چین با اجرای یک برنامه پنج ساله مدون قصد دارد رشد اقتصادی خود را بالای 6.5 درصد حفظ کند.
کد خبر: ۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹        05 March 2016
به‌گزارش اقتصادنیوز به‌نقل از خبرگزاری رویترز، دولت چین در جلسه سالانه پارلمان اعلام کرد که این کشور قصد دارد با اجرای یک برنامه توسعه‌ای پنج ساله، رشد اقتصادی خود را در سطح بالای 6.5 درصد حفظ کند.

دولت چین همچنین اعلام کرد که این کشور قصد دارد طی پنج سال آینده سهم حضور بخش خدمات را در رشد اقتصادی خود افزایش دهد.

سیزدهمین برنامه پنج‌ساله توسعه‌ای چین یک پیش نویس توسعه اجتماعی و اقتصادی حدفاصل سال‌های 2016 تا 2020 است. نسخه نهایی این طرح دو هفته دیگر ازسوی پارلمان چین تصویب خواهد شد.

این طرح همچنین به چین امکان سرمایه‌گذاری خصوصی بیشتر در بخش بانکی، بهبود فرآیند تعیین نرخ بهره و بازار ارزی و و بهبود عملیات مدیریت ذخایر ارزی این کشور را می‌دهد.

چین همچنین قصد دارد صف آرایی سیاست اقتصادی خود را تغییر داده و ارتباط خود با بازارها و همینطور شفافیت سیاست‌های خود را بهبود دهد و این سیاست‌ها را قابل پیش‌بینی‌تر کند.

رشد اقتصاد چین تحت فشار ناشی از کاهش تقاضای داخلی و خارجی، مازاد تولید صنایع و تزلزل سرمایه‌گذاری، در سال 2015 میلادی به 6.9 درصد افت کرد که ضعیف‌ترین نرخ رشد اقتصادی این کشور طی ربع قرن گذشته بوده است. با این حال، بخش وسیعی از اقتصاددانان بر این اعتقادند که نرخ رشد اقتصادی چین بازهم کاهش یافته و امسال به 6.5 درصد خواهد رسید.

چین همچنین قصد دارد میزان مصرف انرژی را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی، تا سال 2020 میلادی 15 درصد کاهش دهد. این کشور همچنین قصد دارد سطح آلاینده‌های کربنی خود را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی تا پایان دهه جاری به میزان 18 درصد کاهش دهد.

چین همچنین قصد دارد ساخت ذخایر استراتژیک خود را برای محصولات نفتی تقویت کرده و در عین حال ذخایر گاز طبیعی خود را نیز افزایش دهد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: