معاون بهزیستی:
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نگهداری ۲۰ هزار بیمار مبتلا به اختلالات روان در مراکز شبانه روزی این سازمان، گفت: از این شمار ۶ هزار تن مجهول الهویه اند.
کد خبر: ۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲        28 February 2016
حسین نحوی نژاد روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: بیماران مجهول الهویه به صورت رایگان در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند که ۷۰ درصدشان، مرد هستند.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی بیماران مبتلا به اختلالات مزمن روان طبق برنامه چهارم توسعه، ۱۴ سال است که به بهزیستی واگذار شده است، گفت: اکنون یکصد هزار بیمار مبتلا به اختلالات روان که دچار معلولیت و ناتوانی شده اند، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۲۰ هزار از این شمار در مراکز شبانه روزی بسر می برند .

نحوی نژاد گفت: این افراد به هیچ وجه حتی خانواده خود را نمی بینند؛ اینان بیمارانی به شمار می آیند که بیماریشان منجر به جرم و جنایت شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با یادآوری اینکه شهریه نگهداری هر بیمار مبتلا به اختلالات روان در مراکز شبانه روزی، ۸۰۰ هزار تومان در ماه است، گفت: بهزیستی بابت هر بیمار به مراکز شبانه روزی درجه یک، ۵۰۰ هزار تومان یارانه در ماه پرداخت می کند.

نحوی نژاد تصریح کرد: چندان موافق فعالیت مراکز شبانه روزی نگهداری بیماران مبتلا به اختلالات روان نیستیم زیرا این بیماران نباید از خانواده خود جدا شوند.

وی درباره این موضوع تاکید کرد:برای کم کردن تعداد ساکنان مراکز شبانه روزی نگهداری بیماران مبتلا به اختلالات روان، طرح های جانبی مانند طرح ویزیت در منزل، توسعه مراکز روزانه و طرح حرفه آموزی بیماران را اجرا کرده ایم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون در حال مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم تا تعرفه های مراکز نگهداری و توانبخشی بهزیستی واقعی شوند زیرا اگر تعرفه ها واقعی شوند، کیفیت عملکرد این مراکز نیز افزایش می یابد.

نحوی نژاد افزود: بسیاری از خانواده های بیماران مبتلا به اختلالات روان فقیرند و از عهده پرداخت هزینه مراکز نگهداری برنمی آیند بنابراین دولت باید به آنان سوبسید پرداخت کند که اگر این یارانه ها در سال ۹۵ تحقق یابد، دیگر مشکل ساماندهی بیماران مبتلا به اختلالات مزمن روان را نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا ، براساس آخرین پیمایش ملی کشور (۸۹ تا ۹۰) ، آمارها در گروه سنی ۱۴ تا ۶۵ سال نشان می دهد که ۲۳.۶ درصد مردم از یک اختلال روان رنج می برند که نیاز به مداخلات روانپزشکی دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: