وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به دوحه با امیر قطر دیدار و گفتگو کرده است.
کد خبر: ۲۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷        22 April 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا امروز شنبه با سفر به دوحه پایتخت قطر با امیر این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه است. سفر به قطر بخشی از سفر منطقه ای ماتیس به شمار می رود. ماتیس به عربستان سعودی، مصر و اسرائیل نیز سفر کرده است. ماتیس قصد دارد فردا یکشنبه نیز به جیبوتی سفر کند.

وزیر دفاع آمریکا با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار و گفتگو کرده و دیداری نیز با خالد العطیه وزیر دفاع این کشور داشته است. مهمترین هدف از سفر ماتیس به قطر، بهبود روابط دوحه و واشنگتن بوده است. به نظر می رسد مهمترین موضوعات مورد گفتگو بین دو طرف، مقابله با گروه تروریستی داعش، بحران سوریه و نقش منطقه ای ایران بوده است. ماتیس پیش از این مدعی شده است که ایران نقش بی ثبات کننده ای را در منطقه ایفا می کند.

روابط کشورهای منطقه با آمریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما با تنش هایی روبرو شده بود، رهبران عربی بر این باورند که دولت اوباما تمایلی برای دخالت در بحران سوریه و مقابله با نفوذ ایران در منطقه نداشته است.

ماتیس روز جمعه نیز در سرزمین های اشغالی گفت: بی شک سوریه تسلیحات شیمیایی بیشتری در اختیار دارد و نظام اسد نباید از آنها استفاده کند.

قطر گرچه کشوری کوچک است ولی نقش مهمی در سیاست منطقه دارد. پایگاه هوایی العبید قطر میزبان بیش از 10 هزار نظامی آمریکایی است. قطر که حامی دیرینه گروه های معارض سوری است، یک مذاکره کننده مهم در دستیابی به توافق اخیر برای تخلیه هزاران غیر نظامی سوری از شهرهای محاصره شده بوده است.

آمریکا و قطر روابط اقتصادی نزدیکی دارند، شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در ماه اکتبر اعلام کرد که قصد دارد 100 فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ به ارزش 18.6 میلیارد دلار خریداری کند.

برچسب ها: آمریکا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: