پهپاد جدید قابل تقسیم چین می تواند عصر جدیدی از جنگ هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کند.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰        23 March 2024
انقلابی در نبردهای هوایی؛ پهپاد جدید چین با قابلیت تقسیم به پهپادهای کوچکتر+ فیلم

به گزارش پارسینه به نقل از Interesting engineering ، گفته می شود دانشمندان چینی نوع جدیدی از پهپاد قابل تقسیم مدولار را توسعه داده اند که می تواند در اواسط پرواز به پهپادهای کوچکتر و مستقل تقسیم شود و به حریم هوایی دشمن هجوم آورد.

ظاهراً هر زیر مجموعه پهپاد قابل تقسیم دارای یک تیغه است و می تواند آزادانه مانند یک پهپاد معمولی شناور باشد. محققان توضیح می‌دهند که این پهپادهای زیر مجموعه می‌توانند نقش‌های کوچک خاصی مانند فرماندهی، شناسایی، ردیابی و حتی حمله را انجام دهند.

این پهپاد جدید که توسط پروفسور شی ژیوی از دانشگاه هوانوردی و فضانوردی نانجینگ ساخته شده است، محصول سال ها تحقیق در این زمینه است. با این حال، South China Morning Post (SCMP) پیشرفت آهسته ای را گزارش می دهد، زیرا راندمان پرواز با ترکیب پهپادهای سنتی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.


آینده جنگ هواپیماهای بدون سرنشین؟

شی و تیمش یافته‌های خود را در مقاله‌ای در مجله Acta Aeronautica et Astronautica Sinica منتشر کردند. در این مقاله آمده است که این تیم با موفقیت بر چالش طراحی یک پهپاد ترکیبی با تقریباً دو برابر راندمان پروازی یک پهپاد مولتی روتور با اندازه مشابه غلبه کرده است.


این تیم توضیح می‌دهد که وقتی زیرمجموعه های پهپاد قابل تقسیم با هم کار می‌کردند، می‌توانستند سریع‌تر پرواز کنند و مسافت‌های طولانی‌تری را بپیمایند. حتی پس از جدا شدن از گروه، پهپادها همچنان بازده پروازی بیش از ۴۰ درصد بیشتر از پهپادهای کوچک سنتی داشتند.

این اولین بار است که نشان داده شده است که پهپادهای ترکیبی در هر حالت پروازی از پهپادهای منفرد بهتر عمل می کنند. با این حال، شی توضیح داد که «طراحی ترکیبی و فناوری جداسازی می‌تواند اثربخشی استفاده از پهپاد را بیشتر کند»برای رسیدن به این هدف، تیم از دانه افرا الهام گرفت.


پهپاد شکافتنی با الهام از دانه افرا

تیم شی پیشنهاد می‌کند که پهپادهای الهام‌گرفته از دانه افرا می‌توانند در جنگ‌های آینده استفاده شوند. با این حال، چالش این است که آنها را برای پرواز کارآمد در مسافت طولانی مونتاژ کنید.

برای این منظور، پس از تلاش‌های متعدد، آزمایش‌های گسترده‌ای در تونل باد انجام دادند و در نهایت شکل تیغه‌ای پیدا کردند که از کارایی پرواز ترکیبی و تک پرواز پشتیبانی می کرد.

با این حال، حداکثر سرعت پرواز پهپاد قابل تقسیم ترکیبی، با برخی از پهپادهای نظامی با عملکرد بالا قابل مقایسه نیست. با این حال، این ممکن است مهم نباشد زیرا نقش پهپاد ترکیبی به سادگی وارد شدن به حریم هوایی دشمن است. هنگامی که به آنجا می رسد، تقسیم می شود و گروه را قادر می ساخت تا از طریق انبوهی از پهپادها، بر دفاع دشمن غلبه کند.




برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: