انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز، جمعه در گرمای لطیف اسفند ماه به ایستگاه پایانی خود رسید. کاندیدا های انتخابات هر دو مجلس پس از گذشت چند روز سخت و ملتهب حالا باید منتظر اعلام نتایج باشند.
کد خبر: ۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹        26 February 2016
محمد تقی جلائی – تحریریه اطلس خبر|انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز، جمعه در گرمای لطیف اسفند ماه به ایستگاه پایانی خود رسید. کاندیدا های انتخابات هر دو مجلس پس از گذشت چند روز سخت و ملتهب حالا باید منتظر اعلام نتایج باشند.

اولین جمعه آخرین ماه سال اصلا شبیه به جمعه های دیگر نبود. مردم بسیاری در سراسر ایران روز خود را با آمدن به پای صندوق های رای گذراندند و با انگشت های جوهری و شناسنامه های مهر خورده به خانه برگشتند تا در آسودگی خیال سهیم بودن در یک حرکت جمعی جمعه خود را بگذرانند.  ساعت آغاز به کار رای گیری در سراسر کشور 8 صبح بود و راس ساعت 8 درب های حوزه های انتخابیه به روی مردم باز شد. بسیاری از مردم در همان  دقایق اولیه سر صندوق های رای حاضر شدند و آرای خود را به صندوق های رای انداختند. مقامات و مسئولین نیز ساعات اولیه رای گیری را انتخاب کردند و با حضور به هم رساندن در حوزه های انتخابیه رای خود را به صندوق رای ریختند.

مقام معظم رهبری: حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی (ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.
مقام معظم رهبری در سخنان خود بعد از شرکت در رای گیری  انتخابات را هم وظیفه و هم حق ملت خواندند و افزودند: انتخابات، کاری بزرگ و خیر و همیشه حائز اهمیت است و در برخی مقاطع نیز اهمیت بیشتری دارد و در معارف و دستورات اسلامی نیز بر پیشروی و سرعت عمل در کار خیر توصیه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با تأکید بر سرعت عمل در انجام این وظیفه و احقاق حق، خاطرنشان کردند: همانطور که قبلا گفته‌ایم همه مردم ایران، هر کس که ایران را و جمهوری اسلامی را و شکوه، عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند. ایشان همچنین مردم را به حضور در انتخابات با نیّت خیر و با قصد ایجاد اعتبار فزاینده برای کشور و استقلال کامل کشور و پاسخ به عزت ملی فراخواندند و گفتند: نتیجه حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است و ما دشمنانی داریم که چشم طمع دوخته‌اند و انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که دشمن را مأیوس و ناامید کند.

رئیس جمهور: دولت برای حراست از آرای مردم همه توان خود را به کار می‌گیرد
رئیس جمهو روحانی نیز در همان دقایق ابتدایی آغاز به کار رای گیری در پای صندوق آرای سیار وزارت کشور حاضر شد و رای خود را به صندوق رای انداخت. دکتر روحانی بعد از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه حاضر شد و سخنرانی کوتاهی ایراد نمود. رییس‌‌جمهوری از مردم ایران خواست تا با نمایش قدرت انتخاب خود، حماسه‌ای دیگر بیافرینند و نام ایران اسلامی را بلندآوازه‌تر کنند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در وزارت کشور گفت: دولت آرای مردم را امانتی بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت، همه توان خود را به کار می‌گیرد.

علی لاریجانی: حضور مردم در انتخابات مایه مسرت است
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس نیز با حضور در مسجد امام حسن عسکری قم ضمن شرکت در انتخابات گپ و گفتی با جمعی از خبرنگاران داشت. به گزارش ایرنا، علی لاریجانی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: اینکه مردم ایران برای سرنوشت خود حساس هستند و در انتخابات حضوری چشمگیر دارند، بسیار مایه مسرت است و باعث افزایش کارآمدی کشور خواهد شد. لاریجانی گفت: مهم رای آوردن در انتخابات و رفتن به مجلس نیست و هر کس در هر سنگری که باشد باید برای موفقیت و سربلندی کشور تلاش موثر داشته و در امور مختلف به خوبی سهیم باشد.

آملی لاریجانی : حضور پرشور مردم موجب صلابت نظام است
رئیس قوه قضائیه گفت : پیام حضور حماسی و پرشور ملت ایران در انتخابات هفتم اسفند ماه نفی دخالت بیگانگان در سرنوشت کشورمان است. به گزارش ایرنا ، آیت الله صادق آملی لاریجانی روز جمعه پس از انداختن رای خود در شعبه ثابت اخذ رای در مسجد غریب الغربای شهر آمل در جمع خبرنگاران به اهمیت انتخابات امروز اشاره کرد و افزود : حضور پرشور و پرنشاط مردم موجب اقتدار و صلابت نظام خواهد شد.

آیت الله هاشمی: سرنوشت مردم در کشورهای دموکراتیک در روز رای گیری نوشته می‌شود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر مقامات رسمی کشورر بود که در ساعات اصبح جمعه به حسینیه جماران آمد و رای خود را به صندوق رای انداخت. آیت الله هاشمی بعد از شرکت در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ممکن است یک رای نتواند کاری کند، اما مجموع آرا با هم کارساز است و سرنوشت مردم در کشورهای دموکراتیک در روز رای گیری نوشته می‌شود و این روز روز قدرشان است. وی خطاب به مجریان و ناظران انتخابات تصریح کرد: کسانی که کار ثبت‌نام تا شمارش آرا را انجام می‌دهند بدانند این کار یک کار ساده ، معمولی و کارمندی نیست، بلکه امانت داری است و بدترین گناه در اخلاقایات اسلامی این است که در امانت خیانت کنند. 

محمد جواد ظریف: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است
وزیر امور خارجه نیز حسینیه جماران را برای شرکت در انتخابات انتخاب کرد. وی پس از آنکه رای خود را به صندوق رای انداخت در جمع خبرنگاران حاضر شد و چند کلامی با آنها گفت و گو کرد. وی ضمن اشاره به اینکه انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است که یکی از مهمترین یادگارهای امام (ره) و مبنای جمهوری اسلامی ایران است گفت: همین انتخابات بود که به ما این قدرت را داد که با اقتدار در مذاکرات هسته‌ای حضور یابیم و تهدیدهای ظالمانه را خاتمه دهیم. من تردید ندارم که امروز هم مردم با حضور پرشور و پر از هوشیاری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری یک بار دیگر به دنیا نشان خواهند داد که همراه نظام و دولت هستند و از آن حمایت می‌کنند و همین بزرگترین برگ اقتدار ما در صحنه بین‌المللی خواهد بود.

عارف: انتخابات امروز ادامه حماسه سال ۹۲ است
محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین کاندیدا انتخابات مجلس دهم برای شرکت در انتخابات به حسینیه ارشاد رفت. وی در ساعات اولیه رای گیری ضمن شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران گفت:  لازم است مردم حضور جدی در انتخابات داشته باشند و به نظر می‌رسد انتخابات امروز، در ادامه حماسه سال ۹۲ باشد. او افزود: به نظر می‌رسد امروز بیش از ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد، با توجه به اینکه ملت ایران شرایط در منطقه درک می‌کنند، نیازمند انسجام داخلی هستیم آن هم در سالی که به نام همدلی نامگذاری شده، لازم است مردم حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشند.

حدادعادل: حضور مردم اعلام همبستگی مردم ایران به دنیاست
حداد عادل، رئیس مجلس هفتم و سر لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان برای شرکت در انتخابات به مسجد لرزاده تهران رفت. وی پس از شرکت در انتخابات با حضور در جمع خبرنگاران گفت:  به نتیجه انتخابات خوشبینم و اطمینان دارم ملت ایران با همان عزم، اراده و بصیرت همیشگی خود در راه امام و پشت سر رهبری راه خود را ادامه می‌دهد. او با بیان اینکه انتخابات یک جشن سیاسی ملی است، اظهار داشت: همه مردم در یک جشن سیاسی شرکت می‌کنند و این پیام خوبی برای اعلام همبستگی و افزایش اقتدار ملی به دنیاست.

نگرانی مردم از قطعی اینترنت در روز انتخابات
در هفته های گذشته شایعه ای در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری از مردم وابسته به اینترنت را نگران کرد. بر اساس این شایعه نرم افزار تلگرام قرار بود در روز پایانی هفته منتهی به انتخابات تا روز بعد از برگزاری انتخابات قطع شود که البته این اتفاق نیافتاد و این شبکه پیام رسان محبوب در تمام طول روز رای گیری بدون مشکل به کار خود ادامه داد. در این باره گمانه زنی های بسیاری شد که نهایتا به این گمانه زنی ها پایان داد. محمود واعظی ظهر امروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اینترنت در سراسر کشور کار می‌کند اظهار کرد: این شایعه هفته گذشته بود اما اکنون تلگرام کار می‌کند. ما از مردم خواهش کردیم که استفاده انتخاباتی از تلگرام نکنند و ما هم تلگرام را قطع نمی‌کنیم که مردم هم همراهی خوبی با ما کردند.

گفتنی است، در این دوره از انتخابات 12 هزار و 67 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است و پس از آن مراحل مختلف بررسی صلاحیت‌ها شروع شد که از 6333 نفر تایید صلاحیت‌شده تعدادی انصراف داده‌اند و نهایتاً 4844 نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.
تعداد واجدین شرایط نیز 54 میلیون و 917 هزار و 27 نفر است. 130 میلیون تعرفه در اختیار استان‌ها قرار گرفت و کسی که بیشترین رای را به دست می‌آورد باید 25 درصد آرا را اخذ کرده باشد اگر غیر از این باشد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود. زمان برگزاری دور دوم نیز حداکثر یک ماه بعد از تایید نتایج مشخص می‌شود.

همچنین در لحظه تنظیم این گزارش ساعت رای گیری انتخابات در زمان تمدید قرار دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: