قدرتمندترین مرد نفتی دنیا پاسخ تندی به امید مدیران صنعت انرژی برای نجات از قیمت‌های پایین داد: تولیدکنندگان پرهزینه نیاز به هزینه‌های کمتر یا گرفتن وام نقدی دارند، در غیر این صورت جایی در بازارهای نفت نخواهند داشت.
کد خبر: ۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸        24 February 2016

علی النعیمی به شرکت‌کنندگان در کنفرانس هیوستون اعلام کرد: «شنیدن این موضوع تلخ خواهد بود ولی متاسفانه کاهش هزینه یا خارج شدن از بازار، موثرترین راه برای به تعادل رسیدن مجدد بازارها خواهد بود.»

مارک پاپا مدیر اجرای سابق شرکت منابع طبیعی EOG اعلام کرد :‌«در حالی که بر اساس گزارش رتبه‌بندی اعتباری شرکت خدمات سرمایه‌گذاری مودی،  74 تولیدکننده نفت آمریکای شمالی با مشکلات قابل‌توجهی در بدهی‌های خود مواجه هستند، شرکت‌های اکتشاف نفت از تگزاس تا داکوتای شمالی در ماه‌های آینده و در میان موجی از بازسازی و ورشکستی تلفات زیادی خواهند داد و نجات‌یافتگان از این بحران بسیار محافظه‌کارانه‌تر عمل خواهند کرد.‌»

این پیام برای صنعت انرژی آمریکا که با کاهش هزینه، افزایش بدهی و خروج از راه اصلی دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند تشدید خواهد شد چرا که اثر هزینه‌های بانک‌های منطقه‌ای در اوکلاهاما به اقتصادهای ونزوئلا و برزیل که با کمبود نقدینگی مواجه هستند نیز گسترش یافته است.

برای صنعت نفت، این پیام هشداری برای مشکلات مالی در چند ماه آینده خواهد بود. شاخص نفت و گاز اس‌اندپی از اواسط سال 2014 تاکنون بیش از 60 درصد افت داشته و به پایین‌ترین سطح خود از سال 2009 رسیده است. بر اساس آمار بانک‌آوامریکا بدهی شرکت‌های نفتی بنجل آمریکایی بیش از 20 درصد گزارش شده که بیشترین سطح در 20 سال اخیر بوده است.

نعیمی به مدیران اجرایی حاضر در هیوستون اعلام کرد که عربستان سعودی معتقد است که توقف تولید نفت در نهایت برای تعادل بازار کافی خواهد بود. با گذشت زمان، تولیدکنندگان پرهزینه از بازار خارج خواهند شد و افزایش تقاضا به آرامی عرضه مازاد را از بین خواهد برد. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که این موض به معنای ادامه‌داشتن قیمت‌های پایین برای دو سال دیگر خواهد بود.

نعیمی افزود: «توافق برای ثابت نگهداشتن تولید به معنای کاهش تولید نیست. چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.»
 
ونزوئلا در حال لابی با تولیدکنندگان برای حمایت قیمت است. الوگیو دل‌پینو وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد:‌ «ونزوئلا، عربستان، روسیه و قطر در مورد برگزاری نشست مشترکی در اواسط ماه مارس میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به منظور پشتیبانی از ثابت نگهداشتن میزان تولید مذاکره کردند. تمامی تولیدکنندگان نفت در حال مشورت برای تعیین زمان و مکان برگزاری نشست هستند.»

در یک سال و نیم گذشته، بعد از اینکه اوپک به رهبری علی النعیمی وارد جنگ قیمتی با تولیدکنندگان پرهزینه شد، شرکت‌های نفتی آمریکایی در تلاش برای بقا هستند. از نوامبر 2014 تاکنون نعیمی به صورت عمومی در آمریکا سخنرانی نکرده بود.  وی ادامه داد: «کاهش تولید کم‌هزینه به منظور کمک به عرضه با هزینه بالاتر تنها زمان تصفیه حساب را به تعویق خواهد انداخت.»

محمد حامد الرومی اعلام کرد:‌ «تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک، برای تثبیت بازار نیاز به کاهش 5 تا 10 درصدی تولیدات خود دارند. ما آماده‌ایم تا 100 هزار بشکه در روز از تولیدات خود را به عنوان بخشی از هر توافقی کم کنیم.»

عبدالله سالم البدری،‌ دبیرکل اوپک روز دوشنبه در هیوستون اعلام کرده بود :«من نمی‌دانم که ما چگونه در کنار نفت شیل آمریکا زندگی خواهیم کرد.» این اظهار نظر بدری را نعیمی تکمیل کرد. چگونگی همزیستی اوپک با تولیدکنندگان پرهزینه مانند شیل باعث خواهد شد تا بسیاری از شرکت‌های از دور خارج شوند.

در حالی که نعیمی تاکید کرد که عربستان سعودی به دنبال جنگ با نفت شیل یا هر تولیدکننده دیگری نیست،‌ وی آشکار کرد که ما کاری را می‌کنیم که تمامی تولیدکنندگان دیگر به دنبال آن هستند. بازارهای موثر تعیین خواهند کرد که منحنی قیمت بشکه‌های کدام تولیدکننده را به حاشیه خواهد برد.


برچسب ها: عربستان ، نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: