فرار از جنگ برای زندگی و مرگ در دریا
حدود یک میلیون مهاجر در سال 2015 به اروپا مهاجرت کردند که از این شمار، بیش از 22 هزار فرد، جان خود را از دست داده اند و بیش از سه هزار مهاجر در دریای مدیترانه کشته شدند.
کد خبر: ۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰        24 February 2016
بیتا حقیقی‌پور-تحریریه اطلس خبر|رییس جمعیت حلال احمر در دومین نشست بازپیوند خانواده برای گفت که حدود یک میلیون مهاجر در سال 2015 به اروپا مهاجرت کردند که از این شمار، بیش از 22 هزار فرد، جان خود را از دست داده اند و بیش از سه هزار مهاجر در دریای مدیترانه کشته شدند.

جنگ، خشونت بی رحمانه ای است که کشورهای، اقوام و ملت ها رو به نابودی می کشاند. فقط به دلیل برخی اختلاف مبهم و حفظ منافعی که تنها برای صاحبان قدرت حائز اهمیت است. برای مردم جنگ زده هیچ چیز بدتر این نیست که از گرسنگی بیشتر از توپ و خمپاره وحشت داشته باشند.

2015 سال ِ مرگ 22هزار پناه جو بود

چندی پیش خبرنگار بی بی سی سفری داشت به یمن. از مخروبه ها نشان دادو از تن های بی جان. در این میان به منطقه ای رفت که بچه های زیادی در آنجا مشغول دیودن بودند و زن هایی را نشان می داد که نگرانی به وضوح در چهره شان نمایان بود. یکی از زن ها در پاسخ سوال های خبرنگار، ضمن نشان دادن محل زندگی که خانه ای ویرانه بود توضیح داد که اغلب به سختی غذایی برای خوردن به دست می آورند و گاهی روزها چیزی برای خوردن به دست نمی آورند.

او به خبرنگار گفت که از گرسنگی و یدا کردن غذا بیشتر از مردن و بمباران می ترسد. این در حالی است که امیرمحسن ضیایی، مهاجران رئیس جمعیت هلال احمر، امروز در دومین نشست بازپیوند خانواده برای گفت که حدود یک میلیون مهاجر در سال 2015 به اروپا مهاجرت کردند که از این شمار، بیش از 22 هزار فرد، جان خود را از دست داده اند و بیش از سه هزار مهاجر در دریای مدیترانه کشته شده اند.

به گفته او، در حال حاضر 65 میلیون مهاجر و آواره وجود دارند که این افراد متاثر از شرایط سخت مهاجرت دچار آسیب شده اند. ضیایی در مورد این نشست توضیح داد که این دومین جلسه منطقه ای است که با همکاری صلیب سرخ و نیز همه سازمان های آشنا و مرتبط برگزار می شود و دنبال آن هستیم که با برقراری رابطه تنگاتنگ با سایر کشورها بتوانیم کمک موثری در پیوند مهاجران با خانواده هایشان داشته باشیم.

2015 سال ِ مرگ 22هزار پناه جو بود

رئیس جمعیت هلال احمر، مهاجرت را یکی از مسایل مهم هلال احمر برشمرد و گفت که ردیابی افراد مفقوالاثر و بازپیوند آنها با خانواده هایشان و تمرکز در کاهش آلام انسانی و نیز توجه به کرامت انسانی یکی از اهداف مهم این مجموعه است و هلال احمر متعهد به کمک به خانواده ها است.
کشور ایران به دلیل آن که در مرکز درگیری های منطقه ای و توده ای و نیز منازعات بین المللی واقع شده است، میزبان پناهجویان زیادی است و همواره درگیر پناهندگان و مهاجران نیازمند کمک بوده است. ایران نیز به دلیل موقعیت استراتژیکی درگیر چالش های منطقه ای است و به عنوان مقصدی برای مهاجرت از سوی مهاجران انتخاب می شود.  او با اشاره به تحرکات منطقه ای و تشدید مهاجرت مهاجران گفت که تحرکات منطقه ای باعث تغییر مسیر مهاجران شده است و به همین دلیل 820 هزار مهاجر نامنتظم وارد اتحادیه اروپا شده اند. 

صحبت های رییس جمعیت حلال احمر نشان می دهد که ایران خارج از مرزهای خود به حمایت جنگ زدگان و مهاجران می پردازد. این در حالی است که برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز با توجه به امکانات اشغالزایی که دارند و با کمبود نیوری کار مواجه هستند حاضر به پذیرش مهاجران و جنگ زده ها نیستند تا سودی دو سویه به دست آورند.  با توجه به شواهد و گفته که عربستان درخاک سوریه مقابل ایران قرار گرفته است دلیل باشد تا تمایلی به پذریش و حمایت از مهاجران نداشته باشد. این در حالی است که ایران نیز ترجیح می دهد تا حمایت های خود را در خاک سوریه نصیب افراد کند.

با این حال اغلب کشورهای اروپایی به دلیل اینکه جمعیت کمی دارند و منافع کافی در دست از رورد مهاجران نیز اسقبال می کنند و با برنامه ریزی حساب شده امکاناتی را در اختیار آنها قرار می دهند.  البته نکته ای که در مهاجرت برخی پناه جویان به اروپا به چشم می خورد این است که برخی از آنها که افراد تحصیلکرده، کارگران ماهر و تکنسین‌هایی در بخش‌های مختلف هستند و همچنین با دولت سوریه نیز مشکلی ندارند، بلکه برای پیدا کردن مکان امنی از سوریه فرار کرده‌اند تا مکانی برای کار و تحصیل و سرمایه‌ گذاری پیدا کنند.
به گزارش الاخبار سه دلیل برای مهاجرت مردم سوریه وجود دارد. اولین دلیل، جست‌جوی فرصت‌هایی است که به آن‌ها اجازه دهد در زمینه‌های تحصیل و کار و درآمد پیشرفت کنند. عامل دوم، نا امیدی است که از ادامه یافتن جنگ پنج ساله بدون هیچ‌ نتیجه‌ای ناشی می‌شود. این باعث شده است تا خواستار مهاجرت شوند و در این میان مردمی که پیش از این انقلابی نامیده می‌شدند، بیشترین مهاجران را تشکیل می‌دهند. کسانی که از مناطق تحت سیطره مخالفان مسلح فرار کرده‌اند و در این میان طبق گزارش‌ها، بیش از چهار هزار داعشی بین پناهجویانی که به اروپا رفته‌اند حضور دارند و خبرگزاری «اوقات الشام»،وابسته به مخالفان سوریه، تصاویری از داعشی‌هایی که به اروپا رفته‌ اند، نیز منتشر کرده است.

عامل سوم به نزدیک شدن به راه‌حل سیاسی در سوریه و آغاز جنگ منطقه‌ای علیه تروریسم مرتبط است، اوضاع ترکیه اردوغان را تحریک و موج مهاجرت مردم سوریه از طریق این کشور به سمت اروپا را آسان کرد. اردوغان از این اقدام چند هدف در آن واحد دارد، فشارسیاسی و تبلیغاتی بر آمریکا برای ایجاد منطقه حائل در سوریه، خلاصی از حجم بالای پناهندگان سوری و در نهایت خلاصی از هزاران تروریست داخل ترکیه و ایجاد فرصت برای آن ها، جهت ورود به اروپا.

بنا به این گزارش، علی رغم ترس کشورهای اروپایی، تعداد پناهجویان سوری در اروپا از سال 2011 تا کنون به 400هزار فرد رسیده است که 25هزار فرد از آن‌ها از ترکیه راهی اروپا شده‌اند و این رقم در حال افزایش است. این در حالی است که مقصد بسیاری از پناه جویان آلمان است.  به نوشته الاخبار، دوره قاچاق انسان از طریق دریا و دوره ترس برای سوری‌ها تمام شده است و امروزه سازمان ملل بر انتقال روزانه دهها هزار پناهجوی سوری به اروپا نظارت دارد و اما در پشت گفته‌ های مقامات ترکیه و گریه‌های آلمانی، نیاز به میلیون‌ها نیروی کارگر ارزان قیمت خوابیده است. با این همچنان هستند پناه جویانی که به قاچاقچیان اعتماد کرده و از طریق دریا به سوی کشورهای اروپایی فرار می کنند و کم نیستند افرادی که در این حین جان خود را از دست می دهند و یا تنها بازمانده خانواده ای می شوند که از این طریق خواستار نجات خود از جنگ بوده اند.

عبدالسلام تقی تحلیل‌گر سیاسی و فارغ‌التحصیل در رشته روابط بین‌الملل از سوریه‌ای‌های اهل دمشق، به عنوان یک فعال سوری از مهاجرت سوری ها به کشورهای اروپایی انتقاد میکند. او معتقد است که کسانی که از سوریه و جنگ به اروپا می گریزند ضمانتی وجود ندارد که در اروپا به اغرامش و ارزوهای خود برسند و از طرفی تضمینی نیست تا به مقصد برسند چرا که بسیاری از آنها در دریا غرق می شوند.


برچسب ها: پناهجویان ، اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: