معصومه ابتکار خبر داد؛
رییس سازمان محیط زیست از مذاکرات ایران و عراق در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها خبر داد.
کد خبر: ۲۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶        24 April 2017


به گزارش اطلس خبر به نقل از ایلنا، معصومه ابتکار (رییس سازمان حفاظت محیط زیست) با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، گفت: این لایحه اجماع نظر دولت و مجلس بوده و تمامی تجربیات ملی و بین‌المللی در آن گنجانده شده است، که نقش بسزایی در ارتقای کیفیت هوا در شهرها، محیط‌های صنعتی، در بحث گرد و غبار، استقرار واحدهای صنعتی، حمایت از انرژی‌های نو در لایحه آلودگی هوا دیده شده است.

رییس سازمان محیط زیست افزود: همچنین استفاده از سازوکارهای مناسب برای تقویت فعالیت‌های فناوری محیط زیست در واحدهای صنعتی و تولیدی نیز در لایحه هوای پاک دیده شده است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌های لایحه هوای پاک در نخستین فرصت تهیه و ابلاغ می‌شود، ادامه داد: در برخی زمینه‌ها ضوابط آماده بوده و ابلاغ می‌شود و در سایر موارد پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها در حال تهیه است، که پس از اتمام در هیئت دولت بررسی و تصویب می‌شود.

ابتکار یادآور شد: کیفیت هوای تهران، اصفهان و شیراز به طور نسبی بهتر شده است، که با همکاری مردم با استفاده کمتر از خودروی شخصی، ارتقای سطح استاندارد خودروها و سوخت و استفاده از خودروهای برقی کیفیت هوا روزبه روز بهبود می‌یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری ایران با کشورهای همسایه در موضوع گردوغبار افزود: در سال 92 برای پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و موضوع گرد و غبار نخستین دیدار با مقامات عراقی در بغداد انجام شد، اما مسائل ناامنی و ناپایداری عراق مانع اجرای توافقات شد.

عضو کابینه دولت یازدهم، ادامه داد: خوشبختانه حدود 2 ماه است که بغداد برای همکاری در موضوع ریزگردها اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مرکزی برای آموزش و توان افزایی کشور عراق در موضوع گردوغبار تشکیل شده است، یادآور شد: محدوده کانون ریزگردها و مجریان طرح مشخص شده‌اند، که امیدوارم کشور عراق مسئولیت خود را برای احیای تالاب‌ها، رفع مشکلات کانون‌های گرد و غبار در عراق نقش خود را ایفا کند.

ابتکار با اشاره به اینکه کانون‌های گردو غبار در عربستان، افغانستان و شمال شرق قره قوم (بیابانی در آسیای مرکزی که بیشتر ترکمنستان را شامل می‌شود) مستقیما ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزود: موضوع ریزگردها مسئله‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ لذا از حدود 2سال پیش قطعنامه‌های متعددی درباره گردوغبار صادر شده و در دستور کار سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازوکارهای بین‌المللی برای مواجهه و کاهش اثرات طوفان‌های گردوغبار در دستور کار نخستین اجلاس بین‌المللی گردوغبار است، تصریح کرد: این اجلاس برای نخستین بار توسط سازمان ملل متحد در تیرماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.


برچسب ها: ابتکار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: