فضای مباحثه های بین این دو رقیب دیرینه گرچه خالی از انتقادات سازنده نیست اما در اغلب مواقع اقتضائات سیاسی موجب بوجود آمدن برچسب زنی های غیر واقعی بوده است.
کد خبر: ۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹        25 February 2016
محمد تقی جلائی – تحریریه اطلس خبر| رقابت در بین جریان های سیاسی اصلی کشور در دوران  هر انتخاباتی جدی تر، پر رنگ تر و پایدار تر از پیش می شود. انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز خارج از این قاعده نیست و به نظر از آنجایی که در آخرین رقابت، انتخابات ریاست جمهوری یازدهم جریان کمتر در صحنه اصلاح طلبان توانست گوی پیروزی را از آن خود کند رقابت تند تر و عمیق تر از پیش شده است.

فضای مباحثه های بین این دو رقیب دیرینه گرچه خالی از انتقادات سازنده نیست اما در اغلب مواقع اقتضائات سیاسی موجب بوجود آمدن برچسب زنی های غیر واقعی بوده است. همین باعث شده است تا فضای فکری جامعه نیز که صاحبان اصلی صندوق های رای و کرسی های سبز بهارستان هستند با شک و تردید رو به شود. 

حالا هر ساعتی که به انتخابات سرنوشت ساز و حساس 7اسفند نزدیک می شویم این ادعا ها و انتقاد ها بیشتر از پیش می شود.  پس از انتشار لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و همچنین انتشار لیست 30 نفره اصولگرایان، انتقاد از جریان مقابل کلید خورد. ایراد اصولگرایان از لیست 30 نفره اصلاحات ناظر بر عدم وجود اقتصاددان در بین این 30 چهره بود. ایراد اصلاح طلبان به اصولگرایان هم به موضوعاتی چون حمایت از دولت سابق و ناکارآمدی اقتصادی و مخالفت با برجام اختصاص دارد.

اصولگرایان معتقد بودند که در دولت روحانی افرادی وجود دارند که درآمد ماهانه میلیاردی دارند ،در برابر این ادعا هم اصلاح طلبان ،اصولگرایان را خالق بابک زنجانی خطاب کردند.

الیاس نادران در یکی از اظهارات خود از ایجاد ستاد انتخاباتی دولتی ها در یک ساختمان متعلق به یک بدهکار بزرگ بانکی خبر داده بود و اعلام کرده بود که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

اما از طرف دیگر هم منتجب نیا یکی از اعضای شاخص اصلاح طلبان در پاسخ به برخی شبهات اظهار داشت: همین اهمیت بر‌تر ماست که افرادی که دم از رفاه و معیشت و حل مشکلات اقتصادی می‌‌زنند، چطور نتوانستند در دوره‌های ۷ و ۸ و ۹ که مجلس در انحصار آنها بوده و اصلاح‌طلبان در اقلیت بودند اقتصاد کشور را سامان دهند و بعد از سه دوره متوالی مجلس الان به فکر حل معیشت مردم افتادند؟او افزود: این سوال مطرح می‌شود پس این ۱۲ سال نمایندگان اصولگرای مجلس چه کار می‌کردند؟ اگر تورم فزاینده داشتیم و واردات از کشورهایی مثل چین و ترکیه و روسیه به ایران افزایش پیدا کرد، مسئول آن چه کسانی بودند؟منتجب‌نیا با بیان اینکه اصولگرایان ۸ سال دولت را در اختیار داشتند اما هیچ گام موثری برنداشتند، تصریح کرد: اصولگرایان امروز با شعار حل معیشت مردم وارد صحنه شده‌اند اما باید به صراحت گفت که این شعار فریبنده تبلیغاتی است، چراکه می‌خواهند مردم را با مسئله اقتصاد فریب دهند.

محمدرضا عارف هم چندی پیش در دومین میتینگ تبلیغاتی اصلاح طلبان در سالن والیبال حجاب در نطق خود حرف از تعطیلی روز شنبه زد و از مردم خواست تا حتی در صورت تعطیل شدن شنبه از تهران خارج نشوند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی، رسول منتجب نیا نیز در پی انتشار این اخبار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او با بیان اینکه دو هشدار به مردم شریف خودمان می‌دهم، خاطرنشان کرد: تندروها با مسئله تعطیلی روز شنبه تلاش می‌کنند دولت را وادار به تعطیلی مدارس کنند و مردم به مسافرت بروند و در تهران نباشند تا لیست اصلاح‌طلبان رای نیاورد و با مشارکت حداقلی پیروز انتخابات شوند.

وی همچنین در ادامه ادعا کرد که تندرو ها تصمیم دارند تا در روز رای گیری عده ای را از روستا ها به تهران بیاورند تا آرای خود را بالا ببرند. منتجب‌نیا ابراز داشت: از چند ماه قبل خبردار شدیم تندروها در جلسات سری تصمیم گرفتند جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون نفر را از روستا‌ها به تهران بیاروند و بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفتند تا آنها در تهران رای بدهند و آرای خود را بالا ببرند، لذا برای این مسئله باید وزارت کشور فکری کند چراکه برخی نهاد‌ها از پول بیت المال هزینه می‌کنند تا مردم را برای رای دادن به تهران بیاورند.

با این حال هنوز هم تعطیلی روز شنبه و همچنین آوردن مردمان روستا نشین به تهران در حد یک گمانه زنی بیشتر نیست.

گفتنی است حیات سیاسی سیاستمداران محدود به این چند روز نیست و بهتر است آنها به فکر روز های آینده ای باشند که قرار است پاسخگوی سخنان و وعده های آنچنانی خود باشند. و سیاستمدران باید بدانند که مردم ایران هیچگاه سخنانی مانند وزیر میلیاردر یا جمع اوری یک میلیون رای را فراموش نخواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: