به گزارش پارسینه، در این مقاله، نکات کلیدی برای بهبود مکالمات تلفنی و رعایت اصول ادب در هنگام تماس بیان شده است.
1. از تماس در مکانهای با آنتن ضعیف خودداری کنید
اگر در مکانی هستید که آنتندهی ضعیف است و احتمال قطع شدن تماس وجود دارد، بهتر است تماس برقرار نکنید. برای داشتن مکالمهای بهتر، به مکانی با آنتندهی قوی بروید و سپس اقدام به تماس کنید.
2. خودتان را در ابتدای تماس معرفی کنید
اگر با کسی تماس میگیرید که شماره شما را ندارد، همیشه خودتان را معرفی کنید. از پرسیدن "من کی هستم؟" خودداری کنید و اگر فرد مورد نظر پشت خط نباشد، خودتان را معرفی کرده و بگویید با چه کسی صحبت دارید.
3. از وقفههای بیجا در مکالمه پرهیز کنید
در صورتی که مجبور به قطع کردن مکالمه شدید، به مخاطب خود بگویید: "لطفاً یک لحظه عذرخواهی میکنم، فوراً برمیگردم." بعد از برگشتن نیز تشکر کنید: "ممنون که منتظر ماندید."
4. قبل از تماس پیام دهید
اگر قصد دارید با فردی که نزدیکان شما نیست تماس بگیرید، ابتدا یک پیام کوتاه بفرستید و بپرسید که آیا وقت دارند که با شما صحبت کنند یا خیر. این اقدام نشاندهنده ادب و احترام به وقت طرف مقابل است.
5. هنگام مکالمه غذا نخورید
غذا خوردن یا آدامس جویدن هنگام صحبت با تلفن، موجب آزار طرف مقابل میشود. سعی کنید در هنگام مکالمه، تنها به گفتوگو بپردازید و از انجام دیگر کارها پرهیز کنید.
6. در مکانی آرام تماس بگیرید
برای یک مکالمه موفق، همیشه در مکانی آرام تماس برقرار کنید. صدای پسزمینه مانند موسیقی بلند یا سروصدای محیط میتواند شنیدن حرفهای شما را برای طرف مقابل دشوار کند.
7. در مکانهای عمومی مراقب بلندی صدایتان باشید
در مکانهای عمومی مانند مترو یا تاکسی، همیشه با لحنی آرام و یکنواخت صحبت کنید. صدای بلند شما ممکن است باعث اذیت دیگران شود.
8. پشت خط کسی نباشید و زنگ مداوم نزنید
اگر فردی که با او تماس گرفتهاید در حال مکالمه است، از زنگ زدن مداوم خودداری کنید. بهتر است کمی صبر کنید تا مکالمه او تمام شود و سپس دوباره تماس بگیرید.
9. در صورت تماس نشدن، پیغام بگذارید
اگر فردی که قصد تماس با او را دارید در دسترس نباشد، به جای زنگ زدن مداوم، یک پیغام کوتاه بگذارید که مثلاً: "با شما تماس گرفتم، موفق به صحبت نشدم. چه زمانی میتوانم دوباره تماس بگیرم؟"
10. از طولانی شدن مکالمه بدون اجازه خودداری کنید
اگر احساس میکنید مکالمه شما طولانی خواهد شد، از مخاطب خود بپرسید که آیا وقت کافی برای صحبت دارد یا خیر. این نشاندهنده احترام به زمان طرف مقابل است.
11. هنگام تماس مشغول کار دیگری نشوید
در هنگام مکالمه تلفنی، تمام توجه خود را معطوف به گفتگو کنید. اگر همزمان با تلفن چک کردن اینستاگرام، ورق زدن کتاب یا صحبت با شخص دیگری باشید، این بیاحترامی به طرف مقابل است.
12. لحن صدای خود را کنترل کنید
هنگام مکالمه تلفنی، لحن صدای خود را متناسب با موقعیت و مخاطب تنظیم کنید. صدای شما نه باید خیلی بلند و آزاردهنده باشد، نه خیلی آرام که مخاطب نتواند آن را بشنود. از گوشی فاصله بگیرید و صدای خود را ارزیابی کنید.
0 دیدگاه