انتخابات ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) امروز (جمعه) درحالی تا ساعاتی دیگر برگزار می شود که پنج نامزد برای کسب ریاست فیفا با یکدیگر رقابت دارند.
کد خبر: ۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰        26 February 2016
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری بی بی سی، پنج نامزد انتخاباتی ریاست فیفا، برای تصاحب این کرسی و جانشینی سپ بلاتر امروز به مبارزه می پردازند.

***چه کسی جانشین بلاتر خواهد شد؟
امروز ۲۰۹ فدراسیون عضو فیفا برای رای دادن و انتخاب نهمین رئیس جدید فیفا در طی ۱۱۲ سال فعالیت این نهاد تصمیم گیرنده درمورد فوتبال، در زوریخ گرد هم می آیند. رای گیری به صورت مخفی انجام می شود. هر نامزدی که در دور اول انتخابات دو سوم آرا را کسب کند برنده می شود.
اگر هیچ نامزدی ۱۳۹ رای را بدست نیاورد، رای گیری به دور دوم کشیده می شود. در این مرحله کسب اکثریت آرا برای برنده شدن در انتخابات کافی است.
بلاتر ۷۹ ساله که از سال ۱۹۹۸ تاکنون هدایت نهاد حاکم بر فوتبال دنیا را بر عهده داشت، سال گذشته با افزایش بحران فساد در فیفا گفت که از این سمت کناره گیری خواهد کرد.
شیخ سلمان آل خلیفه، جیانی اینفانتینو، بن حسین شاهزاده اردنی، توکیو سیکسویل و ژروم شامپاین، پنج نامزد برای جانشینی بلاتر هستند.
انتظار می رود که روند انتخابات ساعت ۱۷ به وقت محلی آغاز شده و ۴ ساعت به طول انجامد.

*** اهمیت انتخابات امروز فیفا
امروز روز سرنوشت سازی برای نهاد حاکم بر فوتبالی است که اخیرا به دلیل فساد مالی و شفاف نبودن مورد انتقاد سنگین قرار گرفته است.
انتخاب رئیس جدید فیفا، فرصت جدیدی برای بازسازی و احیای نهاد حاکم بر فوتبال دنیا خواهد بود.
عیسی حیاتو رئیس موقت فیفا در این باره گفت: انتخابات امروز فرصتی برای ما است تا نشان دهیم برای ساختن فیفای قدتمندتر با یکدیگر متحد هستیم.

*** بحران اخیر فیفا در ۱۱۱ سال اخیر
ادعاهای گسترده ای درمورد فساد در فیفا وجود دارد، دستگیری تعدادی از مقامات آن، محرومیت شش ساله بلاتر و پلاتینی (رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا) از کلیه فعالیت های مربوط به فوتبال، همگی دلیل بر بحرانی بودن وضعیت این نهاد ورزشی می باشد.
کمیته اخلاقی فیفا در ماه دسامبر به علت اقدام بلاتر در پرداخت غیرقانونی مبلغ دو میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ از محل حساب های فیفا به پلاتینی، این دو نفر را به مدت هشت سال از هرگونه فعالیت در فوتبال محروم کرد.
کمیته استیناف فیفا دیروز (پنجشنبه)، محرومیت هشت ساله این دو نفر را به شش سال کاهش داد ولی بلاتر و پلاتینی تائید کردند که در اعتراض به این رای، در دادگاه عالی ورزش فرجام خواهی خواهند کرد.
ژروم والکه دبیرکل فیفا و دست راست بلاتر نیز به خاطر دست داشتن در فروش بلیت های جام جهانی برای ۱۲ سال از کلیه فعالیت های مربوط به فوتبال محروم شد ولی وی نیز اعمال نادرست خود را انکار می کند.

*** اهمیت ریاست فیفا
انتخابات فیفا بزرگترین تصمیم گیری در نهاد حاکم بر ورزش پرطرفدار فوتبال است.
فیفا که برگزار کننده جام های جهانی و تورنمنت های بین المللی دیگر است، باید از محبوب ترین ورزش دنیا حمایت کرده و آن را توسعه دهد.
رئیس این نهاد، نماینده قانونی این سازمان بین المللی است و روابط بین فیفا و کنفدراسیون ها، اعضا، نهادهای سیاسی و سازمان های بین المللی را مستحکم کرده و تصمیماتی که به تصویب کمیته اجرایی و کنگره می رسد را اجرا می کند.

*** نامزدان ریاست فیفا چه کسانی هستند؟
جیانی اینفانتینو دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا)، شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا، ژروم شامپاین فرانسوی، توکیو سکسویل بازرگان و سیاستمدار آفریقای جنوبی و الحسین اردنی نایب رئیس سابق فیفا در این انتخابات با هم رقابت می کنند.
رییس فدراسیون فوتبال غنا گفته که ۵۴ عضو کشورهای آفریقایی به شیخ سلمان رای خواهند داد.کنفدراسیون فوتبال آفریقا (کاف) در این انتخابات ۵۴ رای دارد. یوفا صاحب ۵۴ رای است. کنفدراسیون آسیا دارای ۴۶ رای، کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب(کونکاکاف) ۳۵ رای ، کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (کونمبول) ۱۰ رای و کنفدراسیون اقیانوسیه دارای ۱۱ رای است.

***نامزدان انتخاباتی چه می گویند؟
اینفانتینو: من سیاستمدار نیستم. من فوتبالی هستم. اگر سیاست را قطع کنیم و به فوتبال رو آوریم، جهان ما را تحسین می کند.
شاهزاده اردنی: من سیاست یا فشار را اعمال نمی کنم و تنها نامزدی برای یک فدراسیون ملی هستم.
شیخ سلمان: گذشته و مسیر من، خود بیانگر موضوع است. ما خواهان شخص مسئولی هستیم که به وعده هایش عمل کند.
شامپاین: من خواهان فیفایی هستم که در خدمت فوتبال و شما باشد. فیفایی که در سر دارم، اصلاح نابرابری ها است.
سیکسویل: من با وجود همه موانع اینجا هستم. تجربه زندگی من به عنوان یک مبارز، نشان می دهد که تا مرگ برای اهدافم می جنگم.

*** نامزدان فیفا دنبال چه چیزی هستند؟
شاهزاده اردنی خواهان این است که اعضای فیفا را به چهار برابر افزایش دهد و بر این باور است که این موضوع پایداری فیفا را افزایش می دهد، و همچنین خواهان اختصاص بودجه برای آن است.
پیشنهاد اینفانتینو گسترش تیم های جام جهانی به ۴۰ تیم است و خواهان پیشرفت فیفا با ۸۶۰ میلیون پوند سرمایه گذاری از درآمدهای آن است و همچنین اختصاص ۳.۶ میلیون پوند به هر عضو را دنبال می کند.
ایده بزرگ شیخ سلمان تقسیم فیفا به دو بخش تجاری و اداره مسائل تجاری آن و بخش فوتبال و برنامه ریزی جام های جهانی و توسعه مسابقات است. او اعتقاد دارد که این امر، باعث می شود تا تصمیم گیری ها برای منافع شخصی، متوقف شود.
شامپاین: امیدواری برای فوتبال، او می خواهد با معرفی تکنولوژی و کمک به داوران، دادن نقش های کلیدی در فیفا به زنان، این نهاد را مدرنیزه کند و فیفا را مانند یک بخش دولتی اداره کند.
سیکسیول: شعار وی پوشیدن پیراهن تیم های ملی برای افزایش کمک مالی به فدراسیون های فوتبال است.

* روند انتخابات
هر نامزد ۱۵ دقیقه فرصت دارد که قبل از رای گیری سخنرانی کند.
اندونزی و کویت تقریبا به طور حتم به علت تعلیق رای نخواهند داد. بنابراین ۲۰۹ عضو فدراسیون فیفا، به ۲۰۷ عضو تقلیل می یابد.
شیخ سلمان یکی از دو بخت اصلی پیروزی در انتخابات محسوب می شود. زیرا مورد حمایت کنفدراسیون فوتبال آسیا و آفریقا قرار دارد.
اینفانتینو ۴۵ ساله نیز به دنبال محرومیت پلاتینی مسئولیت فوتبال اروپا را بر عهده دارد و می تواند بر حمایت یوفا تکیه کند. او احتمالا آرای آمریکای جنوبی و اروپا را از آن خود می کند.
وی به بی بی سی گفت که انتظار دارد از ۲۰۷ رای، ۱۰۵ رای را در دور اول از آن خود کند، یعنی همان میزان رای که شیخ سلمان برای خودش انتظار دارد.
نامزدان دیگر: به نظر می رسد شاهزاده اردنی که در سال گذشته در مبارزه انتخاباتی با بلاتر شکست خورد، بعد از محرومیت پلاتینی، این بار هم شانس چندانی نداشته باشد.
شامپاین و سیکسویل که زندانی سیاسی سابق جزیره روبن در آفریقای جنوبی بودند، نیز شانس چندانی برای پیروزی ندارند.
گرگ دایک که رای خود را به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انگلیس به صندوق خواهد انداخت گفت که اصلاحات در فیفا مهم تر از انتخاب رئیس جدید آن است. چون فرصت تازه ای برای شروع دوباره فیفا است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: