گروهی از تحلیلگران غرب، پاسخ مستقیم ایران به اسرائیل را ماحصل تحرکات و محاسبات نادرست تل آویو می دانند و باور دارند در صورتی که اسرائیل بخواهد از سیاست تنش زایی خود پیروی کند، خود و خاورمیانه را در آستانه جنگی پرهزینه قرار خواهد داد.
کد خبر: ۱۳۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷        15 April 2024
 گل به خودی اسرائیل؛ محاسبات اشتباه چطور تل آویو را در تله گرفتار کرد؟

پارسینه: پاسخ بی‌سابقه ایران به اسرائیل مفروضات این بازیگر را درباب تهران از میان برد و محاسبات دیرینه‌اش مبنی بر اینکه ایران در برابر تجاوز اسرائیل در موضع بازدارندگی قرار خواهد گرفت را تضعیف کرد. به ادعای نیویوک تایمز مقام های اسرائیلی پشت این ادعا پنهان بودند که ایران در برابر حمله، از رویکردی محتاطانه پیروی خواهد کرد؛ اما پاسخ مستقیم ایران منطق این رژیم را زیر سوال برد.

محاسبات اشتباه تل آویو

حمله روز شنبه، پاسخی بود به حمله تروریستی این رژیم به دمشق. تحلیلگران مدعی اند که ایران با این حمله پیامی روشن برای اسرائیل ارسال کرد. تهران گفت که خواهان تنش نیست اما در صورت لزوم رویاروی اسرائیل قرار خواهد گرفت. سیما شاین، رئیس سابق تحقیقات موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، با اشاره به حمله اخیر ایران ادعا کرد«فکر می‌کنم محاسبات ما اشتباه بود». به ادعای او: «اسرائیل همیشه این باور ادعایی را داشت که تهران از اهرم کافی برای دفاع و حمله برخوردار نیست و قصد جنگ هم ندارد».شاین در ادامه ادعاهایش آورد: اما امروز ایران « پارادایم کاملاً جدید» تعریف کرده است.

به ادعای نیویورک تایمز، پاسخ ایران تنش در سایه‌ بین تهران و تل آویو را به فاز تازه برد؛ رویارویی مستقیم که البته ممکن است مهار شود، منوط به این که اسرائیل از اقدامات تحریک آمیزش دست بردارد. تهران نشان داده که از قدرت نظامی قابل توجهی برخوردار است اما خواهان تشدید تنش و بحران نیست.

نیویورک تایمز در ادامه یادداشت ادعایی اش آورد: اسرائیل در طول این سال ها بارها تلاش داشته تا با توسل به اقداماتی مخرب و در عین حال محرک، زمینه را برای رویارویی با ایران هموار کند. به ادعای این نشریه حملات سایبری به سایت های ایران، ترور دانشمندان و تلاش برای ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران بخشی از فعالیت های تحریک آمیز اسرائیل بود که هیچگاه مسئولیتشان را بر عهده نگرفت.اما حمله به کنسولگری ایران ماجرای متفاوتی بود. امروز رویارویی میان دو بازیگر عریان شده است. دلیل اصلی اش هم اشتباه محاسباتی تل آویو است.حمله تروریستی به دمشق ماحصل پیشنهادهای مکرر رهبران رادیکال اسرائیل با هدف تحت فشار قرار دادن ایران بود،اسرائیل در صدد بود تا با این حمله تروریستی قدرت و نفوذ ایران در خاورمیانه را کاهش دهد، بی دلیل نبود که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در ژانویه مدعی شد: «افزایش فشار وارد شده بر ایران حیاتی است و ممکن است از تشدید تنش منطقه‌ای در عرصه‌های دیگر جلوگیری کند»؛ادعایی که ماحصل اشتباه راهبردی این رژیم است.


اسرائیل گل به خودی زد

به ادعای تحلیلگران، اگر ایران حمله تروریستی اسرائیل به سوریه را بی پاسخ می گذاشت، این احتمال وجود داشت تا درک این رژیم از مواضع تهران به شکلی نادرست اجرایی شود. به ادعای علی واعظ، تحلیلگر گروه بین المللی بحران، یک گروه تحقیقاتی مستقر در بروکسل، ایران با پاسخ به اسرائیل هم اعتبارش را افزایش داد و هم جایگاهش را در میان اعضای محور مقاومت بیش از گذشته تثبیت کرد. با این همه هستند ناظرانی که مدعی اند حمله تروریستی اسرائیل به دمشق شاید در قیاس با افعال تحریک آمیز بعدی این بازیگر کوچک باشد.

حمله هوایی ایران قبلاً حواس را از جنگ متزلزل اسرائیل علیه حماس منحرف کرده بود در عین حال بر روابط اسرائیل با متحدان غربی و عربی - که به طور فزاینده‌ای از رفتار اسرائیل در غزه انتقاد کرده بودند- تأکید کرد. مایکل کوپلو، تحلیلگر اسرائیل ادعا کرده: پاسخ به اسرائیل بعد از 14 روز نشان از آن دارد که تهران خواهان تشدید تنش نیست و با حمله اخیرش صرفا پیامی بزرگ برای اسرائیل ارسال کرد تا از خطوط قرمز عبور نکند.آرون دیوید میلر، تحلیلگر موسسه کارنگی برای صلح بین‌المللی نیز ادعا کرد که اسرائیل در کمتر از یک سال دو اشتباه استراتژیک بزرگ مرتکب شده: نادیده انگاشتن قدرت حماس و ایران. به ادعای میلر «وقتی صحبت از تصورات به میان می‌آید، اسرائیل 0 به 2 ضربه می‌زند. اما در عمل، اسرائیل نتوانست ظرفیت حماس را به درستی ارزیابی کند و آشکارا در مورد واکنش ایران به حمله اول آوریل درگیر محاسبه ای نادرست شد.»

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: