استقبال نه چندان گرم برخی مسولان در مورد اجرای قانونی برای حیوانات
‌پاییز سال 87 بود که دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آن‌ها با انتخاب روش مناسب همچنین ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم(با اولویت سگ‌های ولگرد)‌ به تصویب رسید.
کد خبر: ۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴        26 February 2016
‌پاییز سال 87 بود که دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آن‌ها با انتخاب روش مناسب همچنین ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم(با اولویت سگ‌های ولگرد)‌ به تصویب رسید.

این در حالی بود که ‌معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در 24 مهر ماه امسال که به مشهد رفته بود از تهیه پیش‌نویس اولیه قانون حمایت از حیوانات شهری خبر داد.
‌او با اشاره به خلاء قانونی در حمایت از حیوانات شهری، درباره اقدامات سازمان در جلوگیری از کشتار سگ‌ها از سوی شهرداری، گفته بود که موضوع عقیم‌سازی سگ‌ها و اجرایی کردن آن در شهرداری‌ها در دستور کار قرار گرفته است. دستورالعمل کشتار سگ‌های ولگرد از سال 87 وجود داشت که مسئولیت آن با شهرداری‌ها است و محیط زیست نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا این دستورالعمل اصلاح شود، ضمن اینکه از مسئولان بالادستی قول گرفتیم تا موضوع عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را در دستور کار قرار دهند.

چندی پیش نیز فیلمی مبنی بر ضرب و شتم یک سگ شکاری از سوی فردی در فضای مجازی منتشر شد. و مدتی بعد از آن خبر دستگیری ضارب در رسانه ها منتشر شد.
از زمانی که فیلم حیوان آزاری یک سگ شکاری در شبکه های مجازی آغاز شد، ماموران یگان حفاظت محیط زیست گلستان شناسایی این فرد ضارب را آغاز کردند. پس از انجام تحقیقات محلی، این فرد در شهرستان کلاله دستگیر شد. این در حالی بود که سازمان محیط زیست استان گلستان به دادگستری شکایت کرده بود و همین امر موجب پی گیری موضوع شد.

حجت الاسلام و المسلمین حقی، دادستان مرکز استان گلستان، در رابطه با فیلم منتشر شده از آزار و اذیت یک سگ در فضای مجازی گفت: پس از انتشار فیلم در فضای مجازی، تحقیقات قضایی صورت گرفت و صبح یکشنبه، دوم اسفندماه، عامل شکنجه این سگ دستگیر و با قرار کفالت روانه زندان شد. شخصی که به فیلمبرداری اقدام و آن را منتشر کرده نیز تحت تعقیب قضایی قرار دارد.
25فروردین ماه امسال نیز خبری مبنی بر کشتن شدن سگی در شیراز موجی از اعتراض ها را دربرداشت. بر اساس این گزارش، در یکی از شهرک‌های صنعتی شیراز، سگ‌ها به روشی غیرانسانی با تزریق اسید کشته می‌ شدند و پیمانکاران در ازای ارائه هر لاشه ۱۵هزار تومان دریافت می‌ کردند.

قاسم اکبری، شهردار منطقه 5 شیراز، اعلام کرده بود که علی‌رغم واقع بودن شهرک صنعتی شیراز در محدوده شهرداری منطقه 5، شهرک‌های صنعتی تحت نظارت سازمان پسماند اداره می‌شوند و مسئولیت کشتار سگها در این شهرک‌ها به عهده شهرداری نیست.  
از سوی دیگر، روح الله خوشبخت مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری شیراز نیز، ضمن ساختگی خواندن این کلیپ، گفته بود که شهرک های صنعتی به هیچ وجه تحت نظارت شهرداری و یا سازمان پسماند نیستند و هر شهرک به طور مجزا از سوی مدیر مربوطه اداره می شود. 
جعفر امیدی، مسئول دفتر شهردار شیراز ضمن اشاره به تماس ‌های مکرر شهروندان شیرازی معترض به این جنایت، گفته بود که شهرک صنعتی شیراز تحت نظارت شهرداری شیراز بوده و این کشتار نیز از سوی شهرداری شیراز در حال پیگیری است.

طرح قانون حمایت از حیوانات مدتی است که از سی برخی فعالان محیط زیست مطرح شده است و به گفته بابک توتونچی، به عنوان یکی از فعالان محیز زیستی و حامی حیوانات زمانی که قانون حمایت از حیوانات تصویب شود دیگر به عنوان یک زباله به سگ ها و گربه های خیابانی برخورد نمی شود.
او همچنین با انتقاد از قاچاق و خرید و فروش حیوانات تاکید می کند همانگونه که قاچاق انسان غیرقانونی و حتی غیر اخلاقی است، این موضوع در مورد حیوانات نیز صدق می کند.
توتونچی همچنین گفت که برای ایجاد قانون حمایت از حیوانات از سوی کارشناسان حقوقی و برخی از حامیان حیوانات، ستادی تشکیل شده و مرامنامه ای نوشته شده که با پیوستن سایر حیوان دوستان به این ستاد، اقدام به تنظیم پیش نویس قانون حمایت از حیوانات و ارسال آن به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواهیم نمود. هر چند که چند سال پیش نیز پیش نویس دیگری برای تصویب قانون حمایت از حیوانات از سوی انجمن حمایت از حیوانات به مجلس تقدیم شده بود ولی به دلیل اینکه جز اولویت های مجلسیان نبود رد شد.
بر اساس این گزارش مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس، سوم اسفندماه در گفت وگویی که با خبرنگار خبرگزاری مهر داشت، از از قانون حمایت از حیوانات استقبال کرد و در مورد امضای پیش‌نویس قانون حمایت از حیوانات نیز اعلام آمادگی کرد.
علی سینایی، رئیس پارك وحش وفا در ایران، نیز ضمن اشاره به نبود قانون حیوانات و اسفبار بودن وضعیت حیوانات درایران گفت که مادامی که قانونی برای حیوانات تصویب نشود شاهد بد رفتاری و شکنجه حیوانات خیابانی در ایران خواهیم بود.

پارك وحش وفا، اولین پناهگاه حیوانات زخمی در ایران است. در اینجا حیوانات معلول و زخمی مداوا می شوند و در صورت تقاضا حیواناتی که مداوا آنها تکميل شده را به دوستداران آنها داده می شود. در این پناهگاه هشت نفر موظف تمام وقت در زمینه حفاظت٬ آماده سازی مواد غذایی، پاکی و خرید مواد بهداشتی کار می کنند. برای حفاظت از حیوانات و انجام فعالیت های مرتبط با اداره های محلی در حال ارتباط هستیم. مردم در روزهای تعطیل برای کمک مداوا٬ خوراک و پاکی آنها به اینجا می آیند.
مریم طلایی یکی از داوطلبان مراقبت از حیوانات با بیان این که "دو خودرو وانت پر از سگ های خیابانی را از دست مسوولان شهرداری که می خواستند آنهارا نابود کنند٬ نجات داده است" گفت: «به دلیل نظر جامعه ما به سگ و گربه ها، این حیوانات در وضعیت اسفباری قرار دارند، رنج می برند و برخی از آنها با پاى شکسته یا بدون آن پا متولد می شوند.»

شهر حیوان آزاری ایران
کمتر از 160 کیلومتر دورتر از اصفهان، شهری وجود دارد که در تابلوی ورودی آن با نام "بام ایران" به گردشگران معرفی می‌شود ولی آنچه این روزها سمیرم را در رسانه‌ها به شهرت رسانده، آزار و اذیت حیوانات بوده که این شهر را کم کم به مرکزی برای حیوان آزاری تبدیل کرده است.
سمیرم، شهری در دل کوهستان‌در مرز استانهای اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس است که به واسطه موقعیت جغرافیایی خود از مناظر و جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار است که این محیط طبیعی زیستگاه مناسبی برای جانواران و حیوانات مختلف نیز محسوب می شود. 

آنچه این ‌روزها در خصوص حیوانات این منطقه در رسانه‌ها منتشر شده، نامهربانی و حیوان‌آزاری معدود افرادی در این شهرستان است که حالا صدای خود سمیرمی‌ها را هم درآورده است. 
سال 90 بود که انتشار فیلم کشته شدن توله خرس‌های قهوه‌ای در شهرستان سمیرم اعتراض بسیاری از دوستداران محیط زیست و حیوانات را برانگیخت و انتشاراین فیلم در رسانه‌های کشور، انزجار افکار عمومی را به دنبال داشت. 

سال 91 نیز کشتار وحشیانه یک الاغ به دست چند نفر به وسیله پتک و شادی آنان از این اقدام را در یکی از روستاهای شهرستان سمیرم نشان می‌ دهد. اتفاقی که به گفته برخی اهالی این شهرستان، بیش از یک سال پیش رخ داده ولی اکنون در فضای رسانه‌ای منتشر شده است. اتفاقی که فقط برای یک بار تکرار نشده و فیلم‌های مشابه دیگری از سوزاندن یک الاغ، پرتاب یک الاغ ار ارتفاع و ... وجود دارد که هرچند این فیلم‌ها هنوز در سطح اینترنت منتشر نشده، ولی نشان‌دهنده عمق مشکل است.

چه خبر از حیوان آزاری در گوشه و کنار جهان؟
آزار حیوانات تنها مختص ایران نیست و در برخی مناطق جهان به صورت امری عادی انجام می شود.
به عنوان نمونه در برخی مناطق چین قبل از آنکه از گوشت سگ خوراک لذیذی آماده کنند آن را مورد ضرب و شتم قرار می دهند. مردم پین بر این باور هستند که این ضربه ها باعث می شود تا پس آنکه سگ را کشتند تا از گوشت آن استفاده کنند طعم بهتری پیدا می کند.
در کره شمالی و جنوبی و چین نیز قانونی برای حیوانات و حمایت از آنها وجود ندارد و شاید همین امر باشد که به راحتی برخی جانوران دریایی را به صورت زنده مصرف کنند و یا برای لذیذ شدن خوراک، حیوان را مورد آزار جسمی قرار دهند.

این در حالی است که در ایالات متحده آمریکا بی ‌توجهی و غفلت، شکنجه و آزار آگاهانه، آزار و اذیت منظم حیوانات مانند ترتیب دادن «جنگ» میان آنها چون جنگ خروس‌ها یا نزاع سگ‌ها، و همچنین سوء استفاده جنسی از حیوانات و کشتن بی‌دلیل آن‌ها مصادیق جرم حیوان‌آزاری است. در سال ۲۰۱۶ پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که از این پس جرم حیوان‌آزاری در رده جرایم مهم قرار می‌گیرد و به آن هم ‌طراز جرایمی چون آتش زدن عمدی و بزهکاری رسیدگی خواهد کرد.
بر این اساس در بیانیه جهانی حقوق حیوانات اعلام شده است، با توجه به منشا یکسان زندگی تمامی موجودات که ريشه مشترک داشته و در مسیر سير تکامل متنوع گشته اند و با توجه به اینکه تمام موجودات زنده دارای حق طبيعی هستند، هر حيوانی با سيستم عصبی، از حقوق ویژه ای برخوردار است.قطعا نقض قوانين و حتی بی خبری محض از اين حقوق طبيعی، فجايع عظيمی نسبت به تخريب طبيعت انجام شده و همواره آدميان به سمت ارتکاب انواع خشونتها نسبت به حيوانات سوق داده می شوند. باید توجه داشت که همزيستی گونه ها برای انسان نشانه ای است تا حق زندگی کردن ديگر گونه های حیوانات را به رسمیت بشناسد.

در ماده 9 این بیانیه نیز ذکر شده است که شرایط قانونی ویژه حیوانات و حقوق آنان از سوی قانون مشخص می شود و محافظت و حفظ امنیت حیوانات بر عهده سازمان های دولتی است.
شاید در ایران قانونی برای حیوانات وجود نداشته باشد و فعالان محیط زیستی به رغم حس مهربانی و وجدان از حیوانات دفاع و نگهداری می کنند. اما تا تصویب شدن قانون حیوانات در ایران شاید بهتر باشد که مسئولان با توجه به بیانیه جهانی قانون حیوانات پیش روند و برای کنترل سگ ها و گربه های خیابانی راهی غیر از آزار جسمی و روحی نسبت به آنان در پیش گیرند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: