حس تعلق نسبت به محیط زیست به مطالبه‌گری بیشتر مردم در این حوزه می‌انجامد و بستری برای سلامت زیست‌محیطی ایجاد می‌شود و صنایع آلاینده نیز به خود اجازه فعالیت‌هایی که به آلودگی هوا منجر شود را نمی‌دهند.
کد خبر: ۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳        26 February 2016

به گزارش ایسنا، نشست هم‌اندیشی شبکه محیط زیست استان مرکزی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خانه سازمان‌های مردم نهاد استان برگزار شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در این نشست گفت: در صورتی که مسئولین صنایع آلاینده به دور از سیاسی‌کاری‌ها و با وجدان با مسائل برخورد کنند، بسیاری از مشکلات آلودگی هوای ناشی از فعالیت این صنایع حل خواهد شد.

وی ادامه داد: صنایع آلاینده به جای صرف هزینه‌های جانبی بهتر است، تدابیری را اتخاذ و اجرا کنند که به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: حداقل این صنایع می‌توانند در ساخت بیمارستان‌های تخصصی برای بیماری‌هایی نظیر سرطان که ابتلا به آنها بی‌ارتباط با آلودگی هوا نیست همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی نیز، گفت: بی‌شک یکی از خواسته‌های مهم مردم رفع آلایندگی صنایع است و صنایع آلاینده باید به این خواسته مردم توجه کنند.

رییس شبکه زیست محیطی استان مرکزی بیان کرد: صنایع آلاینده باید در کنار رفع آلایندگی واحد خود هزینه حضور در اجتماع را بپردازند و حداقل پاسخگوی بخش کوچکی از زیان فعالیت‌های خود به سلامت و زندگی مردم باشند.

سیاوش آقاخانی گریزی به درگیری محیط‌بانان با دو تن از شکارچیان زد و افزود: این محیط‌بانان برای حفاظت از محیط زیست امروز در زندان به سر می‌برند و به اعدام محکوم شده‌اند. حمایت از مسئولیت‌پذیری آنها یک وظیفه همگانی است و همه باید به اندازه وسع مالی خود در تامین دیه‌ای که باید این محیط‌بانان پرداخت کنند، کمک کنند.

 رییس شبکه اجتماعی و اعتیاد استان مرکزی نیز، گفت: زمانی که اعتماد اجتماعی وجود نداشته باشد مشارکت اجتماعی نیز محقق نمی‌شود.

حمیدرضا سپهری همچنین اعتماد اجتماعی را سبب ایجاد حس تعلق در مردم نسبت به محل زندگی دانست و بیان کرد: زمانی که تصمیمات شفاف و مطلوب که در بهبود زندگی مردم تاثیر داشته باشد، اتخاذ شود اعتماد اجتماعی حاصل می‌شود و مردم نسبت به همه امور از جمله محیط زیست خود احساس تعلق و مسئولیت می‌کنند.

وی ادامه داد: حس تعلق نسبت به محیط زیست به مطالبه‌گری بیشتر مردم در این حوزه می‌انجامد و بستری برای سلامت زیست‌محیطی ایجاد می‌شود و صنایع آلاینده نیز به خود اجازه فعالیت‌هایی که به آلودگی هوا منجر شود را نمی‌دهند.

محمد حسین محمدی رییس هیات مدیره خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه هدف خانه سازمان‌های مردم نهاد ارائه راهکارهای مناسب جهت حل مسائل و رفع مشکلات است نه مچ‌گیری مسئولین، و مطالبه‌گری سمن‌ها در راستای این هدف تعریف می‌شود، گفت: همکاری با موسسه‌های مردمی می‌تواند سبب همبستگی بیشتر مردم و دولت شود و مسئولین از دغدغه‌ها و نیازهای مردم در همه زمینه ها از جمله حوزه محیط زیست بیشتر آگاه شوند.

وی ادامه داد: آگاه شدن مسئولین از نیازهای مردم و تلاش برای رفع نیازها رضایت اجتماعی را در پی خواهد داشت که این امر بستری برای حرکت به سمت توسعه است.

رییس هیات مدیره خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی انسجام بین سمن‌های استان مرکزی را کم نظیر در کشور توصیف کرد و افزود: انسجام و فعالیت سمن های استان فرصت و پتانسیل مناسبی برای مشارکت بیشتر مردم در مسائل مختلف اجتماعی است و از این فرصت می‌توان برای بهبود شرایط زندگی مردم در همه عرصه ها بهره گرفت.

رییس شبکه سلامت استان مرکزی نیز گفت: متاسفانه استان مرکزی با حدود چهار تا پنج هزار بیمار سرطانی و حدود هزار و 400 نفر بیمار MS جزو سه استان اول کشور در آمار ابتلا به این بیماری‌هاست.

احمد قربانی با تاکید بر این نکته که آلودگی هوا در آمار ابتلا به امراض مذکور در استان مرکزی قطعا بی‌تاثیر نیست، افزود: صنایع آلاینده باید تاوان مسائل و مشکلات زیست‌محیطی و ضررهایی که به سلامت مردم از این طریق وارد می‌شود را بدهند.

وی با طرح این سوال که مسئولیت اجتماعی صنایع آلاینده کوچک و بزرگ چه تعریفی دارد، بیان کرد: صنایع آلاینده باید هزینه حضور خود در اجتماع را بپردازند و جهت رفع آلایندگی حرکت کنند.

 در این جلسه مصوب شد مراسم گلریزانی در 14 اسفندماه برای محیط بانان در بند با دعوت از 100 واحد صنعتی و همکاری اتاق بازرگانی و شبکه خیرین استان برگزار شود.

همچنین در این جلسه مصوب شد شبکه سلامت استان مرکزی به عنوان یکی از اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوا در جلسات این کارگروه شرکت کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: