر باشند تا مردم شهرشان یکبار دیگر در بهار 95 به آنها رای دهند تا بتوانند راهی پایتخت شوند.

با وجود این، شاید خیلی سخت بتوان پیروز اصلی انتخابات در سراسر کشور را تعیین کرد. بسیاری از شهر ها هنوز نمایندگان خود را نشناخته اند و ممکن است بعد از اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات وزن سیاسی جناح های اصلی کشور در مجلس سبک تر و یا سنگین تر از پیش شود. 
رئیس مجلس آینده چه کسی خواهد بود؟

رقابت دیگر نمایندگان مردم در پارلمان کشور بدون شک بر سر انتخاب اعضای هیات رئیسه و رئیس مجلس خواهد بود. ریاست مجلس از چند بعد پست بسیار مهم و استراتژیکی در عرصه سیاسی کشور است. سوای از اینکه نمایندکان با انتخاب خود رئیس یکی از سه قوه کشور را انتخاب خواهند کرد در واقع آنها به نوعی تعیین کننده روابط این قوه با قوای دیگر و بخصوص قوه مجریه نیز خواهند بود.

اصلاح طلبان و اصولگرایان بعد از رقابت 7 اسفند با آغاز به کار مجلس دهم رقابت شاید حساس تر در پیش خواهند داشت. از طرفی اصلاح‌طلبان توانسته است در میدان سیاسی مجلس، پایتخت پیروز قاطع باشند و حالا باید سرلیست و احتمالا رئیس فراکسیون آینده شان در مجلس و علی لاریجانی که در دو سال دولت یازدهم از چهره حامی دولت در بهارستان به حساب می آمد برای ریاست مجلس دست به انتخاب بزنند.

روز گذشته مصطفی کواکبیان، منتخب مردم تهران در مجلس دهم و همچنین از افراد حاضر در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در این باره و با اشاره به لزوم انتخاب ترکیبی از همه فراکسیون‌ها در هیات رئیسه گفت: هر چند گزینه اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم آقای دکتر عارف می‌باشد اما ما تابع عقل جمعی فراکسیون اصلاح‌طلبان اعتدالگرا خواهیم بود.

گفتنی است برخی از کارشناسان مسائل سیاسی نیز بر این باورند که اصلاح‌طلبان به دلیل توانایی بیشتر علی لاریجانی در رایزنی و حتی چانه زنی با مقامات و دستگاه های دیگر احتمالا گزینه اصلی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهد بود. این در حالی است که بسیاری نیز گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای ریاست بر مجلس را محمدرضا عارف می دادند و استدلال آنان نیز بر این مبناست که اصلاح‌طلبان برای حفظ حیثیت جناحی و گفتمانی خود روی نیرو های اصالتا اصلاح‌طلب خود سرمایه گذاری خواهند کرد و قطعا این نیرو نفر اول منتخبین تهران، محمدرضا عارف خواهد بود.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در این باره و اینکه رئیس جمهور بین علی لاریجانی و محمدرضا عارف کدام یک را برای نشستن بر کرسی ریاست قوه مقننه ترجیح می دهد گفت: «من فکر می‌کنم که حسن روحانی میان ریاست عارف و لاریجانی، لاریجانی را ترجیح می‌دهد. اما این به معنای آن نیست که حسن روحانی به لاریجانی نزدیکتر است تا عارف. ولی معتقدم اگر حسن روحانی از لحاظ سیاسی به عارف نزدیکترهم باشد باز نیز او، لاریجانی را به ریاست مجلس ارجح می‌داند.»

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: «قطعا همه ما آقای عارف را از جهت سیاسی به آقای لاریجانی ترجیح می‌دهیم، اما بدانیم نفوذ علی لاریجانی در دستگاه‌های دیگر برای پیشبرد طرح‌ها و کارهای مجلس بیشتر است.»

در جبهه اصولگرایان نیز گمانه زنی هایی برای انتخاب رئیس مجلس دهم می شود. سید صولت مرتضوی، رئیس سابق ستاد انتخابات کشور چندی پیش به تحلیلی از وضعیت ریاست مجلس دهم و گزینه‌های ریاست مجلس پرداخت و حجت الاسلام میرتاج الدینی و حمیدرضا حاجی بابایی را گزینه های احتمالی اصولگرایان برای ریاست مجلس دانست.

بدون شک رئیس مجلس شورای اسلامی تاثیرات بسیاری بر برنامه های اصلاح‌طلبان و همچنین برنامه‌های موسوم به پسابرجامی حسن روحانی، رئیس جمهور خواهد داشت. باید دید انتخاب نهایی حامیان دولت و اصلاح‌طلبان برای ریاست قوه مقننه چه خواهد بود؟ علی لاریجانی یا محمدرضا عارف؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: