نماینده دائم ایران در سازمان ملل انتخابات را نشان اقتدار و ثبات دانست و گفت: کشوری که به شیوه مدنی، صلح آمیز و مشارکت مردم، سرنوشت خود را تعیین می کند، یعنی آن کشور اقتدار دارد و اگر تعهدی در جامعه جهانی داد، قادر به انجام آن است.
کد خبر: ۲۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶        05 March 2016
غلامعلی خوشرو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص اثرگذاری مشارکت مردم در انتخابات ها افزود: انتخابات ایران از چند بعد قابل توجه و اهمیت است چرا که در ابعاد خارجی و بین المللی، ایران در منطقه جغرافیایی قرار دارد که ناامنی و بی ثباتی را شاهد هستیم .
وی ادامه داد: چنین انتخاباتی در کشور با آن وسعت از مرز شمالی تا جنوبی و شرقی تا غربی که در هیچ کجای آن الحمدلله خشونت و مساله امنیتی دیده نشد، کار بسیار مهمی است .

** انتخابات در ایران انتخابات با تلاش سیاسی و ملی انجام می شود نه با اسلحه
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهارداشت: در برخی از کشورهای همجوار برای اداره انتخابات در یک ده یا شهر، کلی اسلحه بکار می برند و اداره آن صندوق به اسلحه بستگی دارد تا به صندوق رای، اما در جمهوری اسلامی ایران با تلاش سیاسی و ملی قادر هستیم چنین انتخابات با شکوهی را برگزار کنیم که نشان می دهد جایگاه ایران شاخص است .
خوشرو بر اهمیت حضور میلیونی در یک روز برای انجام عمل مدنی و رقابت آمیز بدون پیدایش هیچ مشکل امنیتی تاکید کرد و اظهار داشت: بعد از انتخابات هم با چه نظمی آرا جمع آوری، خوانده و تعیین و تایید می گردد که این کاملا شاخص خوبی برای مشارکت مدنی و ثبات کشور است .
وی افزود: وقتی کشوری از لحاظ سازوکار تعیین سرنوشت خود به شیوه مدنی، صلح آمیز و مشارکت مردم توانایی دارد، نشانگر آن است که آن کشور دارای اقتدار است؛ یعنی اگر تعهدی در جامعه جهانی انجام دهد، توانایی انجام تعهدات خود را دارد .
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این نشان می دهد اگر چنین کشوری پیمان ببندد، طرف با ثباتی خواهد بود، بنابراین اعتبار و جایگاه کشور را انتخابات و مشارکت مردم ارتقاء می بخشد .
خوشرو افزود: البته تحولات چند ماه گذشته از جمله اجرایی شدن برجام، رفع تحریم ها، گسترش روابط اقتصادی با دنیا، مساله مشارکت مردم و بیان یک حرکت مدنی و سیاسی با هم جمع می شود و جمهوری اسلامی ایران به تدریج از یک مساله امنیتی که به ناحق ایجاد شده بود، حرکت کرده و به یک موقعیت صلح آمیز رسیده و اکنون نیز به سمت دستیابی به یک موقعیت بهتر اقتصادی گام برداشته است.
وی با بیان اینکه مابقی مسایل از قبیل اینکه چه گروهی و با چه افکاری در انتخابات برنده شده مسایل داخلی است،گفت: برای جامعه بین المللی میزان مشارکت، نحوه برگزاری انتخابات ، ثبات، امنیت، نحوه ادامه و مدیریت آن از اهمیت برخوردار است که خوشبختانه قادر بودیم به خوبی انتخابات را به سرانجام برسانیم .

** ایران همواره مورد توجه نامزدهای انتخاباتی امریکا بوده است
خوشرو در پاسخ به دلایل اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران در انتخابات امریکا خاطر نشان کرد:برای امریکا ایران به خاطر تاریخ چندهزار ساله، فرهنگ غنی و وضعیت ژئواستراتژیک منطقه ای و به دلیل استمرار تاریخی فرهنگ ایران، کشوری مهم است.
وی افزود: ایران کشوری است که در طول هزاران سال و قرن ها هویت آن حفظ شده است بنابراین وقتی با ایران صحبت می کنند ایران دارای موقعیت ویژه ای است .
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد:مساله دیگر توانایی، اقتدار،مقاومت ، نیروی فکری و علمی جامعه ایران است که بی نظیر می باشد و موقعیت اقتصادی، نفت، انرژی، معادن و نیروی انسانی، هر کدام از ابعاد مهم جامعه ایران تلقی می شود .
خوشرو ادامه داد: از سال ۱۳۵۷ مساله و موضوع ایران در انتخابات امریکا اثر گذار بوده است از انتخابات کارتر گرفته که در مبارزات انتخاباتی ۴۰ سال پیش امریکا یکی از انتقاداتی که به وی وارد کردند این بود که چرا سلاح هایی را به ایران می فروشد که خود امریکا آنها را ندارد که این موضوع برای نظام شاهنشاهی گران تمام شد و در تحولات بعدی اثرگذار بود .
وی گفت: حداقل شاه و دستگاه امنیتی وی تصورش این بود که نمی تواند دیکتاتوری قوی گذشته را ادامه دهد و گویی اینکه امریکا گفته بود که شاه می بایست در رفتارش تغییر بدهد و به شاه بدبین شده بودند و شاه از این موضوع ترسیده بود.
خوشرو ادامه داد: وقتی هم امواج انقلاب فراگیر شد، همین موضوع انقلاب در انتخابات بعدی امریکا به محور انتقاد از دموکراتها قرار گرفت که اقدامات دموکراتها سبب شد ایران به عنوان کشوری متحد از دست برود و باید با ایران با زبان زور مواجه شد .
وی افزود: مساله ادامه یافت تا زمانی که به عراق و افغانستان حمله کردند و در اواخر هم موضوع برجام، رفع تحریم ها و مساله جایگاه منطقه ای ایران و نفوذ در منطقه موضوعاتی است که در امریکا مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری است .
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت:الان نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در حزب جمهوری خواه ادعا دارند که این موافقت نامه هسته ای بیشتر به نفع ایران بوده و ایران توانسته هم توان هسته ای خود را حفظ کند و هم تحریم ها را برطرف سازد.
خوشرو افزود:حتی ادعا کرده اند این تفاهم نامه برخلاف نظر مابقی کشورهای مذاکرات و شورای امنیت صورت گرفته است و مدعی هستند اگر به کاخ سفید بیایند با آن برخورد خواهند کرد و یا بندهایی را به آن تفاهم نامه اضافه خواهند کرد و یا در مورد مساله منطقه ای نیز اغلب مدعی هستند که باید رفتار منطقه ای ایران را کنترل کرد و به غلط از موضع اشتباه رفتار ایران را باعث بی ثباتی می دانند.
وی اضافه کرد: البته اینکه بی ثباتی که در منطقه توسط امریکا ایجاد شده و هزینه هایی را متحمل شده مشخص است و عواقب آن به گردن امریکا است اما ایران موضوعی مهم در مبارزات انتخاباتی امریکا است .
به گفته خوشرو در حزب دموکرات نیز خانم کلینتون وآقای سندرز هر دو نسبت به برجام و لغو آن سخنی نگفتند که بخواهند بعد از پیروزی آن را لغو کنند بلکه گفته اند دقت می کنیم درست انجام شود و ایران نتواند از برخی خلاء های قانونی استفاده کند و اقداماتی نکند که برجام را تحت الشعاع قرار دهد .
وی اضافه کرد: بین این دو رقیب در دموکراتها، اقای سندرز خیلی معتقد به نقش منطقه ای ایران نیست ولی خانم کلینتون بیشتر تمایل به حمایت از متحدین سنتی امریکا دارد. بنابراین هردو حزب جمهوری خواه و دموکرات، مساله ایران برایشان مساله است و نحوه برخورد با آن نیز مساله است .

** آمریکایی ها به دنبال برقراری روابط اقتصادی خود با ایران در زمینه حمل ونقل
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: البته در طول ۶ ماه گذشته به تدریج محوریت مساله ایران به عنوان خطر استراتژیک محو شده و کم کم بحث موضوع ایران پس از اجرای برجام مورد توجه قرار گرفته است و آنان نیز می خواهند از این موقعیت استفاده کنند و روابط اقتصادی خود را در زمینه حمل و نقل و غیره ایجاد کنند .
خوشرو خاطر نشان کرد: اگر گفت وگوی نامزدهای انتخاباتی امریکا را رصد کنیم می بینیم که به تدریج ایران به عنوان خطر بزرگ امنیتی و ایران هراسی به حاشیه رفته و موضوع مشارکت و استفاده از نقش منطقه ای ایران مطرح می شود .
وی در پاسخ به وضعیت محدودیت ویزا به آمریکاییان نیز گفت: مخالفین برجام بخصوص جمهوری خواهان این موضوعات را در کنگره مطرح کردند ولی اوباما قادر شد از مکانیزم وسازوکار اداری برای آن استفاده کند و امکان رد این موضوع را از کنگره بگیرد.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: آنها به دنبال فشار هستند و یکی از سازوکارها این بود که برای کسانی که خواستار سفر به ایران هستند، محدودیت هایی را به دلایل واهی دیگر برای امنیت امریکا تصویب کردند و در بودجه قرار دادند که مجبور کنند اوباما آن را امضاء کند و اگر اوباما امضاء نمی کرد مشکلاتی را در بودجه کشورش بوجود می آورد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: البته بعد ها وزیر خارجه امریکا اطمینان داد کسانی که برای تجارت و روابط اقتصادی به ایران سفر کنند و حتی مقاماتی از اروپا و سفرهای رسمی و نظیر آن، موضوع و محدودیت اعمال نخواهد شد .
خوشرو گفت: بنابراین به دنبال سازوکارهایی هستند از جمله ویزای بلند مدت تا مانعی در این زمینه نباشد و متعهد شدند بطور کلی مساله ویزا اثری در اجرای برجام نگذارد. البته این موضوع ادعای آنهاست و به نظر ما این کار به هیچ وجه پسندیده نیست و ما مخالف هستیم.
وی تصریح کرد:البته این موضوعات، مسایل داخلی آنها است که مطرح کرده اند و امیدواریم دستگاه قضایی امریکا بتواند یک وضعیت عدم اجرا یا توقف در مورد محدودیتی که مقرر شده، برای کسانی که به ایران سفر می کنند، ایجاد کند .

*** حزب الله لبنان افتخار جامعه عرب و نیروی سیاسی داخل لبنان است
وی در پاسخ به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در خصوص قراردادن حزب الله لبنان در لیست تروریستها نیز گفت:حزب الله لبنان از نظر امریکایی ها به دلیل روابط استراتژیکی که با اسرائیل دارند منفی است ولی واقعیت این است که حزب الله لبنان نیروی سیاسی داخل نظام لبنان و برای دفاع و مقابله در برابر اشتغال اسرائیل از ملت و کشور لبنان است .
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: لبنان نیز حزب الله را قدرت مشروع و بازیگر سیاسی می داند و وزیر خارجه لبنان بارها حتی در جلسه اتحادیه عرب نیز این مساله را تکرار کرده است.
خوشرو اظهار داشت: اینکه اتحادیه عرب چنین بحثی را مطرح کرده اند بیشتر برای جبران شکست سیاست های منطقه ای آنان است که در دخالت در سوریه ، عراق و لبنان با آن مواجه شده اند.
وی اضافه کرد: به خاطر همین تلاش دارند فشار خود را روی حزب الله لبنان قرار دهند و اقدامات حزب الله را مانع پیشرفت اهداف خود می دانند ولی مساله این است که حزب الله لبنان افتخاری برای جهان عرب بوده و متاسفانه اتحادیه عرب با این رفتار ناپسند خود را در برابر خواسته ملت مسلمان کشورهای منطقه قرار می دهند که هیچکدام طالب تضعیف نیروی مقاومت در برابر اسرائیل نیستند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: