گزارشی از پشت پرده نشستی که منجر به استیضاح وزیر راه و شهرسازی شد؛
چندی پیش برای پاسخگوی به سوالات نمایندگان پا به کمیسیون عمران می گذارد. قراربود ۱۳ سوال مطرح شود تا وی پاسخگوی ابهامات باشد. در زمان پاسخگویی به سوال دوم ۷ نفر از ۱۰ متقاضی طرح سوال نشست را ترک می‌کنند. ابهامات باقی می‌ماند و درنهایت درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات رئیسه می‌رسد.
کد خبر: ۱۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲        18 February 2017
چندی پیش برای پاسخگوی به سوالات نمایندگان پا به کمیسیون عمران می گذارد. قراربود ۱۳ سوال مطرح شود تا وی پاسخگوی ابهامات باشد. در زمان پاسخگویی به سوال دوم ۷ نفر از ۱۰ متقاضی طرح سوال نشست را ترک می‌کنند. ابهامات باقی می‌ماند و درنهایت درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات رئیسه می‌رسد.

به گزارش اطلس خبر، چندی پیش برای پاسخگوی به سوالات نمایندگان پا به کمیسیون عمران می گذارد. قراربود ۱۳ سوال مطرح شود تا وی پاسخگوی ابهامات باشد. در زمان پاسخگویی به سوال دوم ۷ نفر از ۱۰ متقاضی طرح سوال نشست را ترک می‌کنند. ابهامات باقی می‌ماند و درنهایت درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی به هیات رئیسه می‌رسد. 

این روزها دقیقه ها برای برکناری آخوندی به شماره افتاده است. وزیری که درنهایت با تهدید نمایندگان امضاء کننده استیضاح اش با ارسال نامه ای به هیات رئیسه مجلس برای پاسخگویی در صحن مجلس اعلام آمادگی کرد!

این موارد کلیاتی است که اتفاق هایی که در نشست کمیسیون عمران و آخوندی افتاده تا او را به صحن مجلس بکشاند. اتفاق هایی که امضاء کنندگان استیضاح آن را به حق می دانند و موافقان آخوندی آن را سیاسی! اما یک چیز مشخص است که این روزها این وزیر دولت یازدهم زیر تیغ بهارستانیها رفته و هر لحظه امکان دارد میز و صندلی خود را از دست بدهد. 

اگرچه این اتفاق شاید برای وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم چندان مهم هم نباشد اما قطعا برکناری این وزیر در آستانه انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری میتواند پیامدهای منفی را برای دولت روحانی به همراه داشته باشد.

شاید برای همین است که موافقان روحانی و یارانش در مجلس زبان به انتقاد گشوده اند و از عزم راسخ برخی از بهارستانیهایی گفته اند که سعی بر برکناری وزیر راه وشهرسازی با منافع سیاسی می‌گویند.برخی از این نمایندگان همراه به اظهارات اخیر قاضی پور نماینده ارومیه اشاره دارد که وی از مستندات زیاد در خصوص تخلفات آخوندی گفته اما تا کنون حتی یک برگ آن نیز منتشر نشده و یا حتی به دست هیات رئیسه نیز نرسیده است.
 
به گفته بهادری نماینده مردم ارومیه، قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه گفت ما یک گونی سند و مدرک علیه آخوندی داریم اما دریغ از ارائه یک برگ کاغذ. ایشان گفت هر کس این اسناد را خواست به اتاقم بیاید تا نشانش دهم اما در جلسه کمیسیون عمران هیچ یک از اسناد ادعا شده را  ارائه نکرد.
 
براساس اظهارات نایب رییس کمیسیون عمران مجلس منطق و روند طبیعی استیضاح این بود که همه سوالات و محورها در جلسه کمیسیون تخصصی با حضور استیضاح کنندگان و استیضاح شونده مطرح و تعیین تکلیف شود اما حدود ۱۱ سوال و محور مطرح نشده در نشست مشترک وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح اصلا مطرح نشد که تکلیفش روشن شود.

به گفته سیدهادی بهادری متقاضیان استیضاح آخوندی تلاش زیادی کردند تا با ترک نشست مشترک استیضاح کنندگان، استیضاح وزیر را در دستور کار مجلس قرار دهند که در نهایت موفق به انجام این کار شدند. در مرحله بعد نیز تمام تلاش خود را خواهند کرد تا رای عدم اعتماد ایشان در مجلس صادر شود اما ما دنبال تنویر افکار عمومی هستیم تا به  سوالات یا بهتر بگویم به اتهاماتی که توسط متقاضیان استیضاح به وزیر و پسر ایشان زده شده است، پاسخ داده شود.

به اذعان وی، منطق و روند طبیعی استیضاح این بود که کلیه سوالات و محورها در جلسه کمیسیون تخصصی با حضور استیضاح کنندگان و استیضاح شونده مطرح و تعیین تکلیف شود اما حدود ۱۱ سوال و محور مطرح نشده در نشست مشترک وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح اصلا مطرح نشد که تکلیفش روشن شود.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد متقاضیان استیضاح عجله زیادی برای کشاندن استیضاح به صحن علنی مجلس داشتند. آنان خیال می‌کردند کمیسیون عمران عمدا تمایلی به ارجاع استیضاح وزیر به صحن علنی مجلس نداشت در حالی که کمیسیون عمران مُر آیین‌نامه عمل کرد و انحرافی از آن نداشت. فضایی که متقاضیان استیضاح به وجود آوردند کاملا حاشیه‌ای بود. ترک جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی توسط متقاضیان استیضاح هم در همین راستا انجام شد. در این نشست قرار بود  ۱۳ سوال و محور استیضاح پرسیده شود اما بعد از طرح سوال دوم، ۷ نفر از ۱۰ متقاضی استیضاح جلسه کمیسیون عمران را ترک کردند.

از سویی دیگر مخالفان آخوندی در مجلس معتقدند هیات رئیسه به شدت از این وزیر دولت یازدهم دفاع می‌کند اما این وزیر باید به دلایلی چون حادثه برخورد دو قطار پاسخگوی اشتباهات خود باشد!

دراین بین به زودی آخوندی به صحن مجلس خواهد رفت تا پاسخگویی سوالاتی باشد که هنوز ۱۱ سوال آن طرح نشده است اما یک چیز کاملا مشخص است این وزیر دولت یازدهم چندان شانسی برای ماندن ندارد. اگر وی در اولین استیضاح خود در دو سال گذشته شانس حضور مجدد بر صندلی خود را پیدا کرد اما این روزها با اما و اگرهای مطرح شده راه طولانی برای رسیدن به صندلی اش دارد که باید دید سرانجام این استیضاح چه خواهدشد؟

برچسب ها: آخوندی ، روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: