درباره این روزهای فوتبال ایران و حضور پرتعدادا تماشاگران در ورزشگاه‌ها
این اتفاق اما در دراز مدت نتیجه‌ای منفی به بار خواهد آورد. عادت کردن هواداران به حضور رایگان در ورزشگاه می‌تواند باعث دوری غیر مستقیم تماشاگران برای حمایت از تیمشان شود. تنها راه درآمد زایی مستقیم باشگاه‌ها از جانب هواداران قطع می‌شود.
کد خبر: ۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱        21 February 2016
پس از سال‌ها دوباره ورزشگاه آزادی تماشاگران زیادی را به خودش دیده است، اتفاقی که دیدگاه‌های مثبت و منفی بسیاری را در برداشته است. 

به گزارش اطلس خبر، پس از آنکه سازمان لیگ به یکباره قیمت بلیط‌های ورزشگاه‌ها را تا 500 درصد افزایش داد، تماشاگران با حضور در استادیوم‌ها قهر کردند. اگر این نکته را در کنار مشکلات رفت و آمد و عدم امکانات استادیوم‌ها قرار دهیم برآیند قهر تماشاگران بدست می‌آید.
با این حال باشگاه‌ها پس از سال‌ها درصدد آشتی با هواداران خود بودند به همین دلیل پرسپولیس استارت بزرگترین اتفاق این روزهای فوتبال ایران را زد؛ رایگان کردن تماشای دیدارهای خانگی برای هواداران.

این اتفاق در حالی رخ داد که پرسپولیس هر ساله نسبت به سایر تیم‌ها از حمایت بیشتری در ورزشگاه‌ها سود می‌برد با این حال بازی تماشاگرپسند این فصل سرخپوشان با هدایت برانکو در کنار رایگان شدن بلیط‌ها باعث شد تا سه بازی آخر پرسپولیس به طور میانگین 80 هزار نفر را در ورزشگاه آزادی به چشم خود ببیند.

رایگان شدن بلیط‌ها؛ خوش‌بحال تماشاگران بدبحال باشگاه‌ها

وقتی بلیط‌ها رایگان شد، تماشاگران زیادی به ورزشگاه آمدند و امکانات کم و همینطور مشکلات در رفت و آمد به فراموشی سپرده شد تا به صورت اجمالی باید این موضوع بررسی شود که آیا قهر تماشاگران صرفا هزینه بالای بلیط‌ها بوده است؟ البته نکته حائز اهمیت این است که پرسپولیس این فصل بسیار تماشاگر پسند بازی می‌کند و این دو مورد در کنار هم باعث شده تا گرمای خاصی به فوتبال ایران تزریق شود. رایگان شدن بلیط توسط سایر تیم‌ها من جمله تراکتورسازی و صبای قم هم اجرا شد اما برای این دو تیم استقبال قابل توجهی ملاحظه نشد.

استقلال تهران هم پس از 4 مسابقه درک کرد رایگان کردن دیدارهای خانگی تا چه حد می‌تواند به تیمش در راستای رسیدن به عنوان قهرمانی کمک کند. دیدار با گسترش فولاد رایگان شد تا پس از سال‌ها استقلال تهران نیز در کنار هواداران پر شورش پیروزی دلچسبی را جشن بگیرد.
این اتفاق اما در دراز مدت نتیجه‌ای منفی به بار خواهد آورد. عادت کردن هواداران به حضور رایگان در ورزشگاه می‌تواند باعث دوری غیر مستقیم تماشاگران برای حمایت از تیمشان شود. تنها راه درآمد زایی مستقیم باشگاه‌ها از جانب هواداران قطع می‌شود و این امر در بلندمدت که به سمت خصوصی شدن تیم‌ها می‌رویم بسیار گران تمام خواهد شد.

تماشاگران در ایران سعی کردند با قهر کردن و عدم حمایت از تیم محبوبشان، اعتراضشان را بیان کنند اما با این نوع اعتراض، باشگاه فقط لطمه خورد. چند وقتی است که تماشاگران لیورپول به خاطر گران شدن بلیت‌ها شعارهای انتقادی سر می‌دهند و نسبت به بلیت 77 یورویی  استادیوم آنفیلد علیه مدیران باشگاه خود شعار سر می‌دهند. با این وجود آنها هرگز پشت تیم‌شان را خالی نمی‌کنند و همواره تلاش می‌کنند با نشان دادن اعتراضی مناسب قیمت بلیت‌ها را کاهش بدهند. در استادیوم سانتیاگو برنابئو هم که بازی‌های رئال مادرید را میزبانی می‌کند قیمت بلیت نسبت به مکان‌های مختلف استادیوم از 30 تا 65 یورو متغیر است که این هم یک درآمدزایی فوق‌العاده برای متمول ترین باشگاه دنیا است.

در هر صورت باشگاه‌های بزرگی چون پرسپولیس و استقلال تهران باید به جای مجانی کردن بلیط بازی‌ها، تسهیلات مناسبی را برای ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها در نظر بگیرند. همانند امکانات مناسب و رایگان شدن رفت و آمد به ورزشگاه در صورت داشتن کارت هواداری و همینطور تخفیف مناسب استفاده از مترو این بار هم با در اختیار داشتن کارت هواداری که همین امر باعث چرخه مناسب مالی در باشگاه خواهد شد. همینطور پرسپولیس یا استقلال می‌تواند تخفیف‌های ویژه‌ای برای هوادارانی در نظر بگیرد که بلیط چندین بازی خانگی را به صورت یک پکیج خریداری کنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: