طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان تصحیح شد.
کد خبر: ۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲        29 February 2016
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،نمایندگان در صحن علنی امروز دوشنبه دهم اسفند ماه تعدادی از مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به منظور تامین نظر شورای نگهبان مورد اصلاح و تصویب قرار دادند.

  تبصره 7 ماده 9 این قانون بار دیگر به منظور اصلاح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور ارجاع شد.

اما ماده الحاقی شماره 4 با انجام اصلاحاتی به این شرح ابقا شد:
در انتخابات الکترونیکی پس از ثبت‌نام رای دهنده و بعد از تایید نماینده هیئت نظارت، کارت الکترونیکی مورد تایید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رای دهنده می‌شود.

همچنین براساس تبصره این ماده با توجه به انجام کلیه بازبینی‌ها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور کارت الکترونیکی نیازی به اخذ اثر انگشت از رای دهنده نمی‌باشد.

این ماده با 107 رای موافق، 11 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 204 رای تصویب شد.

ماده الحاقی 5 نیز با اصلاحاتی به این شرح ابقا شد که طی انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایان رای گیری شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت،‌ با امضای الکترونیکی آنها توسط دستگاه الکترونیکی انجام می‌شود.

این ماده نیز با 115 رای موافق، 8 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموعه 204 نفر حاضر در صحن به تصویب رسید.

براساسا ماده الحاقی 6 نیز پس از پایان انتخابات بلافاصله صورت جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تهیه و 5 نسخه از آن چاپ می‌شود که یک نسخه نزد هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه نگهدای می‌شود و بقیه برای هیئت نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (2 نسخه) و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال می‌شود.

این ماده نیز با 112 رای موافق، 4 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 202 نفر حاضر در صحن تصویب شد.

همچنین براساس اصلاح ماده الحاقی شماره 7 نیز قرار شد پس از شمارش آرا، صندوق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظرین مهر و موم شود و همراه نسخه چاپی صورت جلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه ارسال شود.

براساس اصلاح و ابقاء ماده الحاقی شماره 8 نیز در صورت اختلال رای گیری الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک دستگاه، با پیشنهاد رئیس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه انتخابات به صورت غیر الکترونیکی انجام می‌شود.

در پایان اخذ رای در شعبه نیز نتیجه تجمیع دستگاه الکترونیک،‌بازخوانی شده و بازشماری صندوق اخذ رای دستی به صورت مجزا انجام و در نهایت آرای شعبه تجمیع می‌شود.

ماده الحاقی 10 نیز که منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شده بود اذعان می‌کند،‌ کارشناس فنی الکترونیکی با تایید رئیس شعبه و هیئت نظارت می‌تواند به منظور رفع اشکالات احتمالی دستگاه الکترونیکی اخذ رای در شعبه حضور داشته باشد.

ماده 10 نیز با 101 رای موافق، 15 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب نمایندگان رسید.

گفتنی است ماده الحاقی 9 و 11 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بار دیگر به کمیسیون شوراها طبق تصویب ارجاع داده شد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: