گزارشی از کسب و کارهای پر رونق یک شبکه اجتماعی؛
آمارها متفاوت است اما آخرین رقم ارائه شده برای اعضای ایرانی تلگرام حدود ۲۸ میلیون نفر است. حدود یکسالی است که هرازگاهی پس از برگزاری جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه شایعاتی در خصوص فیلتر شدن شبکه اجتماعی"تلگرام" که این روزها به یکی از اصلی ترین منبع کسب درآمد برخی از ایرانیان بدل شده، مطرح می‌شود.
کد خبر: ۲۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸        12 March 2017
آمارها متفاوت است اما آخرین رقم ارائه شده برای اعضای ایرانی تلگرام حدود ۲۸ میلیون نفر است. حدود یکسالی است که هرازگاهی پس از برگزاری جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه شایعاتی در خصوص فیلتر شدن شبکه اجتماعی"تلگرام" که این روزها به یکی از اصلی ترین منبع کسب درآمد برخی از ایرانیان بدل شده، مطرح می‌شود.

به گزارش اطلس خبر، آمارها متفاوت است اما آخرین رقم ارائه شده برای اعضای ایرانی تلگرام حدود ۲۸ میلیون نفر است. حدود یکسالی است که هرازگاهی پس از برگزاری جلسات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه شایعاتی در خصوص فیلتر شدن شبکه اجتماعی"تلگرام" که این روزها به یکی از اصلی ترین منبع کسب درآمد برخی از ایرانیان بدل شده، مطرح می‌شود.

از همکاری نکردن مدیرعامل تلگرام برای آوردن سرورهایش به ایران گرفته تا مخالفان پر و پاقرص این شبکه اجتماعی همه و همه دست به دست هم داده تا بحث فیلتر شدن تلگرام همیشه داغ بماند و هر از گاهی نظری در این خصوص مطرح شود. 

اما در این بین وزیر ارتباطات با اظهارنظری جدید خیال همگان را راحت کرده است. به گفته محمود واعظی، قرار نیست هیچ نرم افزاری جایگزین تلگرام شود. 

این وزیر دولت یازدهم در مورد نگرانی برخی در خصوص فیلتر شدن تلگرام در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز به اظهارنظر پرداخته و صراحتا تاکید کرده در انتخابات تلگرام فیلتر نخواهد شد چراکه این شبکه های اجتماعی وسیله ای برای اطلاع رسانی بهتر هستند و درعین حال می‌توانند کمکی سازنده باشند.

در نهایت نیز واعظی متذکر شده تا زمانی که تخلفی سر نزند و قوانین توسط این شبکه اجتماعی زیر پا گذاشته نشود، این شبکه اجتماعی فیلتر نخواهد شد.

این درحالی است که این روزها تلگرام به یکی از ابزارهای کسب درآمد جدی در کشور بدل شده تا جاییکه برای خرید جنس و محصولی دیگر نیازی به سر زدن به مغازه ها نیست بلکه براحتی میتواند به محصول مورد نظر دسترسی کامل داشت و آن را خریداری کرد!

آنطور که آمارها حکایت دارند، استقبال از تلگرام و خریدهای اینترنتی از این شبکه اجتماعی بسیار زیاد بوده است. آمار کانال های فعال و اعضای حاضر در تلگرام نیز برهمین موضوع تاکید دارد. برخی از آمارها تاکید می‌کنند از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۵۲ زن در تلگرام حضور دارند.

همچنین به گفته مسعود اسدپور رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور، در حال حاضر از میان ۱۷۰ هزار کانال تلگرامی فارسی زبان بیش از ۱۱ هزار  و ۱۰ کانال دارای بیش از ۵۰۰۰ عضو هستند. کانال‌های تلگرام روزانه به طور متوسط حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب منتشر می‌کنند که در مجموع بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد بازدید را طی یک روز رقم می‌زنند.

شاید برای همین باشد که در اظهار نظرهای اخیر وزیر ارتباطات نیز تاکید بر مهاجرت کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای نوین دیده می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از کسب وکارهای سنتی چون مغازه داران سعی دارند تا با ایجاد کانال های تلگرامی و تبلیغ کانال خود به سب وکار کساد خود رونق بخشند و شاید برای همین باشد که تلگرام روز به ورز با اهمیت تر از گذشته می‌شود.

در عین حال، علی رغم تاکید واعظی مبنی بر فیلتر نشدن این شبکه اجتماعی، ولی همچنان خطر تلگرام در ایران را تهدید می‌کند. البته این بار این فقط یک شبکه اجتماعی همانند چندین شبکه اجتماعی که پیش از این فیلتر شده است، نیست چرا که تلگرام به یکی از اساسی ترین فضاهای کسب و کار در کشور بدل شده و قطعا فیلتر کردن آن کار آسانی نخواهد بود. اگر چنین چیزی محقق شود این به منزله افزایش چشمگیر بیکاری در کشور خواهد بود؛ مساله ای که قطعا مسئولان را نیز برای تصمیم گیری درست نگران کرده است!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: