همایش «روز ملی آب»؛
رئیس دفتر منطقه ای سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) در تهران گفت: یونسکو برای حمایت از اجرای برنامه های توسعه اب در ایران عزم جدی دارد.
کد خبر: ۱۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳        03 March 2016
به گزارش ایرنا، «استر کوئیش لاروش» امروز (چهارشنبه) در همایش بزرگداشت روز ملی آب در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از مردم جهان در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کردند، اما هنوز ۷۰۰ میلیون نفر در جهان از این نعمت محرومند.
به گفته این مقام مسئول یونسکو، گزارش های سازمان ملل متحد نشان می دهد افزون بر دو میلیارد نفر از مردم جهان نیازمند دسترسی به بهداشت هستند که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
وی افزود: این در حالی است که تقاضا برای آب بویژه در اقتصادهای نوظهور جهان هر روز در حال افزایش است و این ماده حیاتی به یکی از ضرورت های توسعه پایدار تبدیل شده است.
لاروش خاطرنشان کرد: هدف ششم دستور کار سال ۲۰۳۰ سازمان ملل برای توسعه پایدار، موضوع آب را مورد توجه قرار داده و وابستگی ۱۷ درصدی مرگ و میر سالیانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری انسانها در جهان به موضوع آب، بر اهمیت این موضوع می افزاید.
دستور کار توسعه پایدار سال ۲۰۳۰ شامل ۱۷ آرمان و ۱۶۹ هدف برای زدودون فقر، نبرد با نابرابری و مهار تغییرات آب و هوایی در ۱۵ سال آینده است. آرمان های این سند بر مبنای آرمان های توسعه هزاره بنا شده اند که در سپتامبر سال ۲۰۰۰ جهان را حول دستور کاری ۱۵ ساله بسیج کرد تا روند فقر را مهار کند.
وی ادامه داد: برنامه جهانی ارزیابی آب یونسکو در سیاستگذاری های آب استفاده می شود و به همین منظور هماهنگی دولت ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی و همچنین افزایش آگاهی مردم به شدت مورد نیاز است.
رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران با اشاره به رابطه دوسویه آب و انرژی، تصریح کرد: کمبود آب معضل بزرگی است که بویژه در سال های گذشته منجر به آسیب های اجتماعی زیادی شده و یونسکو نیز در تلاش است تا به دولت های مختلف برای مدیریت هر چه بهتر منابع آبی کمک کند.
وی همچنین تغییر اقلیم در سطح جهان را دیگر موضوع چالش برانگیز در زمینه آب برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز مدیریت منابع آبی در جهان با هدف کاهش فقر و اشتغالزایی بیشتر انجام می شود.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری ایران امروز در پیامی به همایش «روز ملی آب» تاکید کرد که دولت همچنان با جدیت، بهبود مدیریت مصرف آب در کشور را در دستور کار خود قرار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: