اثرات وام 160 میلیونی بازار مسکن؛
شورای پول و اعتبار در مصوبه اخیر خود سقف وام مسکن زوجین را به 160 میلیون تومان افزایش داد که به تبع این تغییر، اقساط این تسهیلات هم حداکثر تا 3 میلیون تومان افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۲۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹        23 March 2016

شورای پول و اعتبار در مصوبه اخیر خود سقف وام مسکن زوجین را به 160 میلیون تومان افزایش داد که به تبع این تغییر، اقساط این تسهیلات هم حداکثر تا 3 میلیون تومان افزایش می‌یابد. 

به گزارش اطلس، پیش‌تر مبلغ وامی که برای زوج‌ها در نظر گرفته شده بود 80 میلیون تومان برای حدود 82هزار زوج بود. در طرح قبلی یعنی وام 80 میلیونی زوجین در صورتی می‌توانستند از تسهیلات وام 80 میلیونی استفاده کنند که نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال پس‌انداز کنند تا پس از یک سال بتوانند دو برابر مبلغ سپرده‌گذاری شده را با باز پرداخت یک میلیون تومان در ماه دریافت کنند.

 این در حالی است که در طرح جدید شروط دریافت تسهیلات و میزان بازپرداخت نسبت به طرح قبلی تغییری نکرده است. باتوجه به مشکلاتی که در حال حاضر برای اخذ این میزان تسهیلات وجود دارد نمی‌توان انتظار داشت که وام 160میلیونی بتواند در بلندمدت بازار ساکن و مسکوت مانده مسکن را متحول کند. در حال حاضر بازار مسکن حدود 40‌درصد اقتصاد کشور را برعهده دارد بنابراین رونق در اقتصاد کشور بستگی زیادی به رونق در بازار مسکن دارد.  

به نظر می رسد وام 160 میلیونی بازار مسکن همچون وام خودرو صرفا درکوتاه مدت اثرات مسکنی داشته باشد و در تحریک خرید برای تقاضا در بازار مسکن در میان مدت هم با اما و اگر مواجه شود. به اعتقاد کارشناسان این مصوبه شورای پول و اعتبار برای دو برابر کردن تسهیلات مسکن با توجه به میزان بالای اقساط آن تاثیر بلند مدتی بر بازار مسکن نمی تواند داشته باشد. در صورتی دولت می‌تواند با پرداخت وام 160میلیونی، بازار مسکن را در بلندمدت تحریک کند که مدت زمان بازپرداخت از 12 سال به حداقل 25سال افزایش یابد و به‌تبع آن میزان سهمیه وام دریافتی را نیز در بازار افزایش دهد.

مضاف بر آن ، باتوجه به اینکه بازار مسکن سالهاست در رکود به‌سر می‌برد و تجربه نشان داده که پرداخت تسهیلات مسکن تاکنون نتوانسته تحریکی را در بازار ایجاد کند بنابراین دولت برای خروج از رکود باید تسهیلات را در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد تا با سازو کاری هدایت شده تقاضا در بازار شکل بگیرد. ضمن اینکه لازم است دولت هزینه‌های ساخت‌وساز را از طریق تخفیف‌های مالیاتی  برای تحول و رونق در بازار مسکن کاهش دهد. 

برچسب ها: اطلس خبر ، وام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: